FreeCinema

Follow us

O ΚΥΡΙΟΣ & Η ΚΥΡΙΑ ΑΝΤΕΛΜΑΝ (2017)

(MONSIEUR ET MADAME ADELMAN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νικολά Μπεντός
  • ΚΑΣΤ: Νικολά Μπεντός, Ντοριά Τιγιέ, Ντενί Πονταλιντές, Αντουάν Γκουΐ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Επί 45 συναπτά έτη, ο Βικτόρ και η Σαρά Αντελμάν έζησαν μαζί ως ένα από τα πιο σεβαστά ζευγάρια της Γαλλίας. Όταν αυτός, ένας διάσημος συγγραφέας, πεθαίνει, εκείνη εξιστορεί σε έναν νεαρό δημοσιογράφο το χρονικό και τις άγνωστες πτυχές της ζωής τους.

Στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο, ο σεναριογράφος και ηθοποιός Νικολά Μπεντός καταπιάνεται με μια ιστορία αγάπης και τα πολλαπλά στάδια που αυτή περνά για να αντέξει στον χρόνο. Η αλήθεια είναι πως το κάνει με θαυμαστή ευθύτητα και ειλικρίνεια, δίχως να φοβάται να δείξει τις επιρροές του, αν και σε πολλά σημεία δεν καταφέρνει να ξεφύγει από τα κλισέ, αλλά και τη μόνιμη ασθένεια του (νεο)γαλλικού κινηματογράφου: τη διαχείριση του ρυθμού.

Έχετε γνωρίσει ποτέ σε κάποιο party ή μάζωξη έναν από αυτούς τους τύπους που επειδή έχουν διαβάσει Σαρτρ ή Αντόρνο, ξεκινούν όλες τους τις φράσεις με ημι-διανοούμενα τσιτάτα του στυλ «Κοίτα, όπως είχε πει και ο τάδε…», και στο πρώτο πεντάλεπτο φαντασιώνεστε να τους ρίχνετε μπουκέτο στη μάπα; Αυτός είναι ο Βικτόρ, στο Παρίσι των 70s, όπου ο μισός πληθυσμός ενέπιπτε στην άνωθεν κατηγορία. Κλασική περίπτωση φερέλπιδος συγγραφέα / ποιητή, προερχόμενου από bourgeois υπόβαθρο, που προσπαθεί απεγνωσμένα να το αποτινάξει από πάνω του. Σε ένα bar θα γνωρίσει τη Σάρα, ένα κραυγαλέο, over the top παράδειγμα creepy τύπισσας που, μετά το φιλί στο πρώτο κιόλας βράδυ της γνωριμίας τους, θα του διορθώσει το χειρόγραφο, θα του γράψει τρία διαφορετικά τηλέφωνα για να την καλέσει την επόμενη μέρα, θα το κάνει εκείνη γύρω στις… επτακόσιες φορές (χωρίς απάντηση), θα τα φτιάξει με τον κολλητό του και μετά με τον αδελφό του. Παρά τα προαναφερθέντα red flags, η Σάρα είναι το υγρό όνειρο κάθε Γάλλου wannabe καλλιτέχνη στα 70s: είναι όμορφή, classy, ενδιαφέρουσα και διαβάζει Ντοστογιέφσκι και Πολ Βαλερί.

Η αποστολή του Μπεντός είναι εκ προοιμίου δύσκολη. Πρέπει να ισορροπήσει μεταξύ δράματος και κωμωδίας, και παράλληλα να διανύσει μια διαδρομή τεσσάρων δεκαετιών με όλες τις αλλαγές στο ύφος και την κουλτούρα που αυτό συνεπάγεται. Προσφέροντάς μας απλά τα βασικά, θα καταφέρει να μη μας πετάξει τελείως έξω. Λίγο Βαλερί Ζισκάρ ντ’Εσταίν, λίγο Ζακ Σιράκ, η ψυχεδέλεια των 70s, η πολύχρωμη glam επέλαση των 80s και το μείγμα είναι έτοιμο – η χρονική αναδρομή, άλλωστε, δεν είναι ο βασικός πυρήνας του έργου. Το ουσιαστικό θέμα εδώ είναι τα στάδια ενός έρωτα, μιας αγάπης, ενός γάμου, πόσο επώδυνο είναι και πόσες θυσίες απαιτεί η προσπάθεια να μείνεις μαζί με έναν άνθρωπο για σχεδόν μισόν αιώνα. Ο Μπεντός θα τα καταφέρει, φέρνοντας πίσω ένα απαραίτητο συστατικό του γαλλικού κινηματογράφου των περασμένων δεκαετιών: την ψυχανάλυση. Θα αναλύσει μέχρις εσχάτων τους ήρωές του, κλείνοντας αρκετές φορές το μάτι στον μεγάλο νευρωτικό του παγκόσμιου σινεμά, τον σπουδαίο Γούντι Άλεν (ειδικά όταν γνωρίζουμε τους γονείς της Σάρα, είναι πασιφανές).

Σε όλο αυτό το μερικώς επιτυχημένο πείραμα, θα λάμψει η πρωτοεμφανιζόμενη Ντοριά Τιγιέ (προτάθηκε και για César καλύτερης γυναικείας ερμηνείας), ένα πραγματικά φρέσκο, κινηματογραφικό πρόσωπο με ανεπιτήδευτη γοητεία, που διαχειρίζεται υποδειγματικά τις εναλλασσόμενες διαθέσεις και ανάγκες του ρόλου. Ειδική μνεία και στην guest εμφάνιση του Ντενί Πονταλιντές ως ψυχαναλυτή που προσπαθεί να αντεπεξέλθει στην ακατάσχετη λογοδιάρροια του πρωταγωνιστή (προσωπικά, μου θύμισε κάτι από τον ανυπέρβλητο Γουάλας Σον του «My Dinner with Andre»).

In retrospect, σίγουρα αποτελεί ευχάριστη έκπληξη το γεγονός πως η ταινία δεν ταυτίζεται με το σύνηθες «ξεφόρτωμα» των εταιρειών διανομής ενόψει θερινών. Παρ’ όλα αυτά, θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πιο χαριτωμένο αποτέλεσμα αν είχε εκμεταλλευτεί τους παράγοντες της φωτογραφίας (που πατά σχεδόν αποκλειστικά πάνω σε πλαστά φίλτρα «βιντατζιάς») ή και της ηχητικής μπάντας (που πέρα από 2-3 κομμάτια του Αλέν Σουσόν, δηλώνει φτώχεια).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Γαλλικό σινεμά περιόδου… Μαΐου κι έπειτα που δεν μοιάζει με μαρτύριο; Μόνο και μόνο γι’ αυτό, αξίζει μιας κάποιας προσοχής σας. Έργο διαλόγων, (μάλλον) αργού ρυθμού, με ενίοτε ευφυείς ατάκες και ουκ ολίγες ξαφνικές ανατροπές. Φυσικά, πολλές από τις λέξεις που προηγήθηκαν αποτελούν «κόκκινο πανί» για πολλούς θεατές…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.