FreeCinema

Follow us

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΖΩΟΛΟΓΙΚΟΥ ΚΗΠΟΥ (2017)

(THE ZOOKEEPER’S WIFE)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίκι Κάρο
  • ΚΑΣΤ: Τζέσικα Τσάστεϊν, Γιόχαν Χέλντενμπεργκ, Ντάνιελ Μπρουλ, Μάικλ ΜακΈλατον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 127'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η πραγματική ιστορία του Γιάν Ζαμπίνσκι και της συζύγου του Αντονίνα, που κατά τη διάρκεια της γερμανικής εισβολής στην Πολωνία το 1939 κατάφεραν να σώσουν περισσότερους από τριακόσιους Εβραίους χρησιμοποιώντας τον ζωολογικό τους κήπο ως κάλυψη για τη φυγάδευσή τους.

Βιογραφικό δράμα βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο της συγγραφέως Νταϊάν Άκερμαν, το «Η Γυναίκα του Ζωολογικού Κήπου» σηματοδοτεί την επιστροφή της Νεοζηλανδής Νίκι Κάρο στα φιλμ γυναικείων χαρακτήρων, εδώ με την Τζέσικα Τσάστεϊν σε μια υπέρ του δέοντος «αιθέρια» ερμηνεία που… μια μικρή συζήτηση τη σηκώνει. Αν και σε πρώτη φάση ξεγελά ως προς τις προθέσεις της (τα πρώτα λεπτά δίνουν την εντύπωση ενός ακόμη οικογενειακού δράματος εποχής), η ταινία μετατοπίζει γρήγορα το υποθεσιακό της βάρος από τη φροντίδα των ζώων σε αυτή των ανθρώπων σε κίνδυνο, μια αλλαγή που συντελείται ξαφνικά, με ελάχιστη μάλιστα σεναριακή αιτιολόγηση. Μια αίσθηση βιασύνης και γρήγορης ολοκλήρωσης των τεκταινομένων μοιάζει να χαρακτηρίζει σταδιακά και τον ρυθμό όλης της υπόλοιπης ταινίας, αν αντιλαμβάνεστε το point…

Ο Γιαν Ζαμπίνσκι (Χέλντενμπεργκ) και η γυναίκα του Αντονίνα (Τσάστεϊν) εργάζονται στον διάσημο για τα καθαρόαιμα ζώα που φιλοξενεί ζωολογικό κήπο της Βαρσοβίας, περνώντας την καθημερινότητά τους ανάμεσα σε κλουβιά και ταΐστρες, ικανοποιώντας έτσι τις απαιτητικές ορέξεις των πολυάριθμων ειδών του ζωικού βασιλείου που βρίσκονται εκεί. Όταν οι Γερμανοί εισβάλουν στην Πολωνία, οι Ζαμπίνσκι θα δουν τον ζωολογικό τους κήπο να καταστρέφεται και τα ζώα τους να γίνονται βορά στις ορέξεις του πεινασμένου στρατού. Με την εμπόλεμη κατάσταση να ξεφεύγει από κάθε όριο και τους Εβραίους πολίτες να μαντρώνονται με συνοπτικές διαδικασίες μέσα στο ghetto, το ζευγάρι αποφασίζει να σώσει όσους περισσότερους μπορεί, χρησιμοποιώντας τον ζωολογικό κήπο ως παραπέτασμα για τη φυγάδευσή τους. Με τον Δεύτερο Παγκόσμιο να μαίνεται εντός και εκτός συνόρων, οι Ζαμπίνσκι θα βρεθούν μεταξύ σφύρας και άκμονος, αφού η παρουσία του γερμανικού στρατού, αλλά και οι συχνές επισκέψεις τού «ζωολόγου του Χίτλερ» Λουτς Χεκ (Μπρουλ), θα θέσουν υπό άμεσο κίνδυνο το σχέδιό τους, αν όχι και την ίδια τους τη ζωή.

