FreeCinema

Follow us

ANSELM (2023)

(ANSELM: DAS RAUSCHEN DER ZEIT)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βιμ Βέντερς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: THE FILM GROUP

Το πορτρέτο του Άνσελμ Κίφερ, ενός από τους πιο ξεχωριστούς γλύπτες, με αφθονία δημιουργίας ζωγραφικών πινάκων με έμπνευση θεματικής Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, καδράρεται στη μεγάλη οθόνη από τον Βιμ Βέντερς μέσω της παραγωγής ενός 3D ντοκιμαντέρ, όπου παρακολουθούμε τον καλλιτέχνη κατά τη διάρκεια κατασκευής έργων του σε atelier στη Γαλλία, συνοδεία αρχειακού υλικού και στιγμών από τη ζωή του.

Αν και σε 3D, όπως και το προηγούμενο ντοκιμαντέρ του Βιμ Βέντερς για την Πίνα Μπάους, δεν μοιάζει σε τίποτα με καμία άλλη του δουλειά, κάτι που και ο ίδιος αναγνωρίζει, σύμφωνα με συνέντευξη που έχει δώσει μιλώντας για το εν λόγω φιλμ. Ο ρομαντισμός με καταβολές από την Γερμανία, που χαρακτήρισε πολλούς ποιητές (κυρίως του 18ου και του 19ου αιώνα) είναι εμφανής στα έργα του Άνσελμ Κίφερ, όχι όμως με τρόπο νοσταλγικό. Δεν αναπολεί το παρελθόν, ούτε και το εξιδανικεύει. Αντιθέτως, κοιτά την Ιστορία με άρνηση στη λήθη. Λόγος πολλών κινήσεών του που παρερμηνεύτηκαν στο παρελθόν, όπως ένας ναζιστικός χαιρετισμός (στο πλαίσιο παραγωγής Τέχνης και μόνο), αντιμετωπίστηκε αλλιώς στην Ευρώπη κι αλλιώς στη Νέα Υόρκη, όπου και είχαν εκτεθεί έργα του.

Γερμανικής καταγωγής, γεννημένος το 1945, περιτριγυρισμένος από καταστροφή, δεν θα μπορούσε να μην εμπνευστεί από το βομβαρδισμένο τοπίο. Πρώτη επαφή με το περιβάλλον, μετά την επιστροφή στο σπίτι, στη μικρή πόλη του Ντοναουεσίνγκεν, στο Μαύρο Δάσος, από το νοσοκομείο όπου γεννήθηκε (ο λόγος που γλίτωσε από βομβαρδισμό), με όλα εκείνα τα σκόρπια αντικείμενα που στα μάτια του έμοιαζαν με παιχνίδια. Είχε ό,τι χρειαζόταν για να δημιουργήσει. Σε κάποιους πίνακες βλέπουμε τη χρήση υλικών όπως ξερά χόρτα από ηλίανθο, καθώς και την καύση τους. «Δεν μπορείς να ζωγραφίσεις απλά ένα μέρος από το οποίο πέρασαν tanks», επεξηγεί.

Ο Βέντερς, έχοντας γεννηθεί την ίδια δεκαετία που σηματοδότησε και μια αρχή μετά το τέλος της καταστροφής, δεν χάνει ούτε το ύφος, ούτε το χρώμα της χαραυγής. Ψίθυροι και γοτθικά στοιχεία δένουν αρμονικά με τα γλυπτά του Κίφερ, εντός atelier αλλά και έξω στη φύση, σ’ ένα σκοτεινό δάσος με το πρώτο «παγωμένο» φως. Λευκά φορέματα, βιομηχανικά υλικά και η αρχιτεκτονική της περιοχής, αντικαθιστούν τα κεφάλια των ατόμων στα γλυπτά. Το χρώμα στη φωτογραφία του Φραντς Λάστιγκ αλλάζει μόνο κατά την περιγραφή ανάγνωσης στίχων Εβραίων ποιητών στην γερμανική γλώσσα, εικάζοντας πόσο δύσκολο θα ήταν για εκείνους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μία μελέτη στην ιστορία, τόσο του Άνσελμ Κίφερ όσο και της Γερμανίας. Ό,τι διαστρεβλώθηκε τόσο από τους Ναζί, εδώ φαίνεται στην πιο αγνή του μορφή. Εικαστικοί και ιστορικοί, εισέρχεστε με ασφάλεια.


MORE REVIEWS

ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ

Μάνα και κόρη, αναμνήσεις μιας αγαπημένης γειτονιάς, γεμάτης φαντάσματα της μνήμης, σαν ξεφύλλισμα ενός album φωτογραφιών από περασμένες δεκαετίες, τυπωμένων σε χαρτί Kodak, με τον χρόνο να «θαμπώνει» τη νοσταλγική τετραχρωμία τους.

ΚΛΕΙΔΩΣΕΣ; - ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ

«Αφού χαλάσει το αυτοκίνητό τους σε μια μικρή πόλη, ένα νεαρό ζευγάρι αναγκάζεται να περάσει τη νύχτα σε μια απομακρυσμένη καμπίνα. Αρχίζουν, όμως, να τρομοκρατούνται από τρεις μασκοφόρους αγνώστους χωρίς κίνητρο», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ

Δίδυμο πληρώματος ασθενοφόρου, αποτελούμενο από έμπειρο διασώστη που «τα έχει δει όλα» και από νεοσύλλεκτο που δεν έχει δει τίποτα ακόμα, βιώνει στο πετσί του τη σκληρή Νέα Υόρκη της νύχτας, με τα δεκάδες μακάβρια περιστατικά της.

Η ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ

«Ένας ντετέκτιβ της Αστυνομίας του Σικάγου λαμβάνει μια κλήση ότι ένας κατά συρροή δολοφόνος εμφανίστηκε στη Σκωτία κι έτσι ξεκινά μια προσωπική αποστολή για να λύσει την υπόθεση που τον διέλυσε, πιάνοντας τον υπεύθυνο, ενώ τίποτα δεν είναι ποτέ όπως φαίνεται», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Παρέα πέντε εφήβων από τους δρόμους του Μεντεγίν ξεκινά ταξίδι προς την κολομβιανή ενδοχώρα, όταν ένας εξ αυτών κατοχυρώνει ιδιοκτησιακό δικαίωμα σε χωράφι που παρανόμως είχε αφαιρεθεί από τη γιαγιά του.