FreeCinema

Follow us

Ο ΠΥΡΕΤΟΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΦ (2021)

(PETROVY V GRIPPE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κίριλ Σερεμπρένικοφ
  • ΚΑΣΤ: Σεμιόν Σέρζιν, Σουλπάν Καμάτοβα, Βλάντισλαβ Σεμιλέκτοφ, Γιούρι Κολοκόλνικοφ, Αλεκσάντρ Ίλιν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 145'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ο Πετρόφ περιπλανιέται στη γενέτειρά του, το Αικατερίνεμπουργκ. Η γρίπη από την οποία πάσχει, όμως, τον κάνει (μάλλον) να έχει παραισθήσεις. Του συμβαίνουν στ’ αλήθεια όλα αυτά ή τα φαντάζεται;

«Ο Πυρετός του Πετρόφ» είναι μια ταινία δρόμου… χωρίς δρόμο. Είναι ένα νυχτερινό σουρεαλιστικό όνειρο, που πλάθει έναν καφκικό εφιάλτη ακολουθώντας όχι τις αχανείς σοβιετικές λεωφόρους, αλλά στρίβοντας σε κάθε στενό και σε κάθε παράδρομο της διαδρομής, ελπίζοντας ν’ ανακαλύψει ένα νόημα. Το πρόβλημα προκύπτει από το γεγονός πως η ανακάλυψη του όποιου νοήματος δεν βαραίνει μόνο το κοινό, αλλά… και την ίδια την ταινία, αφού αφήνει τη βεβαιότητα πως πασχίζει εξαρχής να βρει τρόπο να λύσει τον δυστοπικό μετα-σοβιετικό γρίφο στον οποίο (για κάποιο λόγο) έχει μπλέξει. Υπάρχει μία πιθανότητα ο θεατής που θα τριπάρει παρέα με τον Πετρόφ να περάσει το καλύτερο «χάσιμο» της ζωής του, (ειδικά) παρέα με τους εξωγήινους που σε μια στιγμή απασχολούν φευγαλέα τα δρώμενα. Εγώ, πολύ γρήγορα παρέδωσα πνεύμα, ευχόμενος από ένα σημείο κι έπειτα ο βαρύς βήχας του Πετρόφ να του επιφέρει το μοιραίο, μπας και η πορεία των πραγμάτων επισπευσθεί! Και αυτό είναι το συναίσθημα που θαρρώ πως θα νιώσει η συντριπτική πλειονότητα όσων το τολμήσουν.

Το να περιγράψεις την υπόθεση του έργου με λόγια απλά (και προπαντός κατανοητά) αποτελεί άθλο. Ας πούμε, λοιπόν, ότι σε ένα Αικατερίνεμπουργκ βγαλμένο θαρρείς μέσα από κάποιον μετα-αποκαλυπτικό εφιάλτη, ο Πετρόφ, η εν διαστάσει σύζυγός του και το παιδί τους πάσχουν από γρίπη με συμπτώματα υψηλού πυρετού, τα οποία δεν αποκλείεται να σημαίνουν την απαρχή μιας γενικότερης επιδημίας. Ο πρώτος είναι καλλιτέχνης comics που, όμως, βιοπορίζεται ωσάν μηχανικός αυτοκινήτων, η δεύτερη βιβλιοθηκάριος που άμα λάχει δέρνει μ’ έναν υπερηρωικό αλά «Matrix» (1999) τρόπο, ενώ το καημένο το παιδάκι τους το μόνο που θέλει είναι να μη χάσει τη χριστουγεννιάτικη γιορτή του σχολείου του. Αν αυτά δεν μοιάζουν και τόσο παράξενα, τότε ας σημειωθεί πως ο κεντρικός ήρωας Πετρόφ, παρακινούμενος από τον καλό του φίλο Ιγκόρ, περιδιαβαίνει τους γεμάτους αλκοόλ νυχτερινούς δρόμους της πόλης βυθίζοντας σταδιακά τον εαυτό του σ’ ένα παραληρηματικό όνειρο, το οποίο αλλάζοντας συνεχώς οπτική γωνία μεταμορφώνει την πραγματικότητα σε παραισθήσεις (ή ίσως και το αντίστροφο). Το παρόν (πραγματικό ή μη) μπλέκει με μνήμες του παρελθόντος χωρίς ουδείς να μπορεί να ορκιστεί αν οτιδήποτε απ’ τα όσα διαδραματίζονται είναι αληθινό ή όχι. Ούτε καν ο ίδιος ο Πετρόφ, καθώς ακόμα και η ύπαρξη του φίλου του, Ιγκόρ, κρίνεται ως άκρως… αμφισβητήσιμη.

