FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ (2019)

(THE FIELD GUIDE TO EVIL)

  • ΕΙΔΟΣ: Σπονδυλωτό Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σεβερίν Φιαλά & Βερόνικα Φραντς, Τζαν Eβρενόλ, Ανιέσκα Σμοτσίνσκα, Κάλβιν Λι Ρίντερ, Γιάννης Βεσλεμές, Ασίμ Αλουγουάλια, Κάτριν Γκέμπε, Πίτερ Στρίκλαντ
  • ΚΑΣΤ: Μαρλένε Χάουζερ, Λουτσία Όπερμαν, Ναζ Σαγινέρ, Αντρζέι Κονόπκα, Ούρσουλα Ζέρεκ, Κάνον Χικς, Βαγγέλης Μουρίκης, Βασίλης Καμίτσης, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος, Χένρι Θρουπ, Ρόμπιν Ντας, Λίλι Έπλι, Τόμας Σούμπερτ, Κάρολι Χάιντουκ, Πέτερ Γιάνκοβιτς, Φατμά Μοχάμεντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μία ανθολογία ιστοριών τρόμου με βάση μύθους της λαϊκής παράδοσης από οκτώ διαφορετικούς πολιτισμούς και κουλτούρες επιχειρεί να προσεγγίσει τις πιο σκοτεινές και αρχέγονες φοβίες της ανθρωπότητας.

Είναι τόσο κακό που… είναι απλά κακό! Δεν χρειαζόταν και ιδιαίτερη σκέψη, άλλωστε. Όποτε ακούς «σπονδυλωτό φιλμ», θυμάσαι πως ένα τέτοιο εγχείρημα (πόσω μάλλον από τόσα ονόματα σκηνοθετών…) σχεδόν πάντοτε κατέληγε σε φιάσκο. Στο δε genre των ταινιών τρόμου, ακόμη κι εκείνο το «Στον Ίλιγγο της Ακολασίας» (1968), βασισμένο σε ιστορίες του Έντγκαρ Άλαν Πόου, είχε… σχεδόν επιζήσει της κατακραυγής (κυρίως εξαιτίας του περίφημου «Toby Dammit», σε σκηνοθεσία Φεντερίκο Φελίνι). Εδώ το πράμα είναι προβληματικό από τη βάση του, καθώς επιχειρεί να ταιριάξει οκτώ διαφορετικές πολιτισμικές περιπτώσεις λαογραφικών μύθων και εμμονών φόβου, με τους δημιουργούς του κάθε segment να διαχειρίζονται το υλικό τους σαν ένα εντελώς αυτόνομο φιλμ μικρού μήκους, οδηγώντας τον θεατή σε μοιραίες συγκρίσεις, ενώ ταυτόχρονα (θα) αγωνίζεται να κρατήσει τα μάτια του ανοιχτά για ένα πλήρες δίωρο, χωρίς να έχει και πολλά να περιμένει για να πάρει μια τρομάρα από τούτο το… art-house πείραμα.

Αυστρία, Τουρκία, Πολωνία, Αμερική, Ελλάδα, Ινδία, Γερμανία και Ουγγαρία ανασκαλίζουν λαϊκές παραδόσεις και urban legends, σε αναζήτηση των απαρχών του συναισθήματος του τρόμου, αλλά η κάθε μικρού μήκους ταινία ξεχωριστά τοποθετείται πρωτίστως… στην «κοσμάρα» της, με τους εννέα σκηνοθέτες του φιλμ να δείχνουν περισσότερο καθηλωμένοι από έλλειψη έμπνευσης και budget παρά δημιουργικοί. Παραδόξως, το ελληνικό κομμάτι του Γιάννη Βεσλεμέ υπερτερεί, ακουμπώντας πάνω στον μύθο των καλικάντζαρων, των «δαιμόνιων» πλασμάτων που έρχονται από τον Κάτω Κόσμο για να παρενοχλήσουν τους ανθρώπους. Η εικαστικότητα του Βεσλεμέ είναι αδιαπραγμάτευτη, τόσο στη σκηνοθετική ματιά όσο και στο σκηνογραφικό μέρος που έχει φροντίσει ακριβώς όπως και στη «Νορβηγία» (2015). Για τους γνώστες εκείνης της δουλειάς, πάντως, εδώ δεν υπάρχει κάτι το καινούργιο σαν πρόταση (τα εξωτερικά γυρίσματα στα λατομεία της Τήνου και σε σπηλιές αισθητικά θυμίζουν ολοφάνερα σκηνές από την προαναφερθείσα ταινία), αλλά ακόμη και η συνέπεια στον τομέα της εικόνας δεν είναι κακό να επαινείται. Περί σεναρίου ας μην γίνεται λόγος, ακόμη και σε αυτά τα ελάχιστα λεπτά του «Τι Συνέβη στον Πανάγα τον Παγάνα;» το στοιχείο του παγανισμού μένει μάλλον ξεκάρφωτο και ιστορία δεν υφίσταται ακριβώς.

Τα περισσότερα από τα υπόλοιπα ταινιάκια τούτου του «Εγχειριδίου του Κακού» φανερώνουν κυρίως ερασιτεχνισμό και προχειρότητα, που το post production δεν ήταν ικανό να συμμαζέψει, ενώ ο τρόμος και το αντίστοιχο κλίμα ακόμη απουσιάζουν παντελώς. Το αμερικανικό κομμάτι του Κάλβιν Λι Ρίντερ («The Melon Heads») είναι το πιο κακότεχνο και σχεδόν αστείο, ενώ το φινάλε με το «The Cobblers’ Lot» του (υπερεκτιμημένου, αν ρωτάς κι εμένα) Πίτερ Στρίκλαντ είναι ένας εξωφρενικός αχταρμάς από Πάουελ και Πρεσμπέργκερ με βωβό σινεμά και ουγγρικό folclore που δικαιώνει με παράδοξη ακρίβεια τον ελληνικό τίτλο του φιλμ (#diplhs).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ακόμη κι αν αγαπάς το σινεμά τρόμου, μείνε μακριά! Ούτε σταυρουδάκια, ούτε αγιασμοί, ούτε και σκόρδα μπορούν να σε σώσουν από τέτοιο… «Κακό». Όσο για το segment του Βεσλεμέ, όλο και κάπου θα εμφανιστεί και μόνο του στο μέλλον, υποθέτω. Μην άγχεσαι. Κρίμα που δεν παίζει σε multiplex, θα είχαμε… «εχθροπραξίες» σε αίθουσες!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.