FreeCinema

Follow us

ΜΑΡΓΚΕΡΙΤ (2015)

(MARGUERITE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ξαβιέ Τζιανολί
  • ΚΑΣΤ: Κατρίν Φρο, Αντρέ Μαρκόν, Μισέλ Φαού, Ντενί Μπουνγκά, Κρίστα Τερέ, Σιλβέν Ντιεντέ, Ομπέρ Φενουά
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 127'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Στα 1920, ζάμπλουτη, με τίτλο ευγενείας (από γάμο) και – αμφίσημα – παλαβή για την opera τραγουδά σε κλειστές συγκεντρώσεις ανθρώπων του κύκλου της, στον πολυτελή της πύργο. Στην πραγματικότητα, άδει… φρικτά παράφωνα! Αλλά κανείς δεν της λέει την αλήθεια…

Τι είναι στ’ αλήθεια η… αλήθεια; Και μπορεί να μας δώσει την απάντηση σ’ αυτό ο κινηματογράφος, η Τέχνη που υπηρετεί πρωτίστως την απάτη; Ενδιαφέρον το ερώτημα και αναπάντεχα έξυπνος ο τρόπος που το προσεγγίζει ο Ξαβιέ Τζιανολί, βάζοντάς σε να πιστέψεις, αρχικά, ότι θα παρακολουθήσεις μια κωμωδία ευτράπελων καταστάσεων γύρω από αυτή την απίστευτα φάλτσα ηρωίδα (εμπνευσμένη από την ιστορία τής, φυσικά, ερασιτέχνιδος αλλά τόσο πλουσίας ώστε να μην την πάρουν με τα ζαρζαβατικά κυρίας Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς, η οποία έδρασε σε παρόμοιους κύκλους στην Αμερική του ’40), για να καταλήξει να σου παραδώσει ένα κοινωνικο-πολιτιστικό μάθημα πολλαπλών layers με θέμα την κακοήθεια του ψεύδους και την πονετική έως εξολοθρευτική ισχύ τής αλήθειας.

Η βαρόνη Μαργκερίτ Ντιμόν ζει μέσα σε μια «γυάλα», στην οποία το χρήμα εξουσιάζει, καλλωπίζει και «θολώνει» την πραγματικότητα. Η ίδια δεν έχει συναίσθηση, φυσικά, απολαμβάνοντας την εύνοια των «αυλικών» και του ευρύτερου κύκλου της, που ενίοτε υποχρεώνεται να την ακούει να τραγουδά σε φιλανθρωπικά recital, εντός της ασφάλειας της οικίας της. Το «ανέκδοτο» αυτό θα διαρρεύσει μέσω ενός νεαρού δημοσιογράφου και του αναρχίζοντος απατεωνίσκου φίλου του, οι οποίοι θα επιχειρήσουν να τοποθετήσουν το εύρημα – «αξιοθέατο» της Μαργκερίτ στο πλαίσιο μποέμικων καλλιτεχνικών υπογείων των Παρισίων της εποχής, μέχρι τη στιγμή που εκείνη θα επιδιώξει να εμφανιστεί σε ένα μεγάλο θέατρο, για πρώτη φορά αντιμέτωπη με πραγματικό (και μάλλον φιλόμουσο) κοινό.

Ο Τζιανολί ποτέ δεν προσεγγίζει την ηρωίδα του σαν ένα «περίεργο φρούτο». Αντιθέτως, με ένα εξαιρετικό κάστινγκ προσώπων, σατιρίζει τον κύκλο τής Μαργκερίτ, δημιουργώντας μια πινακοθήκη χαρακτήρων που ελάχιστα διαφέρουν από το freak show ενός τσίρκου (κάτι που ενισχύεται προφανέστατα με την εμφάνιση της… γυναίκας με το μούσι, συνεργάτιδος του δασκάλου φωνητικής ο οποίος θα αναλάβει να «τιθασεύσει» στο κατά δύναμιν τις χορδές της πελάτισσάς του, κατόπιν στυγνού εκβιασμού περισσότερο και ουχί για το χρήμα!). Η Μαργκερίτ γίνεται έτσι μια συμπαθής φιγούρα που… φωνασκεί βιαίως όταν τραγουδά, προκαλεί το γέλιο, όμως αποκτά μαζί και την ψυχή που κανείς σε ολόκληρο το φιλμ δεν τολμά να έχει. Μπορεί να «εγκληματεί» επάνω σε παρτιτούρες, το κάνει, όμως, από αγάπη. Και αυτό θα το νιώσεις, όταν αρχίσεις να καταλαβαίνεις τον χαρακτήρα της, ενός βαθιά πληγωμένου ανθρώπου.

