FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΚΟΡΔΟΝΙΑ (2020)

(LACCI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντανιέλε Λουκέτι
  • ΚΑΣΤ: Άλμπα Ρορβάκερ, Λουίτζι Λο Κάσο, Λάουρα Μοράντε, Σίλβιο Ορλάντο, Τζοβάνα Μετσοτζόρνο, Αντριάνο Τζανίνι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Με έναρξη στη Νάπολη της δεκαετίας του ’80, το χρονικό μιας κατεστραμμένης συζυγικής σχέσης που διαρκεί σαν αληθινή αυτο-τιμωρία και άσκηση ταπείνωσης για το αντρόγυνο, με τελικούς (και πιο τραυματισμένους συναισθηματικά) αποδέκτες τα δυο παιδιά τους.

Εάν ψάχνεις για έργο που θα σε κάνει να… αγανακτήσεις, με θέμα τη ζωή των υπό διάλυση παντρεμένων ζευγαριών και τα ζόρια της αναγκαστικής συνύπαρξης λόγω των παιδιών, τα «Κορδόνια» του Ντανιέλε Λουκέτι θα δοκιμάσουν τα όρια της αντοχής σου! Στη Νάπολη του ’80, η Βάντα και ο Άλντο δείχνουν διαρκώς ορεξάτοι για καυγάδες. Εκείνη νιώθει προσβεβλημένη από την κάθε παρατήρησή του, ακόμη και σε σχέση με τον ρόλο της ως μητέρα. Εκείνος, πάνω σε μια τεταμένη στιγμή, θα της αποκαλύψει ότι έκανε έρωτα με μια άλλη γυναίκα, αλλά… «δε συμβαίνει τίποτα» παραπάνω. Η Βάντα θα τον διώξει από το σπίτι, όμως, ελάχιστα λεπτά αργότερα θα τον κρυφοκοιτά από το παράθυρο, ελπίζοντας να γυρίσει πίσω. Ο Άλντο δεν θα το κάνει…

Κάπως έτσι εξελίσσεται το σενάριο του φιλμ, με σκιαγραφήσεις χαρακτήρων απόλυτα αψυχολόγητες και αδικαιολόγητες. Ο σύζυγος στα όρια της απάθειας, σχεδόν παθητικός σε οτιδήποτε συμβαίνει στην οικογένειά του, αρνείται να διεκδικήσει την επιμέλεια των ανήλικων παιδιών του, όταν η Βάντα τον σέρνει στους δικηγόρους, γίνεται ένας πρόσκαιρα «φιλοξενούμενος» στο σπίτι της νέας του συντρόφου, δηλώνει υπερβολικά ερωτευμένος σ’ αυτήν, αλλά φλερτάρει και με την ιδέα της επιστροφής στη γυναίκα του για να παριστάνει τον πατέρα, εκεί όπου πάντοτε θα «δυναμιτίζει» τα θεμέλια του γάμου του! Η σύζυγος παγιδευμένη ανάμεσα στο περίλυπο θύμα απιστίας και ψυχρής μεταχείρισης από τον Άλντο, που τη μια θα τον ξαποστέλνει με υστερικές σκηνές (ακόμη και σε δημόσιους χώρους) και την άλλη θα τον ικετεύει να μείνει μαζί τους και να μεγαλώσουν σωστά τα παιδιά τους, φτάνοντας στο σημείο να κάνει και απόπειρα αυτοκτονίας για αμφιλεγόμενο λόγο (ή για να «εκβιάσει» με τον χείριστο τρόπο την κατάσταση ή για να πεθάνει και να του φορτώσει τα ανήλικα)!

Ο Λουκέτι στήνει ένα τέτοιο σχιζοφρενικό σκηνικό δρώμενων, κάνοντας τους θεατές να επιλέγουν όχι την ταύτιση με το πολύπαθο αυτό ζευγάρι, αλλά… την πλήρη απέχθεια και προς τους δύο! Κι αν αυτό δεν ήταν αρκετό, εντελώς έξαφνα και δίχως να προετοιμάζει για κάτι τέτοιο, η αφηγηματική γραμμή της ταινίας «σπάει» παράλληλα και σε μέλλοντα χρόνο, για να παρακολουθήσουμε το που βρίσκονται η Βάντα και ο Άλντο μερικά χρόνια της ζωής τους αργότερα. Παραδόξως, βρίσκονται ακόμα μαζί! Σε ένα παρόμοιο καταστασιακό που εναλλάσσει το σαδισμό με τον μαζοχισμό του καθενός τους, μέσω απανωτών στιγμών επίθεσης και άμυνας για το παραμικρό. Από δίπλα, οι «κομπάρσοι» του εις γάμου κοινωνίαν βίου τους, τα παιδιά τους, επανεμφανίζονται στα κλεφτά ορισμένων σεκάνς, για να πάρουν το πάνω χέρι στην εξωφρενικά αστεία (με την κακή έννοια) κατακλείδα της ταινίας.

Φυσικά, το πηγαινέλα σε παρελθόν και σήμερα δεν προσθέτει τίποτε το ουσιαστικό στο έργο, παρά μόνο παριστάνει ένα κάποιο «εύρημα» σκηνοθετικής επιδειξιομανίας που… «καίγεται», ειδικά σε επαναλήψεις (!) κάποιων σεκάνς, λες και είμαστε ηλίθιοι κι έπρεπε να ξαναδούμε «κάτι» το οποίο δεν είχαμε προσέξει με την πρώτη! Από το καστ, ο Λουίτζι Λο Κάσο προκαλεί την κυριολεκτική απορία του γιατί συμβαίνουν όλα αυτά για έναν άνδρα τόσο… μπάζο, η Άλμπα Ρορβάκερ κινείται εντελώς οριακά μεταξύ της καταθλιπτικής, αυτοκτονικής psycho και της γκόμενας που θα ήθελες να πλακώσεις στις φάπες μπας και ηρεμήσει, ενώ η Λάουρα Μοράντε βγάζει (έστω) κι ένα νορμάλ ίχνος ανθρωπιάς ως η πιο ώριμη εκδοχή της Βάντα. Συνολικά, ένα φιλμ… «του γιατρού»!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φεστιβαλικής… απόγνωσης δράμα σχέσεων, από εκείνα που μπορούν να σε κάνουν να ζητήσεις οριστικό κι αμετάκλητο διαζύγιο από το σινεμά! Όχι απλά έτη φωτός μακριά από την εξαιρετική «Ιστορία Γάμου» (2019) του Νόα Μπάουμπακ, αλλά και ικανό να σηκώσει τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν από τον τάφο του! Στην τόσο «αναμενόμενη» σκηνή αναφοράς, η οποία εξηγεί την προέλευση του τίτλου, έμεινα (κατά την καθομιλουμένη)… «παγωτό»!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.