FreeCinema

Follow us

ΓΥΜΝΟΙ ΣΤΟΝ ΗΛΙΟ (1960)

(PLEIN SOLEIL)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Ψυχολογικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρενέ Κλεμάν
  • ΚΑΣΤ: Αλέν Ντελόν, Μορίς Ρονέ, Μαρί Λαφορέ, Έρνο Κρίζα, Μπιλ Κερνς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 118'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Ο νεαρός Τομ Ρίπλεϊ ονειρεύεται τα χρήματα (αν όχι και τη ζωή) του παιδικού του φίλου Φίλιπ Γκρίνλιφ. Και υπάρχει ένας… δολοφονικός τρόπος για να τ’ αποκτήσει, στις διακοπές τους στην Ιταλία.

Είναι πραγματικά δύσκολο να ξεχωρίσεις ποιος το έκανε καλύτερα! Ο Ρενέ Κλεμάν ή ο Άντονι Μινγκέλα; Ο Κλεμάν έχει ένα βασικό ατού με το μέρος του. Η κινηματογραφική του εκδοχή στο βιβλίο της Πατρίσια Χάισμιθ «The Talented Mr. Ripley» (που εκδόθηκε το 1955) είναι απίστευτα κοντά στο κλίμα και την περίοδο στην οποία γράφτηκε το έργο, ενώ ο Μινγκέλα κατάφερε και μία αξιοθαύμαστη κινηματογραφική μεταφορά και την ανασύσταση εποχής στο φιλμ που σκηνοθέτησε το 1999, τον «Ταλαντούχο κύριο Ρίπλεϊ».

Το «Γυμνοί στον Ήλιο», βέβαια, είναι πασίγνωστο (και στο ελληνικό κοινό, που εδώ και δεκαετίες το έχει μετατρέψει πολλάκις σε σουξέ των θερινών σινεμά). Ο αριβίστας Τομ Ρίπλεϊ επιχειρεί να ξεζουμίσει οικονομικά τον παιδικό και πολύ πλουσιότερο από εκείνον φίλο του, Φίλιπ Γκρίνλιφ. Ο πρώτος θα τον αναζητήσει στην Ιταλία, για λογαριασμό των γονιών του από την Αμερική, οι οποίοι υπόσχονται ένα μεγάλο χρηματικό «έπαθλο» αν ο Τομ καταφέρει να τον γυρίσει πίσω στην πατρίδα. Ο Φίλιπ ζει τον ανέμελο έρωτά του με την όμορφη Μαρτζ και σπαταλά τα χρήματα των γονιών του με παιχνίδια σε ανθρώπους, επιδεικνύοντας μία διαγωγή αστικής… ανηθικότητας (χαρακτηριστική είναι η αρχική σεκάνς με την εξαγορά του μπαστουνιού ενός τυφλού). Ένα από αυτά τα παιχνίδια είναι και ο ίδιος ο Τομ, ο οποίος δεν έχει τίποτε καλύτερο να κάνει στη ζωή του από το να στέκει παρασιτικά δίπλα στον Φίλιπ και να ονειρεύεται να είχε την περιουσία του, την κοπέλα του, μέχρι και την ίδια του την ταυτότητα.

Ο Ρενέ Κλεμάν δεν αργεί καθόλου να αποκαλύψει τα κίνητρα και τις προθέσεις τού βασικού του ήρωα, που καιροφυλακτεί για την ευκαιρία της ζωής του, φτάνοντας μέχρι και στο έγκλημα, ώστε να ικανοποιήσει τα σχέδιά του. Το ταξικό «γαϊτανάκι» έχει αμφίδρομη σημασία και στόχευση στην κριτική που δείχνει να ασκεί ο Κλεμάν, δίχως να ξεχωρίζει πραγματικά το καλό από το κακό. Ο Φίλιπ είναι ένας κακομαθημένος μεγαλοαστός που ψυχαγωγείται από τους ανθρώπους τού στενού του περιβάλλοντος και νοιάζεται μονάχα για το πότε θα χρειαστεί να πραγματοποιήσει την επόμενη ανάληψη από τον τραπεζικό λογαριασμό των γονιών του, παριστάνει τον ερωτευμένο (;) για να καλοπερνά με τη συνοδό του και κάνει την πλάκα του με τον πτωχό Τομ ή άλλες φιγούρες – «δορυφόρους» όπως ο έτερος γόνος πλούσιας οικογένειας και μόνιμος τουρίστας της ζωής, Φρέντι Μάιλς. Από την άλλη, ο Τομ είναι το στερημένο παιδί μιας κατώτερης τάξης, που όμως ήταν αρκετά έξυπνο για να επιβιώσει και να ανέλθει (έστω και σαν «παραγιός») στα ανώτερα κοινωνικά στρώματα, κουβαλώντας όμως μέσα του δαίμονες που έχουν καταστρέψει την ψυχοσύνθεσή του (πόσο λεπτά διαχειρίζεται το παιδικό του background ο Κλεμάν, βάζοντάς τον να χαζεύει από ένα παράθυρο τα παιχνίδια της πραγματικής αθωότητας των παιδιών τού δρόμου σε μία καίρια στιγμή του έργου).

Φυσικά, το φιλμ δεν δείχνει λύπηση ή συμπόνοια σε κανέναν. Η σήψη και η δολοπλοκία θα δείχνουν πως έχουν το πάνω χέρι στην πλοκή και το καταστασιακό, όμως η τιμωρία θα βρίσκεται πάντοτε ένα βήμα ξοπίσω στην όλη πορεία του Τομ Ρίπλεϊ, αυτού του ψυχωτικού νάρκισσου που θα «πουλήσει» ψυχή και ταυτότητα στον Διάβολο, για τα απατηλά «μεγαλεία» του… lifestyle και της καλής ζωής, κουκουλώνοντας με κάθε τρόπο την ασχήμια της πραγματικότητας. Ατυχώς, όμως, το ψέμα πάντοτε βρίσκει τον τρόπο να αναδυθεί και να φανερωθεί… «γυμνό», κάτω από τη λάμψη του καυτού ήλιου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα θαυμάσιο ψυχολογικό έργο χαρακτήρων, ιδανική ψυχαγωγία για τα θερινά σινεμά στην Ελλάδα εδώ και δεκαετίες. Η ταινία που μετέτρεψε σε πρωταγωνιστή και star τον Αλέν Ντελόν, περιέχει μία σύντομη εμφάνιση – έκπληξη της νεαρότατης Ρόμι Σνάιντερ και μεταξύ των γνωστών φανατικών θαυμαστών του συμπεριλαμβάνεται μέχρι και ο Μάρτιν Σκορσέζε. Ακόμη κι αν ξέρετε το βιβλίο της Πατρίσια Χάισμιθ απ’ έξω κι ανακατωτά, είναι δύσκολο να αγνοήσετε την ομορφιά των εικόνων τούτης της ταινίας, όσες φορές και να την έχετε δει. Συνοδεύεται από μελωδίες του Νίνο Ρότα, που στο πιο «παιχνιδίστικό» τους φέρνουν στον νου το φιλμικό σύμπαν του Φεντερίκο Φελίνι (βρισκόμαστε στην πατρίδα του, έτσι κι αλλιώς…).


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;