Ρόλο – κλειδί δίπλα της δεν παίζει τόσο ο… μοιχός σύζυγός της, ένας ξεπεσμένος βαρόνος που την παντρεύτηκε για τα λεφτά της, όσο ο Μαντελμπός, ένας πελώριος, έγχρωμος butler με αινιγματική φυσιογνωμία, ο οποίος στέκει τόσο πιστός όσο κανείς άλλος κοντά της, πραγματοποιεί ή μανιπουλάρει το σύμπαν όλο ώστε να επιτυγχάνονται οι επιθυμίες της, όμως, κατά βάθος, είναι εκείνος που κινεί τα νήματα, σαν ένας σκηνοθέτης στη ζωή τής κυρίας του! Η έφεση του Μαντελμπός προς τη φωτογραφία αποκαλύπτει κάποια στιγμή την έμμεση αναφορά που κάνει τούτο το φιλμ επάνω στην κινηματογραφική τέχνη, με τρόπο… μεταφορικά ευρηματικό.

Ο ίδιος ο σκηνοθέτης τής «Μαργκερίτ», από την άλλη, αποδεικνύεται μαέστρος στην εξαπάτηση του θεατή, ρίχνοντας την αυλαία της ταινίας με τρόπο μοιραία θλιμμένο και ποιητικό, μέσα από το δαιμόνιο βλέμμα… ενός φακού που υποτίθεται πως καταγράφει την αλήθεια, αλλά πραγματικά την ειρωνεύεται, μαζί με το σύνολο των χαρακτήρων του έργου που στέκουν σαν τραγικές φιγούρες σε επίλογο οπερατικού δράματος.

Ελάχιστος ο σεναριακός ψόγος για υποπλοκές που δεν αναπτύσσονται ποτέ (η άβγαλτη αλλά υπέροχη τραγουδίστρια που γνωρίζουμε από την αρχή του φιλμ θα «χαθεί» γρήγορα από την ιστορία, μέχρι που θα καταλάβουμε πως δεν είχε καν λόγο ύπαρξης), το θέμα της μοιχείας του συζύγου έχει προστεθεί απλά… για να υπάρχει και να μας κάνει να συμπαθήσουμε περισσότερο τη Μαργκερίτ, αλλά όλα τα υπόλοιπα στοιχεία του φιλμ συντελούν στο τελικό αποτέλεσμα μιας πραγματικής έκπληξης για τούτη την κινηματογραφική σεζόν. Περιττό να γίνει αναφορά στο πόσο άξια ερμηνεύτρια είναι η Κατρίν Φρο, που σχεδόν «ενορχηστρώνει» τους τόνους ολόκληρης της ταινίας, πότε προς το ξεκαρδιστικό και πότε προς το συγκινητικό, με την υποστήριξη των Ντενί Μπουνγκά (στον ρόλο τού Μαντελμπός) και Μισέλ Φαού (ο ξεπεσμένος τενόρος που υποχρεώνεται να γίνει δάσκαλος φωνητικής της Μαργκερίτ).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αλήθεια. Τούτο εδώ δεν το περίμενα με τίποτα! Έργο περιόδου με σοβαρή καλλιτεχνική δουλειά πίσω από κάθε τομέα, θαυμάσιες ερμηνείες, ύπουλες «γυριστές» που ανατρέπουν την κατηγοριοποίησή του σε είδος, ζουμερό υπόβαθρο στο περιεχόμενο για σκέψη μετά τη θέαση και… καμία σχέση με προβλέψιμη, τυπική «γαλλικουργιά»! Ναι, είναι για κάπως πιο ανεβασμένον μέσον όρο ηλικίας, αλλά κλείνει ωραία το μάτι προς κάθε τύπο κοινού, αρκεί να υπάρχει κάποιο ίχνος κουλτούρας από πίσω… Όσοι δεν αντιληφθούν αυτό το «από πίσω», θα αισθανθούν τη διάρκεια να τους πέφτει κάπως… βαριά σε ρυθμούς. Όσοι βαριούνται τα εποχής, έτσι κι αλλιώς, δεν θα αλλάξουν γνώμη εδώ. Οι εχθροί των… λαρυγγισμών, μπορούν να απέχουν, επίσης.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.