FreeCinema

Follow us

ΜΙΚΡΗ ΜΑΜΑ (2021)

(PETITE MAMAN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σελίν Σιαμά
  • ΚΑΣΤ: Ζοζεφίν Σανζ, Γκαμπριέλ Σανζ, Νινά Μερίς, Στεφάν Βαρουπέν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 72'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Η οκτάχρονη Νελί αποκτά μια καινούργια, συνομήλικη φιλενάδα. Την οκτάχρονη… μαμά της! Από το παρελθόν. Ή κάτι τέτοιο…

Προσοχή στο κενό ανάμεσα στο απλό και το απλοϊκό. Η νέα «ιέρεια» και προστατευόμενη του φεστιβαλικού «art-house», Σελίν Σιαμά, επιστρέφει μετά το διθυραμβικής υποδοχής (γιατί;) «Πορτρέτο μιας Γυναίκας που Φλέγεται» (2019), μ’ ένα έργο μικρό σε όλα του. Γι’ αυτό και επιζεί του πλήρους ναυαγίου, ουχί όμως και του… ανώφελου.

Η μικρή Νελί αποχαιρετά ηλικιωμένες κυρίες στα δωμάτιά τους, μέχρι να φτάσει σ’ εκείνο το οποίο αδειάζει η μητέρα της, μαζεύοντας τα τελευταία προσωπικά αντικείμενα της εκλιπούσας γιαγιάς. Η Νελί και οι γονείς της κατευθύνονται προς το παλιό πατρικό, όπου η πενθούσα μαμά βυθίζεται στη θλίψη των αναμνήσεων της παιδικής της ηλικίας. Την επόμενη μέρα, η Νελί συναντά στο παρακείμενο δάσος ένα συνομήλικο κοριτσάκι, την οκτάχρονη Μαριόν, η οποία είναι… η μητέρα της (!), προερχόμενη από το παρελθόν, λες και ταξίδεψε με μια μηχανή του χρόνου.

Αυτή (ουσιαστικά) είναι η πλήρης πλοκή της «Μικρής Μαμάς». Η γνωριμία των δύο κοριτσιών, μάνας και κόρης, ενώ βρίσκονταν ακριβώς στην ίδια ηλικία, ασχέτως τόπου και χρόνου. Το σεναριακό εύρημα φαντάζει απλό (και όχι τόσο πρωτότυπο), όμως, η Σιαμά συνειδητά επιλέγει να το «αναπτύξει» με τον πιο απλοϊκό τρόπο, περιτριγυρίζοντας τα δύο κοριτσάκια σε στιγμές καθημερινότητας και παιχνίδια στο δάσος, καταγράφοντας διαλόγους και σκέψεις που σχεδόν περνούν από το μυαλό τους σε σχέση με το ανεξήγητο συμβάν της συνάντησής τους σ’ αυτό το συγκεκριμένο ηλικιακό πλαίσιο. Η Σιαμά δεν αγγίζει χειρισμούς που θα παρέπεμπαν σε φιλμ του φανταστικού, δεν ασχολείται με πρόσθετες υποπλοκές, ούτε υπόσχεται κάτι ανατρεπτικό για το φινάλε. Η ταινία θα μπορούσε να είναι ένα όνειρο ή και να προέκυψε (σαν ιδέα) από κάτι τέτοιο. Και τα end credits εμφανίζονται κάπως άδοξα, απότομα, σαν ένα ξαφνικό ξύπνημα (#diplhs) απ’ αυτό το όνειρο. Χωρίς εξηγήσεις. Χωρίς δικαιολογίες. Χωρίς ορθολογικούς προβληματισμούς.

Η απουσία της μητέρας που φεύγει νωρίς από το σπίτι (και το φιλμ) γιατί δεν αντέχει τη στενοχώρια, επιτρέπει να λειτουργήσει καλύτερα η εμφάνιση του οκτάχρονου εαυτού της, όμως, πραγματικά κάτι «κλωτσάει» στο σενάριο όταν η μικρή Νελί συστήνει την Μαριόν στον… μελλοντικό της σύζυγο. Είναι μία ανούσια λεπτομέρεια που δεν οδηγεί πουθενά στο στόρι, το οποίο έτσι κι αλλιώς δεν έχει χρόνο για να εξελίξει το παραμικρό, καθώς η διάρκεια του φιλμ οριακά ξεπερνά τη μία ώρα και δέκα λεπτά. Ο συναισθηματισμός με τον οποίο το έχει διαποτίσει η Σιαμά είναι ολότελα προφανής (τα κοριτσάκια – που παίζουν καλά – βοηθούν σ’ αυτό, φυσικά), για να μην χρησιμοποιήσω την λιγότερο politically correct έκφραση του… γυναικουλίστικα πιασάρικου (ειδικά για μανάδες και κόρες). Αντικειμενικά, η «Μικρή Μαμά»… λαϊκίζει (σαν ένα post από page / group που διαχειρίζονται μανούλες στο facebook!), αλλά το κάνει με τόσο προσεκτικά «καλλιτεχνικό» καμουφλάρισμα, που… πείθει την πλειοψηφία της (βουτηγμένης στη «θετική ενέργεια») κριτικής σήμερα. Εμένα, πάλι, όχι.

Υ.Γ. Η εταιρεία WEIRD WAVE εδώ και μήνες (πλέον) έχει αποφασίσει πως πρέπει να λογοκρίνει το site μας, ώστε να αποφύγει την κριτική των ταινιών που διανέμει. Οφείλετε να το γνωρίζετε και (ακόμα!) αναμένουμε μία δημόσια, γραπτή απάντηση (που ούτε και στην Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου έχει δώσει).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μικρού βεληνεκούς έργο, που απευθύνεται αποκλειστικά σε «ευαίσθητο», γυναικείο κοινό, το μοναδικό που ίσως δεν βαρεθεί τη μη δράση της πλοκής και συγκινηθεί (μερικώς) λόγω ταύτισης. Αν διαρκούσε περισσότερο, θα είχαν κλείσει τα μάτια μου…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.