FreeCinema

Follow us

Ο ΔΙΑΙΤΗΤΗΣ (2013)

(L'ARBITRO)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάολο Τσούκα
  • ΚΑΣΤ: Στέφανο Ακόρσι, Τζάκοπο Κουλίν, Τζέπι Κουτσάρι, Φραντσέσκο Πανοφίνο, Αλέσιο Ντι Κλεμέντε, Μάρκο Μέσερι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Η χειρότερη ποδοσφαιρική ομάδα… τρίτης κατηγορίας της Σαρδηνίας αποκτά εντελώς απρόσμενα ένα νέο μέλος που… ξέρει να παίζει μπάλα! Και κερδίζει το ένα παιχνίδι μετά το άλλο, προκαλώντας πανικό στους πρωταθλητές της κατηγορίας, οι οποίοι κινδυνεύουν να χάσουν τον τίτλο τους. Πού κολλάει σε όλα αυτά ένας «πρίγκιπας» της επαγγελματικής διαιτησίας και των μεγαλύτερων γηπέδων;

Πλήττω αφόρητα με οτιδήποτε έχει να κάνει με το ποδόσφαιρο. Το απεχθάνομαι! Αλλά με τούτη την ταινία γέλασα αρκετά. Και φαντάζομαι πως οι φίλοι της μπάλας θα ξεκαρδιστούν ακόμη περισσότερο με τον «παράλληλο» βίο ενός άκαμπτου, περφεξιονίστα διαιτητή των μεγάλων αγώνων των πόλεων και τα παρασκήνια της αντιπαλότητας μεταξύ δύο ομάδων τρίτης κατηγορίας στη Σαρδηνία, οι οποίες «την παλεύουν» με σπαρταριστό τρόπο για το ποιος θα πάρει το πρωτάθλημα της χρονιάς.

Στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο, ο Πάολο Τσούκα στήνει ένα επαγγελματικότατο terrain αντιθέσεων, τύπου «από τ’ αλώνια στα σαλόνια» παραδόσεων. Από τη μια η αίσθηση χλιδής των μεγάλων γηπέδων και οι διάδρομοι των ακριβών ξενοδοχείων, το κοστουμέ παιχνίδι των πουλημένων αγώνων και των «υποχρεώσεων» που έχουν οι διαιτητές πρωταθλημάτων με κύρος απέναντι σε ομάδες πολλών εκατομμυρίων. Κι από την άλλη, οι χωριάτες που τιμούν το παιχνίδι για τη νίκη και την υπόληψή τους, με κάποιες ταξικές επισημάνσεις οι οποίες γίνονται άμεσα διακριτές (η σκηνή με τους εργάτες στο χωράφι, υπό τη «σκιά» των όπλων).

Η ομάδα των βασικών ηρώων του φιλμ είναι πραγματικά για γέλια. Τυφλός προπονητής – manager, παίκτες κάθε ηλικίας και… βάρους, καμία απολύτως γνώση του πώς παίζεται το ποδόσφαιρο! Θα τους καλοκάτσει, όμως, η επιστροφή πρώην μετανάστη από το χωριό τους, που παρά την κακή φήμη που είχε το σόι του, προκύπτει… μάγος της μπάλας! Τα γκολ βαράνε απανωτά, οι νίκες τούς ανεβάζουν διαρκώς θέσεις στην οικτρή κατηγορία τους και ο αντίπαλος τρομαγμένος σκαρφίζεται ό,τι μπορεί για να διατηρήσει την υπεροχή του.

Ο Τσούκα χειρίζεται το γκροτέσκο «με το γάντι», δένει τη χιουμοριστική ματιά τού Φελίνι με το πιο λαϊκίστικο του Τορνατόρε, καλλωπίζει τα κάδρα του με μια αισθητική διαφήμισης και μέσω του μαυρόασπρου φέρνει μια ομοιογένεια στους δύο ξεχωριστούς κόσμους που παρουσιάζει. Τα αποσπάσματα των αγώνων είναι απολαυστικά αστεία, αλλά εκεί που η ταινία λάμπει είναι στα μουσικά «ιντερλούδια», όπου ηθοποιοί και κάμερες έχουν χορογραφηθεί σε στιλ παλιού Χόλιγουντ, δημιουργώντας σκηνές ανθολογίας.

