FreeCinema

Follow us

ΚΟΥΡΑΜΠΙΕΔΕΣ ΑΠΟ ΧΙΟΝΙ (2023)

  • ΕΙΔΟΣ: Οικογενειακή Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιάννης Τσιμιτσέλης
  • ΚΑΣΤ: Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, Κατερίνα Γερονικολού, Μελέτης Ηλίας, Μιχάλης Ρέππας, Νικολέττα Βλαβιανού, Μαίρη Σταυρακέλλη, Πάνος Σταθακόπουλος, Σπύρος Ντούγιας, Αριάδνη Βελλή, Στέλλα Μουρίκη, Στρατής Ζαχαρής, Κατερίνα Τσάβαλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Ηλικιωμένος ζαχαροπλάστης μικρού ορεινού χωριού παριστάνει τον Άι Βασίλη για να δίνει δώρα στα παιδιά κάθε Χριστούγεννα. Όταν η μητέρα της Φανής πεθαίνει ξαφνικά, με τον κίνδυνο το ορφανό να καταλήξει σε ίδρυμα, ο κύριος Παναγιώτης αποφασίζει να το… απάγει και να το κρύψει στο σπίτι του! Αν και ο σκοπός είναι καλός, για πόσο καιρό μπορεί να κρατήσει μυστική τούτη την παράνομη πράξη του;

Ιδιαίτερα πρωτότυπη αυτή η απόπειρα δημιουργίας μιας ελληνικής ταινίας που θ’ ανήκει σ’ ένα είδος… δίχως κινηματογραφικό κοινό στη χώρα μας, ατυχώς! Το family entertainment εδώ περιορίζεται σε έργα κινουμένων σχεδίων και, ακόμη κι αν οι «Κουραμπιέδες από Χιόνι» καταφέρνουν να τινάζουν από πάνω τους την αίσθηση της… «τηλεοπτικούρας», στους θεατές αυτού του συγκεκριμένου format απευθύνονται. Και μ’ ένα τέτοιο προϊόν, δύσκολα τους βγάζεις από την άνεση του καναπέ και του σπιτιού τους…

Όχι ότι όλα λειτουργούν στην εντέλεια στο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Γιάννη Τσιμιτσέλη, που (έστω, για να μην πω και απρόσμενα) επιδεικνύει έναν κάποιο επαγγελματισμό. Η ταινία φέρει σαν «παράσημο» την υπογραφή των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου στο σενάριο και, παραδόξως, εκεί χωλαίνει περισσότερο. Σε ρεαλιστικό πλαίσιο «ανάγνωσης», το story είναι εντελώς απαράδεκτο! Single mother με αχαρακτήριστη αρρώστια και έφεση στον αλκοολισμό, η οποία παραμελεί το παιδί της και το αφήνει να ζει στη δυστυχία, πεθαίνει έξαφνα και ο καλοσυνάτος ζαχαροπλάστης του χωριού που της είχε υποσχεθεί πως το ανήλικο δεν θα καταλήξει σε ίδρυμα εάν εκείνη πάθει κάτι, αποφασίζει να το… απάγει; Και το κρατά κρυμμένο στο σπίτι του για μήνες, δίχως να μπορεί να πάει καν στο σχολείο ή να συναντά άλλους ανθρώπους / παιδιά; Ειλικρινά, με όση αφέλεια και να προσπαθήσεις να το αντιμετωπίσεις, το καταστασιακό είναι νοσηρό!

Βέβαια, οι Ρέππας και Παπαθανασίου ενισχύουν το σενάριο με διαλόγους ευχάριστους και είναι ικανότατοι σ’ αυτό, όμως, η επιλογή της τοποθέτησης της ιστορίας τους γύρω στις αρχές των ‘90s (βλέπε «επίκαιρες» αναφορές στον Ανδρέα Παπανδρέου και ο ζεύγος Κάρολου και Νταϊάνας ή την τηλεοπτική μετάδοση της σειράς… των ιδίων «Οι Τρεις Χάριτες») σε κάνουν να αισθάνεσαι πως το χιούμορ τους έχει «εγκλωβιστεί» στο τότε. Επίσης, κάθε παραγωγή πρέπει να δίνει σοβαρή σημασία στις λεπτομέρειες, όταν επιχειρεί να κάνει ανασύσταση εποχής. Προϊόντα χορηγίας, συσκευασίες ή λογότυπα που δεν υπήρχαν στην παρελθούσα χρονική περίοδο την οποία απεικονίζει ένα φιλμ, δηλώνουν ή ανεπάρκεια ή ασχετοσύνη.

