FreeCinema

Follow us

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ (2023)

(POSLEDNJI HEROJ)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζίγκα Βιρτς
  • ΚΑΣΤ: Πρίμοζ Πίρνατ, Γιούρι Ντρεβένσεκ, Έβα Γεσένοβετς, Γερνέι Κογκόβσεκ, Αγγελική Παπούλια
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

Ο αγγλικός τίτλος «Shooting Blanks» είναι πιθανότατα το μοναδικό πετυχημένο στοιχείο του «Τελευταίου Ήρωα», αφού καταφέρνει ν’ αποδώσει διττά και ειρωνικά το σύνολο όσων διαδραματίζονται στο φιλμ. Διότι δεν είναι μόνο ο «τρελαμένος» Φρανσέ και η παρέα του, που υποδυόμενοι Παρτιζάνους και Ναζί ρίχνουν σταθερά άσφαιρα καυλαντίζοντας ολούθε, αλλά σ’ ένα δεύτερο επίπεδο υπάρχει η κόρη του και ο γαμπρός του, οι οποίοι επιθυμούν διακαώς να γίνουν γονείς, πλην όμως δυσκολεύονται ιδιαιτέρως εξαιτίας προβλημάτων γονιμότητας.

Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Ζίγκα Βιρτς στήνει ένα καθαρόαιμο φαρσικό καταστασιακό μπλέκοντας τρεις γενιές Σλοβένων, κάθε μία εκ των οποίων ζει σ’ έναν ολότελα «δικό της» κόσμο. Ο παππούς έχει μείνει προσκολλημένος στο παρτιζάνικο παρελθόν του και στον τιμητικό ανδριάντα που του έχουν στήσει, ο γιος του είναι αλλού γι’ αλλού κυνηγώντας φαντάσματα Γερμανών και Ναζί, εκλαμβάνοντάς τους σταθερά ως… ένα και το αυτό, η δε εγγονή, αν και δείχνει προσγειωμένη στην πραγματικότητα, δυσκολεύεται να μείνει ανεπηρέαστη, καθώς σχεδόν όλοι γύρω της είναι «του γιατρού». Ο εξωγενής παράγοντας που έρχεται ν’ αλλάξει τις ισορροπίες της «τρέλας» είναι εκείνος της Γερμανίδας αντιπροσώπου, η οποία στη πραγματικότητα είναι… Ελληνίδα, αλλά αφού υπηρετεί τον «εχθρό» ως τέτοια λογίζεται.

Η δημοφιλής στη χώρα μας (αλλά και στη Σλοβενία, αν κρίνω από τούτο το φιλμ) αντιγερμανική ρητορική, που κατά τα χρόνια της κρίσης απέκτησε μία αναφανδόν αντιμνημονιακή χροιά, λειτουργεί ως το μοναδικό κωμικό εύρημα του «Ήρωα». Καταφεύγοντας σε υπερβολές που κάνουν το «Ραντεβού στην Ελλάδα» (2015) να μοιάζει με… απαύγασμα λαϊκής σοφίας σε συνδυασμό με σύγχρονη οικονομική σάτιρα, η ταινία εξαντλεί γρήγορα το τραβηγμένο απ’ τα μαλλιά ανεκδοτολογικό της gimmick. Βάζοντας στην άκρη το ανεξήγητο του τόπου τον οποίο ο γερμανικός κολοσσός έχει κρίνει ως τον πλέον κατάλληλο προκειμένου να προβεί στην ανέγερση γιγαντιαίου supermarket (καλά καλά δεν υπάρχει… οδική πρόσβαση!), το στόρι προσπαθεί να λειτουργήσει σ’ ένα αλληγορικό επίπεδο, φέρνοντας τον κατά φαντασίαν ήρωα Φρανσέ να ζει επιτέλους τον προσωπικό του, αληθινό πόλεμο. Οι πρόγονοί του έδιωξαν τους Γερμανούς από τα εδάφη της πατρίδας του, αυτός ετοιμάζεται να τους κατατροπώσει στο οικονομικό πεδίο, βγάζοντας το άχτι του για την ατυχία να μην έχει γεννηθεί κάποιες δεκαετίες νωρίτερα, ώστε να είχε πιάσει τα όπλα στ’ αλήθεια.

