FreeCinema

Follow us

ΛΕΟΝ (1994)

(LÉON)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λικ Μπεσόν
  • ΚΑΣΤ: Ζαν Ρενό, Γκάρι Όλντμαν, Νάταλι Πόρτμαν, Ντάνι Αϊέλο, Πίτερ Άπελ, Γουίλι Ουάν Μπλαντ, Ντον Κριτς, Μάικλ Μπανταλούκο, Έλεν Γκριν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Η μοναδική γαλλική ταινία που βρέθηκε στην πρώτη δεκάδα των εμπορικότερων φιλμ για το 1994 στη Γαλλία, γυρίστηκε στην Αμερική και ομιλεί την αγγλικήν… Μήπως, τελικά, οι Γάλλοι «μισούν» και την ίδια τους τη γλώσσα;

Με λίγα λόγια. Βρισκόμαστε στη Νέα Υόρκη, ο Λεόν είναι ένας εκτελεστής ζωντανών στόχων, η Ματίλντα ένα ανήλικο κοριτσάκι χωρίς οικογένεια και ο Στάνσφιλντ ένας διεφθαρμένος μπάτσος της Δίωξης Ναρκωτικών, που «καθάρισε» την οικογένεια της Ματίλντα. Απλή σύμπτωση: ο Λεόν και το κοριτσάκι είναι γείτονες. Σημαντική λεπτομέρεια: ο Λεόν δεν ξέρει ότι έχει να κάνει με μπάτσους…

Από την αρχή, γνωρίζουμε πως ο Λεόν είναι ένας hitman. Ένας εκτελεστής που «καθαρίζει» κατά παραγγελίαν. Ένα κινητό οπλοστάσιο που δεν ηττήθηκε ποτέ. Στην καθημερινή πραγματικότητα, όμως, το συναίσθημα είναι αυτό που καθορίζει την ήττα. Στη ζωή, ο Λεόν έχει παραδοθεί προ πολλού. Μόνος, σ’ ένα παλιό διαμέρισμα, παρέα μ’ ένα φυτό και δύο λίτρα γάλα, ο καλογυμνασμένος Λεόν δέχεται και το τελευταίο χτύπημα. Γερνάει. Η καρδιά αλλάζει ρυθμό, ο έλεγχος της αναπνοής χάνεται και το κορμί παραδίδεται στον πόνο. Το σκοτάδι καταλαμβάνει τα πάντα στο μικροσκοπικό κόσμο του Λεόν. Η πόρτα προς το φως ανοίγει με την εμφάνιση της Ματίλντα, ενός μικρού «αγγέλου» που κατρακυλάει χωρίς φτερά. Η πορεία τους μοιάζει κοινή. Ο Λεόν θα τη συμμαζέψει και οι δύο μαζί θα σταθούν στα πόδια τους, δίνοντας και παίρνοντας. Ο αναλφάβητος Λεόν θα μάθει γραφή κι ανάγνωση και η μικροσκοπική Ματίλντα θα μάθει να «παίζει» με τα φονικά gadgets του εκτελεστή. Το «χαμίνι» έχει βρει τον Σαρλό του. Ο Λεόν είναι ο προστάτης, ο σύντροφος, ο δάσκαλος, ο παιδικός φίλος, μα όχι (και) ο πατέρας. Τα πρότυπα ζευγάρια της Ματίλντα είναι η Μπόνι και ο Κλάιντ, η Θέλμα και η Λουίζ. Ποιος νοιάζεται για το happy end; Αν στην πορεία έχεις επιτύχει το σκοπό σου, το τέλος δεν έχει και τόση σημασία…

Ο Λικ Μπεσόν, για πρώτη φορά στην καριέρα του, περνά τον Ατλαντικό, πιάνει λιμάνι στη Νέα Υόρκη και αρθρώνει την αγγλική γλώσσα. Οι ρίζες, όμως, παραμένουν ευρωπαϊκές. Ο Λεόν είναι απόγονος του «Δολοφόνου με το Αγγελικό Πρόσωπο» (1967). Ο ρυθμός «αναπνέει» αργά και ξεσπάει μόνο όταν οι χτύποι της καρδιάς γίνονται επίμονοι. Ο Μπεσόν δεν τρέχει σπασμωδικά με την κάμερα. «Φωτογραφίζει» τους χώρους και προσπαθεί να τους παγιδεύσει στο CinemaScope του. Πολλές φορές οι εικόνες του μοιάζουν με βινιέτες από comics, μια όχι και τόσο κρυφή πηγή έμπνευσης για εκείνον. Αν δεχτούμε πως όλα αυτά λειτουργούν όπως πρέπει, μάλλον κολλάμε στο συναίσθημα. Η σεναριακή ανεπάρκεια των χαρακτήρων είναι η Αχίλλειος πτέρνα του Μπεσόν. Η καθοδήγηση των ηθοποιών προς έναν κινηματογραφικό εαυτό που μπορεί ν’ αγγίξει ο φακός και ο θεατής. Ήρωες με καρδιά και όχι ένα εικονογραφημένο «καρδιογράφημα». Αυτή η κατάσταση παίρνει από κάτω το καστ, με αποτέλεσμα να αναλώνονται όλοι τους σε μονότονες εκφράσεις και βλέμματα. Εξαίρεση ο Γκάρι Όλντμαν, ανεξέλεγκτος στα όρια του… γελοίου.

Παραδόξως, κινούμενος σε μία κινηματογραφικά υπερβίαιη εποχή, ο Μπεσόν δείχνει χαλαρωμένος! Λιγότερο εφετζίδικος, αλλά με τις εξάρσεις του, σκηνοθετεί το φόβο του θανάτου και όχι την ιεροτελεστία του. Πιστός στο στιλάκι του, ακόμα κι όταν αλλάζει σκηνικό, συντηρεί την παράδοση μέσα στη μοντέρνα ματιά του. Το διαβατήριό του; Πάντα γαλλικό…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 56) το 1995, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Σήμερα το «Λεόν» αντιμετωπίζεται σαν η υπέρτατη cult ταινία του Λικ Μπεσόν και ίσως η κριτική μου να φαντάζει κομμάτι αυστηρή, όμως, τα προβλήματα στα επί μέρους στοιχεία εξακολουθούν να υφίστανται. Και, στην τελική, η μελβιλική αναφορά που κάνω στο κείμενο είναι η καλύτερη… «άμυνα»! Πάντως, υπάρχουν συγκλονιστικές σκηνές (και κάδρα) ανθολογίας και ο Μπεσόν αυτό που ήθελε το πραγματοποίησε: κατέκτησε τον κόσμο! Όταν έχεις τέτοια οράματα (και σκηνοθετική δυναμική), τι να σου κάνει μια Γαλλία μόνη της…


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;