FreeCinema

Follow us

ΣΜΥΡΝΗ: Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΜΙΑΣ ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ, 1900 – 1922 (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρία Ηλιού
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Στο πλέον κοσμοπολίτικο λιμάνι της Μικράς Ασίας, έναν αιώνα πριν, η πλειοψηφία των Γραικών συμβιώνει με Οβριούς, Αρμένηδες, Οθωμανούς, Λεβαντίνους – ώσπου η Μεγάλη Ιδέα, ο Βενιζέλος, οι Βαλκανικοί Πόλεμοι, οι Σύμμαχοι, ο Κεμάλ, μία φωτιά και μία θηριωδία προκαλούν μία κοσμογονία. Πώς, γιατί, ποιοι, πού, πότε;

Στη Σμύρνη, αδελφές μου, στη Σμύρνη, 13 – 14 Σεπτεμβρίου 1922. Η απάντηση στα 3 υπόλοιπα ερωτήματα σε κάποιο βαθμό εικοτολογικά εκκρεμεί, μην ελπίζεις σε μια αναδίφηση με αποκαλύψεις και twists τύπου Έρολ Μόρις. Προς τα αφιερωματικά, προσωπικών δεσμών οικειότητας με το θέμα ντοκιμαντέρ του Κεν Μπερνς «φέρνει» και το νέο, μετά «Το Ταξίδι», νηφάλια ιστορικά προσεγγισμένο και με μία δόση νόστου, δοκίμιο της Ρωμιάς με πατρική καταγωγή από τα πρώην «μέρη μας», Μαρίας Ηλιού. Που στην επέτειο της πόλης – παραναλώματος σε πισωγυρίζει στα δημογραφικά / πολιτικά / κοινωνικά χαΐρια που οδήγησαν γιαβάς γιαβάς σε μια τραγωδία ανθρωπισμού και του Ελληνισμού, την οποία ζωντανεύει με εν πολλοίς σπάνιο αρχειακό (από ιδιωτικές συλλογές συν κρατικά κι εκπαιδευτικά αρχεία) συντηρημένο επί τούτου υλικό κι άψογα αιχμαλωτισμένες (που προσφυώς αιχμαλωτίζουν) συνεντεύξεις ειδημόνων επιστημόνων και εμπλεκόμενων στα γεγονότα δια ζώσης ή γενεάς.

Η στέρεα διαυγής δόμηση και αφήγηση της σύνολης «Κάποτε στην Ανατολία» περιπέτειας (το – «προχώ» για τις αρχές του 20ου αιώνα – οιονεί ευρωπαϊκό πολυεθνικό μωσαϊκό της πόλης, οι Διομολογήσεις, το δογματικό «Η Τουρκία για τους Τούρκους» ρεύμα, ο εξωτερικός παράγων, η αλλαγή των ισορροπιών μετά τις ένοπλες συρράξεις των δύο γειτόνων, το τι συγκλονιστικό συνέβη στην προκυμαία την αποφράδα ημέρα, το κληροδότημα νοοτροπιών κι οδύνης στους επιζώντες μάρτυρες και τους επιγόνους) αφήνει και τα φέσια της: ο μπεστσελερίστας Τζάιλς Μίλτον πλειοδοτεί κάπως υπεργλαφυρά και το εναλλάξ ομιλουσών κεφαλών (μόνο στην αγγλική) – footage δεν περνάει το Σαγγάριο ποταμό του αναμενόμενου. Αλλά, τζιέρη μου, πρόσφυγας από τούτη την αλύτρωτη πατρίδα ουδείς φόβος, δε γίνεσαι, κι ας μην είναι «Νέα» Σμύρνη. Η, φαινομενικά μόνο ανορθόδοξη, τακτική προέλασης του φιλμ είναι επίσης ένα μάθημα για τους άπιστους: εποίκισε αρχικά το συναφώς αστικό, «καλών τρόπων» μουσείο Μπενάκη ως art event, μετά το δημόσιο γυαλί ως πρόγραμμα gratis για τα πλήθη της μικρής οθόνης και τώρα στήνει μαχαλά σε εμπορικές αίθουσες, τεστάροντας τις Μεγάλες Δυνάμεις του target group του. Οι τελευταίοι ξεριζωθείτε ανυπερθέτως…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μουλτιπλεξάκια κάθε ηλικίας, don’t mess. Κουλτουριάρηδες, αξίζει ένα μικρό… συνωστισμό, και σινεματζίδικο, αυτή η Σμύρνη. Μαντάμ, άσε τον τηλεναργιλέ «Σιλά» και «Ασί» και πάγαινε κι εσύ. Αν είσαι από τα «Ματωμένα Χώματα» και δε φύγεις τώρα, θες διωγμό…


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.