FreeCinema

Follow us

Η ΙΟΥΛΙΕΤΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΩΝ (1965)

(GIULIETTA DEGLI SPIRITI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φεντερίκο Φελίνι
  • ΚΑΣΤ: Τζουλιέτα Μαζίνα, Σάντρα Μίλο, Μάριο Πιζού, Βαλεντίνα Κορτέζε, Κατερίνα Μποράτο, Μιλένα Βούκοτιτς, Σιλβάνα Τζακίνο, Λου Γκίλμπερτ, Σίλβα Κοσίνα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 137'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Η μεσόκοπη Τζουλιέτα υποψιάζεται πως ο σύζυγός της ερωτοτροπεί με άλλες γυναίκες και στρέφεται μέχρι και στον μυστικισμό για να ξεπεράσει τα υπαρξιακά της προβλήματα. Πού θα βρει τη λύτρωσή της; Στο «μαζί» ή στο «μόνη»;

Είναι η ώρα που ο Φεντερίκο Φελίνι πρέπει να κοιτάξει και… το στεφάνι του! Και το τιμά με την πρώτη (μεγάλου μήκους) τετράχρωμη extravaganza του, την «Ιουλιέτα των Πνευμάτων». Προηγούμενη ταινία του; Το «8½», μόλις δύο χρόνια πριν. Αδυσώπητες οι συγκρίσεις! Κι όμως, τούτο το σχετικά αμφιλεγόμενο έργο, σήμερα αντέχει καλύτερα από αυτό που (ίσως) πιστεύαμε ή βλέπαμε στο περιεχόμενο και την όψη του εδώ και τόσες δεκαετίες. Ίσως γιατί η modernité του στηριζόταν σε φιλμικά (ή και κοινωνικά!)… μελλούμενα, ιδέες και σκηνοθετική ματιά που έκτοτε πολλάκις ανακυκλώθηκε και «φτιασιδώθηκε» με «εναλλακτική» αισθητική, ώστε να μην μαρτυρά με προφανή τρόπο τον original εμπνευστή της.

Πρωτίστως, η «Ιουλιέτα» είναι ένα οπτικό επίτευγμα ομορφιάς στο οποίο «χάνεσαι», λες και βρίσκεσαι υπό την επήρεια παραισθησιογόνων (ο ίδιος ο Φελίνι, άλλωστε, είχε παραδεχτεί τη χρήση LSD καθώς προετοιμαζόταν να γυρίσει το φιλμ). Ισάξια συνυπεύθυνοι σ’ αυτό, ο διευθυντής φωτογραφίας Τζιάνι Ντι Βενάντζο (συνεργάτης τού Αντονιόνι και την ίδια χρονιά επίσης πίσω από τις κάμερες για το παραληρηματικό «Δέκατο Θύμα», ο οποίος χάθηκε άδικα το 1966) και ο Πιέρο Γκεράρντι σε καλλιτεχνική διεύθυνση και κοστούμια (υποψήφιος για Όσκαρ και στις δύο κατηγορίες το 1967), τον οποίο πρέπει και να μελέτησε και να ζήλεψε αφάνταστα ο… Πέδρο Αλμοδόβαρ τουλάχιστον δύο δεκαετίες αργότερα. Δεν ξεχνάμε πως η «Ιουλιέτα» είναι μια ολότελα γυναικεία ταινία, ένα αίτημα συγχώρεσης του δημιουργού προς την Τζουλιέτα του, για δικά του «παραστρατήματα» του παρελθόντος (κατά τις φήμες, με τη συμπρωταγωνίστριά της, Σάντρα Μίλο) και μαζί ένα φαντασμαγορικό «love letter», κομμένο και ραμμένο επάνω της.

Η Τζουλιέτα Μαζίνα, για πρώτη φορά εδώ, εμφανίζεται σαν πραγματική γυναίκα και ουχί μια μικροσκοπική φιγούρα γένους θηλυκού με ακαθόριστη ηλικία. Τα 44 χρόνια της φαίνονται ξεκάθαρα στον φακό και ο θεατής παραξενεύεται όταν συνειδητοποιεί πως είχε να τη δει σε φελινικό ρόλο από το 1957, με τις «Νύχτες της Καμπίρια»! Η Μαζίνα εξακολουθεί να είναι ένα μαγικό πλάσμα στην «Ιουλιέτα» και υπάρχουν στιγμές αναλαμπών της χαμένης παιδίσκης που «δραπετεύει» από μέσα της, για να χαθεί μέσα σε συμβολιστικά οράματα και φαντασιακές εικόνες που σε κάνουν να σαστίζεις από θαυμασμό για τη σύλληψή τους από τον μέγα Ιταλό δημιουργό. Ο σεναριογράφος Φελίνι θέλει να πλησιάσει όσο βαθύτερα μπορεί τον εσωτερικό κόσμο της αγαπημένης του Τζουλιέτα, θέλει να γίνει ο ψυχαναλυτής της και να την πάει πίσω, έως τα παιδικά της χρόνια, καλώντας μέχρι και μέντιουμ που θα τη φέρουν σε διάλογο με φιλικά ή μη πνεύματα, μέχρι να βγει η «ετυμηγορία» της πορείας της ηρωίδας προς το μέλλον. Παράλληλα, ο Φελίνι στηλιτεύει ειρωνικά κάθε μορφής «μόδα» αναζήτησης της ψυχής με πολιτισμική πρόφαση που αγκάλιασε η μπουρζουαζία (σαν τις «new age» τάσεις του σήμερα), αναζητώντας να πιστέψει σε οτιδήποτε το νέο, ουτοπικό και άφθαρτο, καταλήγοντας να μετατρέπει τη ζωή σε κάτι αναίτια πολύπλοκο και σαφώς πιο πλαστό.

Εκείνος κι εκείνη, όπως λέγεται, διαφωνούσαν για το μήνυμα της τελικής σεκάνς της «Ιουλιέτας των Πνευμάτων». Ο Φελίνι θεωρούσε πως η Τζουλιέτα απελευθερώνεται λυτρωτικά από οτιδήποτε τη βασάνιζε και πορεύεται προς κάτι το γαλήνιο πια, ενώ η Μαζίνα αντιμετώπιζε τον συμβολισμό του φινάλε σαν κάτι το λυπητερό, με την ηρωίδα να βυθίζεται σ’ έναν κόσμο μοναξιάς. Από το 1965 μέχρι σήμερα, οι γνώμες διίστανται, μα οι δρόμοι της ταύτισης είναι ελεύθεροι. Και αγέραστα ακαταμάχητοι καλλιτεχνικά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο Φεντερίκο Φελίνι βουτάει για πρώτη φορά μέσα στο χρώμα και το αποτέλεσμα είναι αξεπέραστα ντελιριακό και ταιριαστό με τις φαντασιώσεις του. Θα μείνει σε αυτό για το υπόλοιπο της φιλμογραφίας του, όμως ποτέ ξανά δεν θ’ αγγίξουν τέτοιο πλούτο εικόνων τα tableaux του (άσχετα από το γεγονός ότι το «Amarcord» είναι καλύτερο σαν ταινία συνολικά). Ο ρυθμός της αφήγησης μπορεί να κουράσει (ειδικά τον μη εξοικειωμένο στο φελινικό έργο θεατή), αλλά το βλέμμα δεν θα χορταίνει, επιβραβεύοντας την όποια υπομονή. Οι πιο παρατηρητικοί θα εντοπίσουν τη Ρίκα Διαλυνά μέσα στο «χαρέμι» του καστ.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.