FreeCinema

Follow us

ΠΤΗΣΗ 93 (2006)

(UNITED 93)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πολ Γκρίνγκρας
  • ΚΑΣΤ: Τζέι Τζέι Τζόνσον, Γκάρι Κόμοκ, Πόλι Άνταμς, Όπαλ Αλάντιν, Στάρλα Μπένφορντ, Τρις Γκέιτς, Νάνσι ΜακΝτόνιελ, Ντέιβιντ Άλαν Μπάσι, Ρίτσαρντ Μπέκινς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Σαν ένα «δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ», το φιλμ παρακολουθεί την πορεία του τέταρτου και μοναδικού αεροπλάνου που δεν χτύπησε τον τρομοκρατικό στόχο του εκείνη την 11η Σεπτεμβρίου του 2001, καταλήγοντας σε (μία αμφιλεγόμενη) συντριβή στο Σάνκσβιλ της Πενσιλβάνια.

Disaster movie ή μία συγκλονιστική καταγραφή ενός πρόσφατου συμβάντος που κάνει πολλούς να κλείνουν μάτια και αυτιά; Γνωστό και ως το φιλμ που κανείς δεν ήθελε να δει ή να συζητά γι’ αυτό φέτος στις ΗΠΑ, το «United 93» του Πολ Γκρίνγκρας παρουσιάζει με έναν σχεδόν ντοκιμαντερίστικο τρόπο τη μοίρα του τέταρτου και μοναδικού αεροπλάνου που δε χτύπησε το στόχο του εκείνη την 11η Σεπτεμβρίου. Όχι επειδή είμαι «κανίβαλος», αλλά τη μαύρη αλήθεια θα την πω: όποτε με ρωτούσαν κάτι για τούτη την ταινία, βρισκόμουν κάπου μεταξύ δακρύων και… υστερικού γέλιου! Έχει να κάνει μ’ αυτά τα καταραμένα déjà vu…

Πάμε πίσω στη δεκαετία του ’70, στην εποχή όπου ήταν τόσο chic να πεθαίνεις στον αέρα. Με βάση ένα bestseller «σαπούνι», ο Τζορτζ Σίτον σκηνοθετεί το «Airport» (1970), το οποίο σπάει ταμεία και προτείνεται για δέκα Όσκαρ (κερδίζει μονάχα εκείνο του δεύτερου γυναικείου ρόλου, για την ερμηνεία της Έλεν Χέιζ). Τρελαμένος επιβάτης με βόμβα σε αεροσκάφος, αποκλεισμένο από χιονοθύελλα αεροδρόμιο και μια πληθώρα χαρακτήρων με τα δραματάκια τους, αποτελούσαν τα συστατικά μιας ταινίας που έμελλε ν’ αποκτήσει κάμποσες συνέχειες, οι οποίες μετέτρεπαν τον ασφαλέστερο τρόπο να ταξιδέψει κανείς στην πιο τρομακτική εμπειρία. Τεράστια Boeing συγκρούονταν με ότι τραβούσε ο οργανισμός των σεναριογράφων και βυθίζονταν μέσα στη θάλασσα ή «χάιδευαν» χιονισμένες βουνοκορφές με ή χωρίς πιλότο! Αντι-ρεαλιστικά, χαβαλετζίδικα εργάκια μιας εποχής όπου η μυρωδιά του popcorn δεν προκαλούσε ακόμη… αναγούλα, μαζί με τις αναταράξεις στην οθόνη. Όπως κάθε πιτσιρικάς, τα έβλεπα τότε με απίστευτη αφοσίωση τα disaster movies και συμμετείχα κι εγώ με χαρά στην καταμέτρηση θυμάτων, χωρίς να με πείθει ποτέ το δράμα ή η υποτιθέμενη σοβαρότητα των καταστάσεων. Και βάζω στοίχημα πως και όλοι μαζί να απεβίωναν, η αίθουσα θα σηκωνόταν να βαρέσει παλαμάκια, ενθουσιασμένη!

