FreeCinema

Follow us

ΓΙΑ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΚΑΚΟ (2017)

(ÔTEZ-MOI D'UN DOUTE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Καρίν Ταρντιέ
  • ΚΑΣΤ: Φρανσουά Νταμιέν, Σεσίλ ντε Φρανς, Γκι Μαρσάν, Αντρέ Βιλμς, Αλίς ντε Λενκεσέν, Εστέμπαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Σαρανταπεντάχρονος άνδρας ανακαλύπτει πως ο άνθρωπος που τον μεγάλωσε δεν είναι ο βιολογικός του πατέρας. Εντοπίζει τον αληθινό, συνάπτει σχέσεις μαζί του, η γνωριμία του όμως με την κόρη τού νέου του μπαμπά θα περιπλέξει τα πράγματα.

Δεν έχουμε κάτι δογματικό εναντίον της σύγχρονης γαλλικής κομεντί, η οποία κατά κανόνα κατακλύζει τα σινεμά της χώρας την περίοδο του καλοκαιριού. Βλέπουμε την κάθε μία ταινία του είδους χωριστά και έτσι την κρίνουμε, ελπίζοντας πάντα σε κάτι καλό, που, φευ, σχεδόν ποτέ δεν έρχεται. Γιατί όσο και να θέλουμε ν’ αγιάσουμε, δε μας αφήνει ούτε η παρόμοια αισθητική τους (που την έχουμε φάει με το κουτάλι πια), ούτε κυρίως τα ρημάδια τα σενάρια, με τη συντριπτική πλειονότητα να μοιάζει με… σταυρό του μαρτυρίου γι’ αυτά τα έρμα τα φιλμ (πόσω μάλλον και τους θεατές τους).

Πάρτε για παράδειγμα τι συμβαίνει εδώ: σε μικρό χωριό της Βρετάνης, χήρος άνδρας που επαγγέλλεται πυροτεχνουργός με ειδικότητα τον εντοπισμό ξεχασμένων βομβών από την εποχή του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, μετά από εξετάσεις στις οποίες υποβάλλεται για τη λήψη του ιατρικού του ιστορικού λόγω της εγκυμοσύνης της κόρης του, πληροφορείται πως με τον άνθρωπο που τον ανέθρεψε και αποκαλεί πατέρα… δεν έχει κανένα κοινό γονίδιο! Αμφιταλαντεύεται για το τι πρέπει να κάνει, μετά όμως από σκέψη και προτροπή της θυγατέρας του, η οποία κατά τραγική ειρωνεία βρίσκεται σε ενδιαφέρουσα από αγνώστου ταυτότητος άνδρα, αναθέτει σε ιδιωτική ντετέκτιβ την εξεύρεση του βιολογικού του πατέρα. Εκείνη φέρει την υπόθεση σε πέρας, ο πυροτεχνουργός συναντά τον αληθινό του μπαμπά, ταυτόχρονα όμως, εξαιτίας ασήμαντου τροχαίου ατυχήματος, γνωρίζεται με δυναμική γυναίκα, την οποία μάλλον ερωτεύεται. Γρήγορα, όμως, συνειδητοποιεί πως αυτή είναι η κόρη τού πατέρα του (αυτού που μόλις βρήκε, όχι του άλλου που τον μεγάλωσε), δηλαδή… αδελφή του!

Όλα αυτά τα… κάπως τραβηγμένα δεν αποτελούν μέρος κάποιας φαρσοκωμωδίας, όπου η υπερβολή και η σύμπτωση καμία φορά συγχωρείται, είδος στο οποίο παρεμπιπτόντως παραπέμπει η φιγούρα της ιδιωτικής ντετέκτιβ (και μόνον εκείνης, ως χαρακτήρα που μοιάζει να παίζει σε μια διαφορετική ταινία από τους υπόλοιπους…). Πρόκειται (υποτίθεται) περί σοβαρών προθέσεων δραματουργίας, η οποία από ένα σημείο και μετά αρχίζει να θυμίζει επικίνδυνα το… «Αδελφή Μου, Αγάπη Μου» (1987) του Γιάννη Χαρτοματζίδη, όπου ο Πάνος Μιχαλόπουλος βίωνε στην ελληνική επαρχία μια σχεδόν παρόμοια εμπειρία, όπως μαρτυρά και ο εύγλωττος τίτλος της ταινίας. Στη γαλλική επαρχία και δη σε γραφικό ψαροχώρι λαμβάνουν χώρα όλα όσα προαναφέραμε, γεγονός που σχεδόν ακυρώνει τα πάντα, αφού είναι μάλλον αδύνατον σε ένα τόσο μικρό μέρος τόσα μυστικά να μένουν για καιρό κρυμμένα.

Για να είμαστε κάπως δίκαιοι με την Καρίν Ταρντιέ, καταφέρνει να πάρει ανεκτές ερμηνείες από (κάποιους από) τους πρωταγωνιστές της, ενώ διανθίζει το σενάριό της με μερικές έξυπνες ατάκες, προερχόμενες αποκλειστικά από το στόμα του κάποτε επαναστατημένου νέου, τώρα όμως μοναχικού ηλικιωμένου πατέρα, ο οποίος βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να πληροφορείται πως εκτός μιας κόρης, τυγχάνει μπαμπάς κι ενός γιου. Ντύνει με μια κάποια ζεστασιά η Ταρντιέ τις σχέσεις του ξαφνικά ευρισκόμενου με δύο πατεράδες βασικού της ήρωα, τόσο αυτές που έχουν να κάνουν με τον παλιό, όσο και με τον… καινούργιο, αφήνοντας μια υποψία πως τα πράγματα θα ήταν απείρως καλύτερα εάν άφηνε στην άκρη τους αδελφικούς έρωτες. Το αυτό ισχύει και για τη βασική υποπλοκή με τον – όχι ακριβώς υπόδειγμα ευστροφίας – νεαρό που στέλνει η εγκυμονούσα πιτσιρίκα συστημένο στη δουλειά του πατέρα της, μήπως και βγάλει κάποιο μεροκάματο, με τους σκοπούς της επιμονής της ως προς την αποκατάστασή του να μένουν ακατανόητοι για τον μπαμπά της. Εάν, βέβαια, δεν σαλιάρζε με… την αδελφή του και καθόταν λίγο να σκεφτεί ποιος είναι ο λόγος που η κόρη του αποφεύγει να κατονομάσει τον άνδρα που την άφησε έγκυο, τότε θα καταλάβαινε εύκολα τι ρόλο βαράει ο νέος του υπάλληλος. Νιάου-νιάου στα κεραμίδια κάνει, δεν είναι και πυρηνική φυσική.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μερικοί συμπαθείς ηθοποιοί κάνουν ό,τι μπορούν για να σώσουν μια απαράδεκτη ιστορία, που βρίθει συμπτωματικών… συμπτώσεων. Απαλλάξτε με από την αμφιβολία, είναι η ακριβής μετάφραση του original τίτλου. Απαλλάξτε μας από τέτοιες γαλλικουργιές, θα συμπληρώσουμε εμείς, καταλήγοντας πως «Για Καλό και για Κακό», όσο κι αν αγαπάτε το δύσμοιρο γαλλικό σινεμά, αποφύγετε αυτό το rendez-vous μαζί του.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.