FreeCinema

Follow us

ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΟΣ (2020)

(TRILOGYA AL AHAVA: EINAYIM SHELI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιάρον Σάνι
  • ΚΑΣΤ: Σταβ Άλμαγκορ, Εράν Ναΐμ, Σταβ Πατάι, Λαλίβ Σιβάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Ένας σκληροτράχηλος αστυνομικός θα δει τη ζωή του να γκρεμίζεται, όταν τεθεί σε διαθεσιμότητα εντελώς ξαφνικά, την ίδια στιγμή που οι σχέσεις με τη σύζυγό του και την θετή του κόρη φτάνουν σε οριακό σημείο.

Ο «Εγκλωβισμένος» αποτελεί την μεσαία ταινία της κινηματογραφικής τριλογίας της αγάπης από τον Ισραηλινό σκηνοθέτη και σεναριογράφο Γιάρον Σάνι, με την πρώτη να κυκλοφορεί το 2018 («Erom») και την τρίτη («Leida») ν’ ακολουθεί μόλις μερικούς μήνες μετά την πρεμιέρα τούτης εδώ στο Φεστιβάλ Βερολίνου του 2019. Δεδομένης της παρουσίας των φιλμ του Σάνι στα ευρωπαϊκά φεστιβάλ (το «Erom» είχε σηκώσει αυλαία το 2018 στη Βενετία), ο «Εγκλωβισμένος» αποτελεί περίπτωση που αργά ή γρήγορα θα έκανε το πέρασμά του κι από τη χώρα μας, ευνοώντας ουσιαστικά τη συνολική αγορά και θέαση τούτης της σινε-τριπλέτας ως τη νιχιλιστική ματιά του δημιουργού της πάνω στην έννοια της αγάπης. Μιας αγάπης βίαιης, καταπιεστικής και πικρά απελευθερωτικής. Το γιατί ξεκινήσαμε από το δεύτερο μέρος, ουδείς γνωρίζει…

Ο Ράσι (Ναΐμ) είναι ένας αστυνομικός με υψηλό αίσθημα ευθύνης, όπως τουλάχιστον το αντιλαμβάνεται και το εφαρμόζει καθημερινά μέσω της αδιάλλακτης και αυστηρής του στάσης απέναντι σε καθετί που μοιάζει ν’ αποκλίνει από τον προσωπικό του κώδικα περί σωστού και λάθους. Μια μέρα, η ορθή, επαγγελματική του συμπεριφορά θα τεθεί υπό αμφισβήτηση από το τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων, μετά από ένα περίεργο συμβάν που αφορά σε παρέα εφήβων, με αποτέλεσμα ο Ράσι να τεθεί για κάποιο διάστημα σε διαθεσιμότητα. Την ίδια στιγμή, ένα δυσάρεστο γεγονός θ’ αναστατώσει την προσωπική ζωή του ιδίου και της συζύγου του, Αβιγκέιλ (Άλμαγκορ), ενώ παράλληλα θα κληθεί ν’ αντιμετωπίσει και τις απρόβλεπτες αντιδράσεις της Γιασμίν (Πατάι), της 13χρονης θετής του κόρης, η οποία (θεωρητικά) βιώνει την ηλικία της όπως κάθε άλλη φυσιολογική έφηβη στον κόσμο. Με την «κανονικότητά» του να καταρρέει γύρω του, ο Ράσι θα καταφύγει σε απελπιστικές κινήσεις προκειμένου να επαναφέρει τους πάντες στο σωστό δρόμο, δηλαδή… τον δικό του.

Παρακολουθώντας την ταινία του Σάνι μου ήρθε στο μυαλό ένα άλλο φιλμ, το «Μετά τον Χωρισμό» (2017) του Ξαβιέ Λεγκράν, ένα οικογενειακό δράμα για γερά νεύρα, με ήρωα έναν πιτσιρικά ανάμεσα σε δύο χωρισμένους γονείς, οι οποίοι αμφότεροι διεκδικούσαν την επιμέλειά του. Ο «Εγκλωβισμένος» δεν μοιάζει μ’ εκείνο το φιλμ σε επίπεδο υπόθεσης, μοιράζεται όμως μαζί του την ίδια ατμόσφαιρα προοδευτικής αποκάλυψης των όσων συμβαίνουν πίσω από τις κλειστές πόρτες των σπιτιών των ανδρών που «ποτέ δεν δίνουν δικαιώματα». Εν προκειμένω, στην αρχή ο Ράσι παρουσιάζεται ως αδέκαστος αστυνομικός, τρυφερός σύζυγος και στοργικός πατέρας, ένας άψογος επαγγελματίας και καλός οικογενειάρχης. Κατόπιν κάτι αλλάζει, το νόμισμα γυρνά κι αποκαλύπτεται και η άλλη όψη (του), αυτή του μπάτσου, του συντρόφου – χειραγωγού και του υπερ-προστατευτικού (στα όρια της ασφυξίας) πατριού. Ο Ράσι είναι ακόμη ένας «φιλήσυχος νοικοκύρης», με τον παρά του και την κυρά του, που λένε, άσχετα αν η σύζυγος εδώ προσφέρει εξίσου στο σπιτικό. Το σύνδρομο του τοξικού ανδρισμού παραμένει. Το αρσενικό ζητά σεβασμό και υπακοή από την οικογένειά του. Εάν δεν μπορέσει να τα έχει, τότε θα τα βρει (ή μάλλον θα τα απαιτήσει) με τον τρόπο του.

Ο Σάνι ξέρει πως να στήσει το πορτρέτο ενός ανθρώπου σε εσωτερική διάλυση, βάζοντας την κάμερα να τον ακολουθεί από κοντά, με το έτσι κι αλλιώς πληθωρικό παρουσιαστικό του ερασιτέχνη (!) Εράν Ναΐμ να «μπουκώνει» το πλάνο όλο και περισσότερο, προφανώς για να μην έχεις καμία αμφιβολία για το ποιος κάνει κουμάντο εδώ, ακόμη κι αν αυτό δεν γίνεται αντιληπτό από την πρώτη στιγμή. Το ξεγύμνωμα του ήρωα έρχεται μεθοδευμένα και υπόγεια, σχεδόν αισθάνεσαι μια ταύτιση και συμπόνια για τις πρόσφατες αναποδιές του, μέχρι τη στιγμή που τα πράγματα παίρνουν πια συνειδητά την κατηφόρα, με ολέθριες συνέπειες για όλους. Εξαιρετικός στον ρόλο του ο Ναΐμ, με ένα σενάριο που πατά στιβαρά επάνω στον ατομικό αυτοσχεδιασμό, ενώ η επιβεβλημένα υποτονική ερμηνεία από την Σταβ Άλμαγκορ αποδεικνύει με τον καλύτερο (χειρότερο, ουσιαστικά) τρόπο ότι ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για κανέναν, πέραν από τον ίδιο σου τον εαυτό. Ενίοτε, ούτε και γι’ αυτόν…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Υποδόριο οικογενειακό δράμα που χώνεται για τα καλά κάτω από το πετσί σου, ο «Εγκλωβισμένος» (έξυπνη – επιτέλους – η ελληνική απόδοση του τίτλου) είναι ένα φιλμ με ιστορία που προβληματίζει, προκαλώντας ένα κάποιο σοκ εντός της αιθούσης, από την ωμότητα των όσων συνεχίζουν να συμβαίνουν σε «ήσυχα» σπίτια, πίσω από καλά σφαλιστές πόρτες.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.