FreeCinema

Follow us

ΕΚΚΟΛΑΨΗ (2022)

(PAHANHAUTOJA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χάνα Μπέργκχολμ
  • ΚΑΣΤ: Σίιρι Σολαλίνα, Σοφία Χέικιλε, Γιάνι Βόλανεν, Ρέινο Νόρντιν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 86'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Ένα πουλί μπαίνει απρόσκλητο στο αποστειρωμένα τέλειο σπιτικό μιας φινλανδικής οικογένειας – πρότυπο και κάνει ζημιές. Η μάνα το σκοτώνει με τα ίδια της τα χέρια, η κορούλα το πετάει στον κάδο με το κοπρόχωμα, όμως, την επόμενη μέρα το βρίσκει να ψυχορραγεί στο δάσος, δίπλα σε μια φωλιά μ’ ένα αυγό, το οποίο παίρνει μαζί της για να προστατεύσει το πλάσμα που θα γεννηθεί.

Ουσιαστικά, τη ζουλαφσκική «Γυναίκα Δαιμονισμένη» (1981) χρησιμοποιεί ως βάση μοτίβου τούτη η αλλόκοτη κοινωνική αλληγορία – «παραξενιά», που με το ζόρι βγάζει νόημα, επιχειρώντας να κρίνει την πραγματική σήψη που μπορεί να κρύβει πίσω του το ιδανικό μοντέλο της (μεγαλοπιασμένης) αστικής οικογένειας της Δύσης. Ακόμη κι αν δεν πάει εκεί το μυαλό σας (λόγω σινεφιλικής «ακρότητας» στο homage), όμως, το περιεχόμενο του «American Beauty» (1999) αιωρείται (τόσο γραφικά!) στην ατμόσφαιρα, απλά, με πιο… «αφιλόξενη» διάλεκτο και διαφορετικές… ταπετσαρίες τοίχου.

Η σχηματοποίηση της απεικόνισης του βίου αυτής της τετραμελούς οικογένειας, της οποίας το συναισθηματικό ψύχος στις μεταξύ τους σχέσεις θα έπρεπε να έχει δημιουργήσει κανονικές… παγοκολώνες εντός της οικίας, αρκεί για να καταλάβει ο θεατής το πόσο επιφανειακή και… fashionable (επηρεασμένη από φωτογραφικά editorials και Instagram-ικές πόζες) είναι η ματιά της Χάνα Μπέργκχολμ, που ενθέτει μέσα στην πλοκή της τη γέννηση ενός παραμορφωμένου και ευμεγέθους πουλιού, το οποίο προστατεύει σαν pet και στα κρυφά η ανήλικη Τίνια, ώσπου να συνειδητοποιήσει πως εκείνο επικοινωνεί με το μέσα της και τη σκέψη της, φτάνοντας στο σημείο να τις εκλαμβάνει ως εντολές για πραγματοποίηση. Εννοείται πως μιλάμε για κακόβουλες ή εγκληματικές πράξεις…

Το γκροτέσκο αρχίζει από ένα σημείο κι έπειτα να (αυτο)γελοιοποιείται, η υποπλοκή του εραστή της μητέρας δεν εξυπηρετεί κάτι το ιδιαίτερο σεναριακά (απλά υπάρχει για να συμβαίνει κάτι και εκτός σπιτιού, πέραν των γυμναστικών προπονήσεων της Τίνια, μαράζι της μητέρας της να προχωρήσει στον πρωταθλητισμό της ενόργανης, για να λυτρώσει τη δική της χαμένη εξέλιξη και λήξη της καριέρας της εξαιτίας ατυχήματος). Συνολικά, η «Εκκόλαψη» προσπαθεί (με πολλές υπερβολές) να μοιάσει με μία εκ των έσω αλληγορική ματιά σ’ ένα «κουκλόσπιτο» προκάτ αισθητικής που νομίζει ότι ασκεί κυνική κριτική απέναντι στο σημερινό (ή το επιδιωκόμενο) πρότυπο αστισμού στην Ευρώπη (και όχι μόνο), αλλά με αφόρητα ρηχές ιδέες που δεν του επιτρέπουν ποτέ να «πετάξει». Για να σας το κάνω όσο πιο λιανά γίνεται ως προς της προθέσεις, θα έλεγα πως με αυτό το ντεμπούτο της η Μπέργκχολμ ζήλεψε τη δόξα της Ζουλιά Ντικουρνό με το «Raw» (2017). Αλλά… καμία σχέση!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα εντελώς «άτσαλο» φιλμικό αξιοπερίεργο που αντί να προκαλέσει τον τρόμο ή έναν κάποιο σκεπτικισμό σε κοινωνικό επίπεδο, μάλλον πιο εύκολα μπορεί να σας κάνει ν’ αρχίσετε… να γελάτε! Η όψη του παραμορφωμένου «τέρατος» που μεταλλάσσεται μεγαλώνοντας ενισχύει αυτή την αντίληψη. Μία «art-house» φούσκα για φεστιβαλικές διοργανώσεις (τι θα έπαιζαν κι αυτά τα άμοιρα, με τόσα παράλληλα προγράμματα;), που θα κάνει όσους θεατές το τολμήσουν ν’ αναρωτηθούν… γιατί διανεμήθηκε στους ελληνικούς κινηματογράφους;


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.