Υπάρχει μία υπόνοια, ότι οι «Κουραμπιέδες με Χιόνι» πρέπει ν’ αντιμετωπιστούν (και) ως ένα απλό παραμύθι για τις γιορτές και όλη την οικογένεια, όμως, το να προσπαθεί ο Μιχάλης Ρέππας από Αστυφύλακας να παριστάνει (φαντασιακά) τον κακό… Κάπτεν Χουκ, ούτε στις Απόκριες!

Από φόβο (μάλλον), μη και δεν μιλήσει το έργο και σ’ ένα πιο ενήλικο κοινό, μεταξύ των δεύτερων ρόλων με τις πιο αστείες ατάκες, συνυπάρχει και μια ρομαντική υποπλοκή με δυο γονείς που μεγαλώνουν μόνοι τα παιδιά τους (η δασκάλα – κόρη του κυρίου Παναγιώτη δέχεται αίτηση διαζυγίου από νωρίς στην ταινία, ο γιατρός του χωριού… μακάρι να ξέραμε γιατί) και ο στενός τους κοινωνικός κύκλος θέλει να τους παντρολογήσει. Είναι χαριτωμένες (μέσα στην ανοησία τους) αυτές οι σεκάνς, αλλά σαν «ευρήματα» περισσότερο θυμίζουν στιγμές από παλιότερα τηλεοπτικά τους σενάρια…

Το γλυκερό happy end (για όλους) είναι αφόρητα προβλέψιμο, αλλά (αντί «άλλοθι») το επιζητά το κλίμα των ημερών. Εν ολίγοις, σίγουρα χαμένη ευκαιρία οι «Κουραμπιέδες από Χιόνι». Όπως και η όμορφη ιδέα του τίτλου, η οποία πάει επίσης χαμένη, καθώς δεν προσφέρει κανένα ουσιαστικό «κλου» στην ιστορία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η απήχηση (ή όχι) αυτής της ταινίας αποτελεί ένα ενδιαφέρον στοίχημα για την ελληνική αγορά. Εάν πιάσει, ίσως οι επόμενες προσπάθειες να είναι πιο προσεγμένες. Εάν δεν πιάσει, θα βλέπουμε τους «Κουραμπιέδες από Χιόνι»… ισοβίως, κάθε Χριστούγεννα στην τηλεόραση (και σε κάθε δυνατή ζώνη ώρας, μάλιστα!). Εκεί όπου (πραγματικά) απευθύνεται, by the way.


MORE REVIEWS

ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ

Μάνα και κόρη, αναμνήσεις μιας αγαπημένης γειτονιάς, γεμάτης φαντάσματα της μνήμης, σαν ξεφύλλισμα ενός album φωτογραφιών από περασμένες δεκαετίες, τυπωμένων σε χαρτί Kodak, με τον χρόνο να «θαμπώνει» τη νοσταλγική τετραχρωμία τους.

ΚΛΕΙΔΩΣΕΣ; - ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ

«Αφού χαλάσει το αυτοκίνητό τους σε μια μικρή πόλη, ένα νεαρό ζευγάρι αναγκάζεται να περάσει τη νύχτα σε μια απομακρυσμένη καμπίνα. Αρχίζουν, όμως, να τρομοκρατούνται από τρεις μασκοφόρους αγνώστους χωρίς κίνητρο», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ

Δίδυμο πληρώματος ασθενοφόρου, αποτελούμενο από έμπειρο διασώστη που «τα έχει δει όλα» και από νεοσύλλεκτο που δεν έχει δει τίποτα ακόμα, βιώνει στο πετσί του τη σκληρή Νέα Υόρκη της νύχτας, με τα δεκάδες μακάβρια περιστατικά της.

Η ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ

«Ένας ντετέκτιβ της Αστυνομίας του Σικάγου λαμβάνει μια κλήση ότι ένας κατά συρροή δολοφόνος εμφανίστηκε στη Σκωτία κι έτσι ξεκινά μια προσωπική αποστολή για να λύσει την υπόθεση που τον διέλυσε, πιάνοντας τον υπεύθυνο, ενώ τίποτα δεν είναι ποτέ όπως φαίνεται», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Παρέα πέντε εφήβων από τους δρόμους του Μεντεγίν ξεκινά ταξίδι προς την κολομβιανή ενδοχώρα, όταν ένας εξ αυτών κατοχυρώνει ιδιοκτησιακό δικαίωμα σε χωράφι που παρανόμως είχε αφαιρεθεί από τη γιαγιά του.