FreeCinema

Follow us

ΣΜΥΡΝΗ: Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΜΙΑΣ ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ, 1900 – 1922 (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρία Ηλιού
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Στο πλέον κοσμοπολίτικο λιμάνι της Μικράς Ασίας, έναν αιώνα πριν, η πλειοψηφία των Γραικών συμβιώνει με Οβριούς, Αρμένηδες, Οθωμανούς, Λεβαντίνους – ώσπου η Μεγάλη Ιδέα, ο Βενιζέλος, οι Βαλκανικοί Πόλεμοι, οι Σύμμαχοι, ο Κεμάλ, μία φωτιά και μία θηριωδία προκαλούν μία κοσμογονία. Πώς, γιατί, ποιοι, πού, πότε;

Στη Σμύρνη, αδελφές μου, στη Σμύρνη, 13 – 14 Σεπτεμβρίου 1922. Η απάντηση στα 3 υπόλοιπα ερωτήματα σε κάποιο βαθμό εικοτολογικά εκκρεμεί, μην ελπίζεις σε μια αναδίφηση με αποκαλύψεις και twists τύπου Έρολ Μόρις. Προς τα αφιερωματικά, προσωπικών δεσμών οικειότητας με το θέμα ντοκιμαντέρ του Κεν Μπερνς «φέρνει» και το νέο, μετά «Το Ταξίδι», νηφάλια ιστορικά προσεγγισμένο και με μία δόση νόστου, δοκίμιο της Ρωμιάς με πατρική καταγωγή από τα πρώην «μέρη μας», Μαρίας Ηλιού. Που στην επέτειο της πόλης – παραναλώματος σε πισωγυρίζει στα δημογραφικά / πολιτικά / κοινωνικά χαΐρια που οδήγησαν γιαβάς γιαβάς σε μια τραγωδία ανθρωπισμού και του Ελληνισμού, την οποία ζωντανεύει με εν πολλοίς σπάνιο αρχειακό (από ιδιωτικές συλλογές συν κρατικά κι εκπαιδευτικά αρχεία) συντηρημένο επί τούτου υλικό κι άψογα αιχμαλωτισμένες (που προσφυώς αιχμαλωτίζουν) συνεντεύξεις ειδημόνων επιστημόνων και εμπλεκόμενων στα γεγονότα δια ζώσης ή γενεάς.

Η στέρεα διαυγής δόμηση και αφήγηση της σύνολης «Κάποτε στην Ανατολία» περιπέτειας (το – «προχώ» για τις αρχές του 20ου αιώνα – οιονεί ευρωπαϊκό πολυεθνικό μωσαϊκό της πόλης, οι Διομολογήσεις, το δογματικό «Η Τουρκία για τους Τούρκους» ρεύμα, ο εξωτερικός παράγων, η αλλαγή των ισορροπιών μετά τις ένοπλες συρράξεις των δύο γειτόνων, το τι συγκλονιστικό συνέβη στην προκυμαία την αποφράδα ημέρα, το κληροδότημα νοοτροπιών κι οδύνης στους επιζώντες μάρτυρες και τους επιγόνους) αφήνει και τα φέσια της: ο μπεστσελερίστας Τζάιλς Μίλτον πλειοδοτεί κάπως υπεργλαφυρά και το εναλλάξ ομιλουσών κεφαλών (μόνο στην αγγλική) – footage δεν περνάει το Σαγγάριο ποταμό του αναμενόμενου. Αλλά, τζιέρη μου, πρόσφυγας από τούτη την αλύτρωτη πατρίδα ουδείς φόβος, δε γίνεσαι, κι ας μην είναι «Νέα» Σμύρνη. Η, φαινομενικά μόνο ανορθόδοξη, τακτική προέλασης του φιλμ είναι επίσης ένα μάθημα για τους άπιστους: εποίκισε αρχικά το συναφώς αστικό, «καλών τρόπων» μουσείο Μπενάκη ως art event, μετά το δημόσιο γυαλί ως πρόγραμμα gratis για τα πλήθη της μικρής οθόνης και τώρα στήνει μαχαλά σε εμπορικές αίθουσες, τεστάροντας τις Μεγάλες Δυνάμεις του target group του. Οι τελευταίοι ξεριζωθείτε ανυπερθέτως…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μουλτιπλεξάκια κάθε ηλικίας, don’t mess. Κουλτουριάρηδες, αξίζει ένα μικρό… συνωστισμό, και σινεματζίδικο, αυτή η Σμύρνη. Μαντάμ, άσε τον τηλεναργιλέ «Σιλά» και «Ασί» και πάγαινε κι εσύ. Αν είσαι από τα «Ματωμένα Χώματα» και δε φύγεις τώρα, θες διωγμό…


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

CLUB ZERO

Σε πανάκριβο ιδιωτικό σχολείο, νεαρή διατροφολόγος διδάσκει σε μικρή ομάδα μαθητών τα νέα ήθη της «ενσυνείδητης διατροφής», προτείνοντας τον περιορισμό της κατανάλωσης τροφής για καλύτερη ευεξία και… το καλό του πλανήτη! Όσο πιο ακραίες θα γίνονται οι οδηγίες / απαιτήσεις της, τόσο περισσότερο θα θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των μαθητών της.

DETECTIVE CONAN: ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ

Όταν το πρωτοποριακό σύστημα αναγνώρισης προσώπων της Interpol μπαίνει στο στόχαστρο της Σκοτεινής Οργάνωσης, ο ντετέκτιβ Κονάν αναλαμβάνει να προλάβει τα ολέθρια αποτελέσματα από την πιθανή απώλεια της ρηξικέλευθης τεχνολογίας.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.