FreeCinema

Follow us

ΓΛΥΚΙΑ ΑΠΟΔΡΑΣΗ (2015)

(COMME UN AVION)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπρουνό Πονταλιντές
  • ΚΑΣΤ: Μπρουνό Πονταλιντές, Σαντρίν Κιμπερλέν, Ανιές Ζαουί, Βιμάλα Πονς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FILMTRADE

Ο Μισέλ είναι ένας μπλοκαρισμένος από τη ζωή πενηντάρης graphic designer που ονειρεύεται τη φυγή και την περιπέτεια, έχοντας ένα φαντασιακό «κόλλημα» με την αεροπλοΐα. Ώσπου μια μέρα το μάτι του πέφτει στην εικόνα ενός kayak…

Ο ελληνικός τίτλος τής ταινίας τού Μπρουνό Πονταλιντές μπορεί να ταυτίζεται με τη φιλοδοξία του θεατή για μια διασκεδαστική κινηματογραφική απόδραση, όμως αυτή η «Γλυκιά Απόδραση» δεν υλοποιεί καμία τέτοια φαντασίωση, προσγειώνοντας τα πάντα σε μια απάθεια παρόμοια με τα αδιέξοδα του ήρωα, ο οποίος το σκάει από τη ρουτίνα και το ανέμπνευστο περιβάλλον της δουλειάς του, αποχαιρετά την ελαφρώς «αόρατη» σύζυγό του και ακολουθεί το ρεύμα ενός ποταμού, καβάλα στο kayak του, λες και πετάει (#diplhs) από πάνω του κάθε βάρος υποχρεώσεων και καθημερινότητας.

Σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ερμηνευτής, ο Πονταλιντές προσπαθεί να πλάσει μια κινηματογραφική περσόνα, πιθανότατα έχοντας κατά νου από τον Ζακ Τατί μέχρι και τον Νάνι Μορέτι, χωρίς να αποκαλύπτει την προσωπική του σχέση (ή όχι) με τον Μισέλ, χωρίς να μπαίνει στα χωράφια ούτε της κωμικής φιγούρας ενός κυρίου Ιλό αλλά ούτε και της ψυχαναλυτικά αυτοβιογραφικής προσέγγισης του δεύτερου. Αυτό που υπερισχύει επάνω του, τελικά, είναι ένας τυπικός ναρκισσισμός, σύνηθες πρόβλημα των ανδρικών ρόλων στο γαλλικό σινεμά, ο οποίος στρέφει τον ήρωα σε μια «απόδραση» που καμία σχέση δεν έχει με το όνειρο ή την περιπέτεια, καταλήγοντας σε μια μορφή… slacker-ισμού α λα γαλλικά ενός πενηντάρη που αράζει στην εξοχή, καταναλώνει αψέντι (εκκεντρική επιλογή μαστουρώματος, όντως!) ασύστολα και ξενοπηδάει σα να πρόκειται για ένα «παράγγελμα» της φύσης. Αποτέλεσμα όλων αυτών, το να στρέφεσαι σχεδόν ενάντια σε έναν τόσο ανώριμο και μάλλον αντιπαθή χαρακτήρα, εκτός κι αν το βαθύτερο και πιο ανικανοποίητο όνειρο της ζωής σου είναι να τα βροντήξεις όλα και να πάρεις… τα ποτάμια!

Υπάρχουν στιγμές όπου το χιούμορ λειτουργεί (όπως το σινεφιλικό αστειάκι με τον ψαρά που… μοιάζει στον Πιερ Αρντιτί), στις περισσότερες δεν υπάρχει καν διάρκεια ανάπτυξης παρά μόνο μικρές βινιέτες (βλέπε το πλησίασμα στα τραπέζια της καντίνας με το ενοχλητικό άκουσμα του βόμβου από το εντομοαπωθητικό) που προκαλούν το μειδίαμα, κανένας από τους δεύτερους ρόλους δεν αποκτά σημασία χαρακτήρα και ο Μισέλ του Πονταλιντές απλά… κωλοβαράει ανενόχλητος και προσηλωμένος σε μια ανεμελιά που δεν έχει απολύτως κανένα μήνυμα να σου μεταφέρει. Εκτός κι αν είσαι… αφελής και τόσο ζαμανφουτίστας στη ζωή.

Ακριβώς όπως δεν έχει κάτι να σου προτείνει ως… απόδραση, το φιλμ καταλήγει σε ένα φινάλε στο οποίο ουδείς αποδίδει κάποιας μορφής δικαιοσύνη ή λαμβάνει αποφάσεις για το μέλλον του Μισέλ ή και του γάμου του μαζί. Απλά, η ζωή παίρνει την κατηφόρα (;) της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αμήχανα ευχάριστη μέχρι ενός σημείου γαλλική κομεντί, αφήνεται σταδιακά σε κάτι που περισσότερο σου προκαλεί την αντιπάθεια παρά την ταύτιση με τον ήρωα. Μερίδα του ανδρικού κοινού θα δει με πιο φιλικό μάτι την όλη ελευθεριότητα και ανευθυνότητα του Μισέλ. Σίγουρα όχι το σύνηθες ευχάριστο εργάκι της γαλλικής παραγωγής που παρακολουθούμε σωρηδόν το καλοκαίρι στην Ελλάδα, αλλά ούτε και κάτι ουσιαστικό ως πρόταση διασκέδασης.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.