Υπάρχουν ωραίες υποπλοκές (το αίσθημα με την παιδούλα γειτόνισσα που ως ενήλικη δεν θυμάται την υπόσχεση παντρειάς, η οικογενειακή vendetta με τους ξάδερφους που «σκοτώνονται» μεταξύ τους αν και στην ίδια ομάδα), αλλά το σενάριο δεν τις αναπτύσσει όπως θα έπρεπε, ο διάλογος δεν έχει τη φινέτσα που σε κερδίζει στην εικόνα και το κομμάτι του «κακομαθημένου» διαιτητή της πόλης παίζει σε δεύτερη μοίρα και συνδέεται… μάλλον με το ζόρι με το επαρχιώτικο και σαφώς πιο λειτουργικό μέρος του φιλμ. Παρά τις ατέλειες, όμως, ο «Διαιτητής» είναι ένα αναπάντεχα ευχάριστο ντεμπούτο που δίνει χαρά στον θεατή με τιμιότητα και ένα μεσογειακό ταπεραμέντο το οποίο δεν βλέπουμε συχνά στη μεγάλη οθόνη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ματιά σύγχρονη και «γκλαμουράτη» που φέρνει σε διαφήμιση ή music promos, αλλά ιστορίες, άνθρωποι και καταστάσεις που αναπολούν το «παλιακό», τις ρίζες, το παραδοσιακά αστείο. Το κομμάτι του χωριού είναι ένα θαυμάσιο πράγμα που το σύγχρονο ελληνικό σινεμά δεν κατάφερε σχεδόν ποτέ να μας δώσει (ο Κώστας Καπάκας παρακαλείται να πάει και να δει τούτο το φιλμ…). Οι φίλοι του ποδοσφαίρου θα κάνουν την πλάκα τους (καλά, μην περιμένεις και «Shaolin Soccer»!), οι υπόλοιποι επίσης θα διασκεδάσουν στις σκηνές των αγώνων, ακόμη κι αν είναι… παντελώς άσχετοι (σαν εμένα)! Δεν είναι «φεστιβαλικό», είναι για κανονικούς ανθρώπους, ξεπέρνα το μαυρόασπρο, είναι εξυπνάδα επιλογής, όχι… artsy fartsy. Οι του «καλλιτεχνικού», πάλι, θα το βρουν αδιάφορα απλοϊκό.


MORE REVIEWS

ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ

Μάνα και κόρη, αναμνήσεις μιας αγαπημένης γειτονιάς, γεμάτης φαντάσματα της μνήμης, σαν ξεφύλλισμα ενός album φωτογραφιών από περασμένες δεκαετίες, τυπωμένων σε χαρτί Kodak, με τον χρόνο να «θαμπώνει» τη νοσταλγική τετραχρωμία τους.

ΚΛΕΙΔΩΣΕΣ; - ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ

«Αφού χαλάσει το αυτοκίνητό τους σε μια μικρή πόλη, ένα νεαρό ζευγάρι αναγκάζεται να περάσει τη νύχτα σε μια απομακρυσμένη καμπίνα. Αρχίζουν, όμως, να τρομοκρατούνται από τρεις μασκοφόρους αγνώστους χωρίς κίνητρο», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ

Δίδυμο πληρώματος ασθενοφόρου, αποτελούμενο από έμπειρο διασώστη που «τα έχει δει όλα» και από νεοσύλλεκτο που δεν έχει δει τίποτα ακόμα, βιώνει στο πετσί του τη σκληρή Νέα Υόρκη της νύχτας, με τα δεκάδες μακάβρια περιστατικά της.

Η ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ

«Ένας ντετέκτιβ της Αστυνομίας του Σικάγου λαμβάνει μια κλήση ότι ένας κατά συρροή δολοφόνος εμφανίστηκε στη Σκωτία κι έτσι ξεκινά μια προσωπική αποστολή για να λύσει την υπόθεση που τον διέλυσε, πιάνοντας τον υπεύθυνο, ενώ τίποτα δεν είναι ποτέ όπως φαίνεται», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Παρέα πέντε εφήβων από τους δρόμους του Μεντεγίν ξεκινά ταξίδι προς την κολομβιανή ενδοχώρα, όταν ένας εξ αυτών κατοχυρώνει ιδιοκτησιακό δικαίωμα σε χωράφι που παρανόμως είχε αφαιρεθεί από τη γιαγιά του.