«Η Γυναίκα του Ζωολογικού Κήπου» αποτελεί δίχως αμφιβολία μια πολύ προσεγμένη παραγωγή και μια αξιόλογη αναπαράσταση της εποχής – από τα κοστούμια και τον ζωολογικό κήπο, μέχρι τους βομβαρδισμένους δρόμους της Βαρσοβίας – με τη Σούζι Ντέιβις (υποψήφια για Όσκαρ με το «Mr. Turner») να κάνει μικρά θαύματα στη σκηνογραφία, συστήνοντας στο κοινό ένα περιβάλλον πιστό στην ιστορική του πραγματικότητα. Δυστυχώς, κάπου εκεί έρχεται το σενάριο της Άντζελα Γουόρκμαν για να υποβιβάσει υποθεσιακά κάτι που θα μπορούσε να αποτελεί μια κινηματογραφική βιογραφία γεμάτη σασπένς και ένταση, δεδομένης της φύσης του εγχειρήματος τους πρωταγωνιστικού ζευγαριού. Εγκλωβισμένο σε ένα καθωσπρέπει καλούπι, και αυτό υπερβολικά φροντισμένο προς αποφυγήν του «παράγοντα σοκ» (απόρροια κάθε ιστορίας που καταπιάνεται με το Ολοκαύτωμα), το φιλμ δεν αναδεικνύει ποτέ τη δυναμική και σχεδόν αυτοθυσιαστική δράση των κεντρικών ηρώων, με αποτέλεσμα να «πιάσεις» τον εαυτό σου να αγωνιά περισσότερο για την τύχη των… ζωντανών παρά για τις ανθρώπινες ζωές που χάνονται μέρα με τη μέρα. Όταν, τελικά, το σενάριο αποφασίσει πως έχει έρθει η στιγμή να σου επιστήσει την προσοχή στις θηριωδίες του πολέμου, αυτό γίνεται με τρόπο που μάλλον μοιάζει να εκμεταλλεύεται την κατάσταση συγκινησιακά (ένας βιασμός και δύο εν ψυχρώ εκτελέσεις) και όχι να αποτελεί τμήμα των μέχρι τότε εξελίξεων που διαδραματίζονται στην «απομόνωση» του ζωολογικού κήπου, γεγονός που – ελλείψει αφηγηματικής συνοχής – μοιάζει παράταιρο και λάθος.

Αφήνοντας κατά μέρος τα σεναριακά ατοπήματα, η ταινία χαρακτηρίζεται από μια ακόμη βασική αστοχία που αφορά τη χρήση της γλώσσας και δη της «σπαστής» αγγλικής, ως είθισται να χρησιμοποιείται στις «αμερικανοποιημένες» εκδοχές των πολεμικών δραμάτων. Μεγαλύτερο πρόβλημα φαίνεται πως αντιμετώπισε εδώ η Τζέσικα Τσάστεϊν, στην προσπάθειά της να ακουστεί όσο πιο… Πολωνέζα γίνεται, με το υπόλοιπο καστ να έχει κι αυτό τα θεματάκια του, με εξαίρεση τον πάντα καλό Ντάνιελ Μπρουλ, τον οποίο θα δεις για μια ακόμη φορά στον ρόλο του κακού Γερμαναρά (typecasting alert!). Κατά τα άλλα, η Τσάστεϊν παραδίδει μια ικανοποιητική ερμηνεία, αν και κάποιες φορές το στιλ εποχής που πλασάρει στον ρόλο της συζύγου / μητέρας παραπέμπει περισσότερο στον εξεζητημένο retro τύπο που θα υιοθετούσε κάποια γυναίκα σήμερα και λιγότερο στην αντιπροσωπευτική γυναικεία μόδα του τότε. Κάτι τέτοιο δεν θα ήταν απαραιτήτως κακό, αν τουλάχιστον δεν αποπροσανατόλιζε από το πλαίσιο της εποχής, φέρνοντας μάλιστα (ανά στιγμές) τη βασική πλοκή σε δεύτερη μοίρα, «θυσία» στο απροκάλυπτο… sexiness της Τσάστεϊν.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αντι-πολεμικό δράμα εποχής με οικογενειακές «αποχρώσεις», καλό καστ και μια αληθινή, greater than life ιδέα πίσω από το σχηματικό πλαίσιο του Δευτέρου Παγκοσμίου, το «Η Γυναίκα του Ζωολογικού Κήπου» είναι ένα φιλμ χαμένη ευκαιρία, βασισμένο στην πραγματική ιστορία ενός ηρωικού ζευγαριού που, όμως, σε καμία στιγμή δεν μετουσιώνεται σε μια εμπειρία που θα σε κρατήσει «στην άκρη της καρέκλας σου».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.