FreeCinema

Follow us

SILENT (2016)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιώργος Γκικαπέππας
  • ΚΑΣΤ: Κίκα Γεωργίου, Ανέζα Παπαδοπούλου, Ηλέκτρα Νικολούζου, Όμηρος Πουλάκης, Μάνος Βακούσης, Ιωάννα Μαυρέα, Γιώργος Ζιόβας, Κώστας Μπερικόπουλος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Η Διδώ «χάνει» τη φωνή της εντελώς ξαφνικά, λίγο πριν από κάποιες σημαντικές εξετάσεις που θα καθορίσουν την πορεία της ως soprano στο μέλλον. Επιστρέφει στην Ελλάδα και το έρημο πατρικό σπίτι, ώσπου οι δικοί της άνθρωποι αντιλαμβάνονται ξανά την ύπαρξή της.

Εάν αυτό που βιώνει η ηρωίδα τού «Silent» είναι μια προσωπική οδύσσεια, κάπως έτσι θα αισθανθούν και οι θεατές που θα αποτολμήσουν να «αναμετρηθούν» με τούτο το δράμα δωματίου, το οποίο καλλιτεχνικά μας πηγαίνει σε ένα σινεμά πιο στείρο και από εκείνα τα έργα που απομάκρυναν το κοινό από τον ελληνικό κινηματογράφο στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και στα 80’s. Προσοχή, δεν ομιλώ για τα κοροϊδευτικά αποκαλούμενα ως «κουλτούρα να φύγουμε» φιλμ που όντως είχαν κάτι να πουν (για την εποχή τους). Αναφέρομαι σε ψυχοδράματα τεσσάρων τοίχων, με σχεδόν ανύπαρκτο διάλογο, τα οποία ανήγαγαν τη μουγκαμάρα σε έκφραση «προβληματισμού» περί μη επικοινωνίας. Αυτό το τελευταίο, φυσικά, το πέτυχαν αλλά με την πιο λάθος έννοια…

Ένα τέτοιο είδος déjà vu είναι η νέα ταινία του Γιώργου Γκικαπέππα, η οποία σεναριακά απαιτεί από τον θεατή να συμπληρώνει διαρκώς τα κενά τού σεναρίου και της ιστορίας, για να καταλήξει σε ένα σκηνικό οικογενειακής υστερίας που ξεπερνά τα όρια του γραφικού. Όπως συμβαίνει με την πλειοψηφία των ελληνικών «arthouse» παραγωγών, η δυσλειτουργική οικογένεια επωμίζεται τα κακά της μοίρας της κεντρικής ηρωίδας, η οποία επιστρέφει «νύχτα» στην Ελλάδα (από ένα «ασαφές» εξωτερικό και κάποιες σπουδές φωνητικής), δίχως φωνή (αν και ο ιατρός που την εξετάζει αργότερα δεν το δικαιολογεί), κρυμμένη στο σχεδόν σε εγκατάλειψη παλιό σπίτι των γονιών της. Υπέστη κάποιο σοκ και η κατάστασή της είναι προσωρινή; Θα το ξεπεράσει; Δεν θα ξανατραγουδήσει ποτέ; Όλα αυτά τα ερωτήματα είναι μάλλον δευτερεύοντα, καθώς ο θεατής δεν γνωρίζει καν ποια είναι η Διδώ!

Οι επισκέψεις κάποιων δικών της ανθρώπων, σταδιακά, θα επιχειρήσουν να σκιαγραφήσουν τον χαρακτήρα της Διδούς, αλλά ποτέ δεν θα επιτευχθεί κάτι τέτοιο, καθώς η όποια προσέγγιση του εσωτερικού της κόσμου συναντά το «τείχος» αυτής της μυστηριώδους σιωπής που γίνεται ολοένα και πιο αστεία ως αλληγορία, με την Κίκα Γεωργίου να πασχίζει να δώσει ζωή σε ένα πλάσμα το οποίο διχάζεται ανάμεσα στην ευθραυστότητα ενός παρελθόντος που δεν την ολοκληρώνει και του παρόντος που συχνότερα την παρουσιάζει σαν ένα σκέτο αγρίμι, σκηνοθετική (μάλλον) επιλογή που περισσότερο εκθέτει την ηθοποιό παρά της παρέχει το έδαφος για να εξωτερικεύσει κάτι ουσιαστικό.

Το «Silent», λοιπόν, αποτελείται από τέσσερις μεγάλες σεκάνς «διαλόγου» (με τη Διδώ να σιωπά, φυσικά) με τον πρώην (;) σύντροφό της ο οποίος ζητά να καταλάβει γιατί εκείνη «χάθηκε» εδώ και μερικούς μήνες από τον κόσμο όλο, την αδελφή της που στάθηκε ως εναλλακτικό πρότυπο μητέρας σε όλη της τη ζωή, τον πατέρα, και τελευταία τη μάνα της, με την οποία υπάρχει και η μεγαλύτερη διάσταση. Η επερχόμενη σύγκρουση σύσσωμης της οικογένειας αντί να λυτρώνει αυτό το δράμα μη επικοινωνίας, που ποτέ δεν σε πείθει για τη στέρηση δικαιωμάτων της Διδούς στο να έχει λόγο, στο να ακούγεται ή στο να έχει την ελευθερία των αποφάσεων που την καθορίζουν, αναλώνεται σε κραυγές και βία, λες και όλοι μαζί οι χαρακτήρες θέλουν να χτυπήσουν το κεφάλι τους σε έναν τοίχο (ο θεατής τον ψάχνει από πιο νωρίς…), με το φινάλε να αφήνει τους πάντες ξεκρέμαστους. Η Διδώ θα φτύσει αίμα. Με αυτό μπορώ να πω ότι ταυτίστηκα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αδιέξοδη ταινία για προσωπικά… αδιέξοδα που μονολογεί μέσα από στερεότυπα χαρακτήρων για να προσάψει στη «δυσλειτουργική» ελληνική οικογένεια τις… όποιες αμαρτίες. Δράμα ψυχαναλυτικά παρωχημένο, που θυμίζει κακές εποχές του εγχώριου σινεμά. Εάν από τα άνωθεν αισθάνεστε ότι «είναι για εσάς», πολύ θα ήθελα να δω μια απάντηση στο δικό μου «ΓΙΑΤΙ;»…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.