FreeCinema

Follow us

Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ ΕΝΤΙΜΟΤΑΤΩΝ (1951)

(THE LAVENDER HILL MOB)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τσαρλς Κράιτον
  • ΚΑΣΤ: Άλεκ Γκίνες, Στάνλεϊ Χόλογουεϊ, Σίντνεϊ Τζέιμς, Άλφι Μπας, Μάρτζορι Φίλντινγκ, Έντι Μάρτιν, Ρόναλντ Άνταμ, Όντρεϊ Χέπμπορν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 81'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Τραπεζικός υπάλληλος σκαρφίζεται την τέλεια ληστεία ράβδων χρυσού και ολοκληρώνει το σχέδιό του με το παμπόνηρο κόλπο να μετατραπεί η λεία σε… souvenir πύργων του Άιφελ για τουρίστες, ώστε να τα εξαγάγουν εκ του ασφαλούς στη Γαλλία! Φυσικά, θα υπάρξουν ανατροπές.

Ολόκληρη η παράδοση της βρετανικής κινηματογραφικής κωμωδίας στηρίζεται πάνω στο όνομα των Ealing Studios. Από τα τέλη του ’40 («Διαβατήριο για το Πίμλικο», «Ουίσκι Δίχως Δελτίο», «Ο 13ος Κληρονόμος») μέχρι τα μέσα του ’50 («H Συμμορία των Πέντε»), τούτο το μικρό studio των δυτικών προαστίων του Λονδίνου, μαζί με ένα εκλεκτό καλλιτεχνικό επιτελείο, έδωσαν στο αγγλικό (πρωτίστως) κοινό ένα καθαρά αυθεντικό, ειλικρινές στο πλαίσιο της κοινωνικής προσέγγισης σινεμά, μπολιασμένο με χιούμορ πανέξυπνο και με ήρωες καθημερινούς ανθρώπους που είτε επαναστατούσαν κατά των Αρχών, είτε προσπαθούσαν να πιάσουν την καλή (με ουδόλως τίμιες και ηθικές μεθόδους). Άσχετα από τα νομοταγή ή μη χαρακτηριστικά των δρώμενων, οι θεατές απολάμβαναν καταστάσεις που τους έβγαζαν αρκετά έξω από το δικό τους πλαίσιο βίου (ενδεχομένως), χωρίς όμως να απομακρύνονται από το ξεκάθαρα ρεαλιστικό. Οι χαρακτήρες βοηθούσαν στην ταύτιση κι έτσι η μυθοπλασία μετατρέπονταν σε ένα «όνειρο» τόσο κοντινό στο χειροπιαστό. Αρκεί κανείς να είχε τα κότσια να οργανώσει, για παράδειγμα, μία τόσο εξωφρενική ληστεία τραπεζικών ράβδων χρυσού στην καρδιά της πόλης! Ε, λοιπόν, γι’ αυτό το λέμε σινεμά!

Αυτή είναι η βασική πλοκή της «Συμμορίας των Εντιμότατων», που με αρκετά μοντέρνο για την εποχή τρόπο συνδυάζει την crime περιπέτεια (ακόμη και με έντονη δράση, αν σκεφτούμε τις σεκάνς καταδίωξης) με το genre της γνήσιας κωμωδίας, για να προσφέρει ένα αξεπέραστα ευφυές μείγμα ψυχαγωγικού κινηματογράφου, τοποθετημένο σε ένα φόντο σκληρής πραγματικότητας, το οποίο ακόμη μαρτυρά (χωροταξικά) τα σημάδια του περάσματος ενός μεγάλου πολέμου. Σ’ αυτό το κλίμα μιζέριας, η ελπίδα μπορεί να προκύπτει ακόμη και μέσω της εξαπάτησης / κλοπής του κράτους, με τον κεντρικό ήρωα (αριστούργημα ύπουλης «αφέλειας» ο Άλεκ Γκίνες) να καταστρώνει ένα παλαβό αν και άψογο στις λεπτομέρειές του σχέδιο αρπαγής φορτίου χρυσού, το οποίο θα διοχετευτεί εκτός Μεγάλης Βρετανίας σε μορφή… souvenir πύργων του Άιφελ που (θα) πωλούνται… στο ίδιο το μνημείο εις Παρισίους!

Η σύσταση της συμμορίας είναι το πρώτο μεγάλο γλέντι, ειδικά στις σκηνές όπου τα δύο πρώτα μέλη πρέπει να «διαφημίσουν» την ανάγκη εύρεσης… επαγγελματιών κακοποιών δημόσια (!), η υλοποίηση της ληστείας (με όλα τα στραβά που τυχαίνουν) είναι κάτι που πολλοί σκηνοθέτες θα ζήλευαν να γυρίσουν εκεί έξω σήμερα (με την extra πληροφορία ότι σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την… Εθνική Τράπεζα της Αγγλίας, η οποία λειτούργησε ως σύμβουλος στη συγγραφή τού σεναρίου, έτσι ώστε να τηρηθεί μία όσο το δυνατόν μεγαλύτερη δόση αληθοφάνειας!), ενώ το κωμικό στοιχείο και το σασπένς της κορύφωσης στη Γαλλία αποτελούν στιγμές ανθολογίας για την ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Το γλυκόπικρο φινάλε σε προσγειώνει στο ηθικό δίδαγμα, όμως, δεν κάνει «σημαία» του την μεταμέλεια. Μια ζωή την έχουμε, γιατί να μην την γλεντήσουμε;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φιλμ είδους από εκείνα που πρέπει να διδάσκονται (ακόμη και σήμερα). Μία από τις κλασικότερες παραγωγές των Ealing Studios, από τη χρυσή περίοδο των δεκαετιών 1940 – 1950, με το μέγα ατού της υποψήφιας για Όσκαρ ερμηνείας του Άλεκ Γκίνες στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Το 1953, το φιλμ τιμήθηκε (δικαίως) με το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου. Προσοχή, δεν θα σε γελάσουν τα μάτια σου, η Τσικίτα που εμφανίζεται για λίγο στην αρχή του φιλμ είναι η νεότατη Όντρεϊ Χέπμπορν!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

«Της γιαγιάς μου» το εργάκι, αλλά το κόλπο με τους πύργους του Άιφελ είναι όλα τα λεφτά. Ξέρει κανείς που φτιάνουν χρυσούς Παρθενώνες;