Δεν ξέρω κατά πόσο ο σκηνοθέτης Κίριλ Σερεμπρένικοφ είδε κάτι από τον δικό του προσωπικό εφιάλτη στις σελίδες του βιβλίου «Petrovy v Grippe i Vokrug Nego» (2016) του συγγραφέα Αλεξέι Σαλίνικοφ κι αποφάσισε να το διασκευάσει φιλμικά (υπό αυτό το πρίσμα, το έργο βρίθει αυτοαναφορικότητας και… ασύνδετης, επεισοδιακού τύπου πλόκης). Ο Σερεμπρένικοφ ζούσε επί μια πενταετία ένα δράμα, αφού ως Διευθυντής της avant-garde θεατρικής στέγης της Μόσχας «Νικολάι Γκογκόλ», κατηγορήθηκε για υπεξαίρεση δημόσιου χρήματος (υπόθεση την οποία ο ίδιος απέδιδε στην φανερή εναντίωσή του στο καθεστώς Πούτιν). Έπειτα από συνεχείς αναβολές της δίκης του και πενταετή κράτηση σε κατ’ οίκον περιορισμό, οι εναντίον του κατηγορίες άρθηκαν πέρυσι (τον Μάρτιο του 2022), με τον ίδιο να σκηνοθετεί κατ’ αυτήν την περίοδο… τρία φιλμ εξ αποστάσεως! Τούτο αποτελεί το μεσαίο της τριάδας, το οποίο είχε συμμετάσχει στις Κάννες του 2021, με τον auteur εύλογα να μην μπορεί να παραστεί στην πρεμιέρα της ταινίας του (μια φεστιβαλική ιστορία που φέρνει σημαντικά σε… Τζαφάρ Παναχί), η οποία πάντως τιμήθηκε με το βραβείο φωτογραφίας.

Η συρραφή από σουρεαλιστικές βινιέτες που υποκαθιστούν την όποια αφήγηση, κρύβουν στο μεδούλι τους ένα κριτικό σχόλιο για τη μετα-σοβιετική πορεία της Ρωσίας, μαζί και μια λανθάνουσα νοσταλγία για το «αγνό» παρελθόν (τουλάχιστον σε σχέση με το μπασταρδεμένο, βίαιο και μισάνθρωπο σήμερα). Οι ασπρόμαυρες μνήμες των παιδικών χρόνων, από την άλλη, αποκαλύπτουν μια έντονη προσωπική αλληγορία, που… δεν μπορώ να πω τι ακριβώς κρύβουν από κάτω. Η σκηνοθετική virtuosité του Σερεμπρένικοφ δεν χωρά αμφιβολία (η σχεδόν εικοσάλεπτη σεκάνς που καταλήγει στο δωμάτιο του Ιγκόρ είναι πραγματικά εντυπωσιακή), εν τούτοις, θα ήταν απείρως προτιμότερο να περιόριζε την επίδειξη των τεχνικών του δυνατοτήτων και να παρουσίαζε ένα έργο που θ’ αφορούσε και κάποιους… θεατές, πέρα από τον ίδιο ή τις φεστιβαλικές επιτροπές. Το επαναλαμβανόμενο αστείο με την ληγμένη ασπιρίνη, η βόλτα με τη νεκροφόρα ή η κουλή φάση με το εκτελεστικό απόσπασμα θα λειτουργούσαν (ίσως) σαν ανεκδοτολογικά επεισόδια μιας φιλμικής ανθολογίας. Ως αυτούσια κινηματογραφική πρόταση, πάντως, δεν μπορούν να σταθούν, όση υπομονή και να διαθέτεις προσπαθώντας να γαντζωθείς από τη σκέψη «κάτσε να δούμε που το πάει». Δεν το πηγαίνει πουθενά. Και, επιπλέον, διαρκεί δυόμισι ώρες!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έβαλε ψύχρα. Προσοχή, μην την αρπάξετε όπως ο Πετρόφ!


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!