FreeCinema

Follow us

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΩΡΑΡΙΟΥ (2001)

(L'EMPLOI DU TEMPS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λοράν Καντέ
  • ΚΑΣΤ: Ορελιέν Ρεκουάν, Καρίν Βιάρ, Φελίξ Καντέ, Μαρί Καντέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 134'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Πετυχημένος στη δουλειά του και ασφαλής μέσα στο αστικό πλαίσιο της οικογένειάς του, ο Βενσάν μένει άνεργος στα ξαφνικά. Δεν το αποκαλύπτει ποτέ στους δικούς του και κάθε πρωί ξεκινά κανονικά για το γραφείο, ενώ στην πραγματικότητα περνά τον (χαμένο) χρόνο του στους αυτοκινητόδρομους της ευρύτερης περιοχής, λες και είναι έτοιμος να «αποδράσει» από τα πάντα.

Ο Βενσάν έχει μια εικονικά υπέροχη ζωή. Μεγαλοαστούς γονείς που του παραστέκονται σε κάθε ανάγκη, μια καλή δουλειά ως σύμβουλος επιχειρήσεων, γυναίκα και παιδιά που αγαπά όσο τίποτε άλλο. Πίσω από την επιφάνεια της πραγματικότητας, η κρίση σε κάθε επίπεδο. Ο φόβος του ανολοκλήρωτου και ο χρόνος που χάνεται διαρκώς. Μοναδική του αντίδραση ή τρόπος φυγής, το να παίρνει τους δρόμους δίχως σκοπό. Όταν απολύεται από τη δουλειά του, αποκρύπτει το γεγονός από το στενό του περιβάλλον και χτίζει σταδιακά μια πλασματική ζωή, μέσα από συνεχή ψέματα και απάτες. Ως πότε, είναι το μοιραίο ερώτημα…

Εθιστικό, ρεαλιστικό και αβάσταχτα τραγικό, το φιλμ του Λοράν Καντέ είναι μία από τις μεγάλες αποκαλύψεις της χρονιάς. Πηγή έμπνευσης, η αληθινή ιστορία του Ζαν-Κλοντ Ρομάν, ενός γιατρού ο οποίος εξαπατούσε την οικογένειά του επί 18 χρόνια δίχως να εργάζεται, φτάνοντας σε ένα αιματοκυλισμένο φινάλε (τον Ιανουάριο του 1993, σκότωσε τη σύζυγό του, τα δυο τους παιδιά και τους γονείς του). Ο Καντέ δεν επιλέγει να αφηγηθεί αυτά τα (ρεαλιστικά) γεγονότα, αλλά δημιουργεί ένα ασφυκτικό σύμπαν καθημερινότητας και κοινωνικών ρόλων στους οποίους πρέπει να υπακούμε, για να θέσει πραγματικά υπαρξιακά ερωτήματα που κάνουν τη ζωή να μοιάζει με θρίλερ.

Ο Ορελιέν Ρεκουάν είναι συγκλονιστικός στον πρωταγωνιστικό ρόλο, η μουσική της Τζόσελιν Πουκ στοιχειώνει την ψυχρότητα των πλάνων που θυμίζουν τις καλύτερες στιγμές του σινεμά του Μικελάντζελο Αντονιόνι και το τέλος έρχεται σαν ισχυρή σφαλιάρα που μένει για πάντα στο πετσί σου. Γιατί μπορεί να σου θυμίζει την ίδια σου τη ζωή… Βγαίνοντας από το σινεμά, κοίταξε ν’ αποφύγεις τις ταμπέλες με κατεύθυνση την Εθνική. Ή μήπως όχι;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2002, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Στην εποχή του, το «Ελεύθερος Ωραρίου» (ένα από τα πιο αγαπημένα μου ελληνικά «βαφτίσια») πέρασε εντελώς απαρατήρητο από το κοινό εδώ. Ήταν η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του Λοράν Καντέ. Το 2008, θα αποκτούσε τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών με το (υπερτιμημένο, αν ρωτάς κι εμένα) «Ανάμεσα στους Τοίχους». Για την ιστορία, οι Γάλλοι θεώρησαν πως η περίπτωση του Ζαν-Κλοντ Ρομάν άξιζε και μιας πιστότερης βιογραφικής μεταφοράς και το 2002 ο Ντανιέλ Οτέιγ υποδύθηκε τον ίδιο χαρακτήρα στον «Αντίζηλο» της Νικόλ Γκαρσιά. Ήταν ένα σαφώς μετριότερο (και ξεχασμένο, πια) φιλμ.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.