Ένα-δυο νόστιμα τσιτάτα που ξεστομίζονται χάνονται κάτω από την παρωχημένη υπερβολή του σεναρίου, με την πλοκή ν’ αναζητά από τα μισά της κι έπειτα διέξοδο σε κρυμμένα οικογενειακά μυστικά και δράματα, που εν είδει κουλού twist επιχειρούν να δικαιολογήσουν συμπεριφορές και αποτυχίες… σύλληψης σε πλαίσιο ουδόλως κωμικό, αλλά (και καλά) ενδοσκοπικό (που τελικά φέρνει σε κακώς εννοούμενα τραγελαφικό). Η αλλαγή του τόνου της ταινίας (κατά το τελευταίο της μέρος) στουκάρει άγρια με την κωμική φάρσα που είχε προηγηθεί (σκορπώντας επιπλέον τρελά χασμουρητά), πριν μεταβληθεί σε κάτι που ξεπερνά σε λογική ακόμα και την παραποτάμια επιλογή του υποτιθέμενου supermarket. Αλήστου μνήμης ελληνικές βιντεοπαραγωγές της δεκαετίας του ‘80 ξυπνούν άπαξ της συνειδητοποίησης του τι ακριβώς παίχτηκε στο φινάλε (αναφέρομαι σε συγκεκριμένη με πρωταγωνιστή τον Πάνο Μιχαλόπουλο), όμως, εκείνες έφεραν την ταμπέλα του trash και ουχί της λαϊκής κωμωδίας με καυστικά (υποτίθεται) μηνύματα. Αυτά που γίνονται εδώ με αποπλανήσεις ανηλίκων, ευνούχους και μάχες πρώτης γραμμής στο μέτωπο, ένα σάστισμα το αφήνουν.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Με τέτοιο σενάριο θα μπορούσε να είναι και… γαλλική κωμωδία! Υπάρχει, πάντως, ελληνικός δάκτυλος στην παραγωγή, οπότε κάπου κοντά πέσαμε! Εάν αναρωτιέστε για την «πρώτη εμφάνιση της Αγγελικής Παπούλια σε κωμικό ρόλο» (η παρουσία της οποίας πιθανότατα αποτελεί τον βασικό λόγο διανομής του έργου εδώ), ελάχιστα διαφέρει σε στυλ από τις κατά καιρούς εμφανίσεις της σε δραματικές ταινίες (αν και στο πλαίσιο ενός full επιθετικού και σαρκαστικού marketing, ομολογώ πως σε μια στιγμή σκέφτηκα το motto…«Papoulia Laughs»!). Αποκλειστικά και μόνο για όσους αρέσκονται σε επιθεωρησιακού τύπου θεάματα.


MORE REVIEWS

ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ

Μάνα και κόρη, αναμνήσεις μιας αγαπημένης γειτονιάς, γεμάτης φαντάσματα της μνήμης, σαν ξεφύλλισμα ενός album φωτογραφιών από περασμένες δεκαετίες, τυπωμένων σε χαρτί Kodak, με τον χρόνο να «θαμπώνει» τη νοσταλγική τετραχρωμία τους.

ΚΛΕΙΔΩΣΕΣ; - ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ

«Αφού χαλάσει το αυτοκίνητό τους σε μια μικρή πόλη, ένα νεαρό ζευγάρι αναγκάζεται να περάσει τη νύχτα σε μια απομακρυσμένη καμπίνα. Αρχίζουν, όμως, να τρομοκρατούνται από τρεις μασκοφόρους αγνώστους χωρίς κίνητρο», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ

Δίδυμο πληρώματος ασθενοφόρου, αποτελούμενο από έμπειρο διασώστη που «τα έχει δει όλα» και από νεοσύλλεκτο που δεν έχει δει τίποτα ακόμα, βιώνει στο πετσί του τη σκληρή Νέα Υόρκη της νύχτας, με τα δεκάδες μακάβρια περιστατικά της.

Η ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ

«Ένας ντετέκτιβ της Αστυνομίας του Σικάγου λαμβάνει μια κλήση ότι ένας κατά συρροή δολοφόνος εμφανίστηκε στη Σκωτία κι έτσι ξεκινά μια προσωπική αποστολή για να λύσει την υπόθεση που τον διέλυσε, πιάνοντας τον υπεύθυνο, ενώ τίποτα δεν είναι ποτέ όπως φαίνεται», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Παρέα πέντε εφήβων από τους δρόμους του Μεντεγίν ξεκινά ταξίδι προς την κολομβιανή ενδοχώρα, όταν ένας εξ αυτών κατοχυρώνει ιδιοκτησιακό δικαίωμα σε χωράφι που παρανόμως είχε αφαιρεθεί από τη γιαγιά του.