36 χρόνια μετά και βιώνω μια «παρόμοια» κατάσταση. Αυτή τη φορά όσο πιο ρεαλιστικά μπορεί να αποτυπωθεί σε φιλμ. Πλάνα από το πιλοτήριο, καθώς ένα αεροπλάνο με σαράντα ανθρώπους, επιβάτες και πλήρωμα, βλέπουν το έδαφος να πλησιάζει απειλητικά, λίγο πριν τη σύγκρουση. Δε μπορώ να πω ότι χαίρομαι. Αλλά ο κόμπος στο λαιμό ήταν ακόμη χειρότερος πριν την απογείωση. Γιατί τότε η συνείδηση μου υπαγόρευε πως αυτό που πρόκειται να δω είναι μια αληθινή, σκληρότατη τραγωδία. Κοντά στο φινάλε, πια, οι αναμνήσεις από εκείνες τις ανώδυνες ταινίες καταστροφής του ’70, με μπέρδεψαν, επιμένοντας να μου «λένε» πως αυτό που βλέπω είναι ένα ψέμα. Η ιστορία, όμως, δεν είναι ψεύτικη. Τι κάνουμε, λοιπόν; Θρηνούμε, απολαμβάνουμε ή αποστρέφουμε το βλέμμα;

Ηθικά εκκρεμές στην κρίση του καθενός, το «United 93» επιχειρεί να σου μεταφέρει τα γεγονότα μέσα κι έξω από το αεροσκάφος, στη διάρκεια των ενενήντα λεπτών της τελευταίας του πτήσης. Καμπίνα, πιλοτήριο, πύργοι ελέγχου, στρατιωτική βάση και παραδίπλα τηλεοράσεις που επαναλαμβάνουν τις αληθινές εικόνες από τις συγκρούσεις στη Νέα Υόρκη. Καστ από ερασιτέχνες, απλούς ανθρώπους που σχετίζονται με την αεροπλοΐα, μάρτυρες εκείνης της ημέρας. Ο Γκρίνγκρας γράφει ιστορία. Χωρίς μηνύματα. Υποτίθεται. Αλλά… ποια ιστορία μας λέει πως αυτό το αεροπλάνο, η τελευταία ιπτάμενη «βόμβα» των τρομοκρατών που κατευθυνόταν προς το στόχο της, τη στιγμή που σχεδόν όλη η Αμερική ήξερε τι συνέβαινε, δεν καταρρίφθηκε θυσιάζοντας καλούς και κακούς επιβαίνοντες; Ποιος δηλώνει ρητά πως όσα βλέπουμε να πραγματοποιούνται μπροστά στα μάτια μας λίγο πριν τελειώσει το φιλμ, είναι η αλήθεια και μόνο η αλήθεια; Αυτή η αμφιβολία σε κάνει να θέτεις σκληρά ερωτηματικά απέναντι στις προθέσεις και το γιατί γυρίστηκε τόσο νωρίς μια τέτοια ταινία. Μία αύρα fiction μύθου αποδραματοποιεί το θέαμα, κι ας μη σου κάνει καρδιά με όλα αυτά που βλέπεις στην οθόνη. Καλώς ή κακώς, απομονώνοντας την (αμφιλεγόμενη) ιστορία από το θέαμα, το «United 93» μετατρέπεται σε ένα ακόμη… disaster movie. Που σε μερικά χρόνια θα διχάζει τους ιδιοκτήτες των DVD clubs. Που και πως το καταχωρίζεις αυτό το έργο;

Στο Φεστιβάλ των Καννών, περίμενα το κοινό έξω από την προβολή της ταινίας, έτσι, για να δω αντιδράσεις, να «διαβάσω» πρόσωπα και βλέμματα. Δεν είδα αυτό που φανταζόμουν. Είδα μια κατήφεια, μια βαριεστιμάρα και μερική οργή, όχι ανθρώπους βουρκωμένους. Μήπως επειδή εμείς είμαστε Ευρωπαίοι; Ειλικρινά, αισθάνομαι άβολα. Και ποτέ δε θα μπορέσω να δώσω μια απάντηση στην ερώτηση… «Να τη δω αυτή την ταινία;».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2006, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Εννοείται πως πρόκειται για εντυπωσιακή κατασκευή. Διόλου τυχαία, προτάθηκε για Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας και μοντάζ. Μόνο. Και αυτό λέει πολλά. Κατά τα άλλα, μιλάμε για ένα ακραία αμφισβητούμενου φιλμ, που ακόμη μπορεί να προκαλεί το έντονο debate για την ηθική του στάση απέναντι στην Ιστορία και τα πραγματικά (;) γεγονότα. Περί πολιτικής σκοπιμότητας, δεν θα ήθελα να βάλω το χέρι μου στη φωτιά. Πάντως, προκαλεί ερωτήματα η ύπαρξη μιας τέτοιας ταινίας σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα από το συμβάν…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.