FreeCinema

Follow us

ΑΠΛΗΣΤΙΑ (1924)

(GREED)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Έριχ φον Στροχάιμ
  • ΚΑΣΤ: Γκίμπσον Γκάουλαντ, Τζιν Χέρσολτ, Ζάσου Πιτς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 140’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Τέλη 19ου αιώνα, Καλιφόρνια: χρυσωρύχος το γυρίζει επωφελώς σε οδοντίατρο και βάζει βέρα στο δεξί σε ασθενή του, έως τότε αγαπημένη του καλύτερού του φίλου, ο οποίος συγκατανεύει. Όταν η γυναίκα κερδίσει το λαχείο, θα μεταμορφωθεί θανάσιμα από τη φιλαργυρία, ενώ ο πρώην της, υποχείριο της εμπάθειας και της ζήλιας για τα κέρδη της, θα προκαλέσει τον ξεπεσμό του άνδρα της σε μέθυσο αλήτη.

Με κόστος που δεν αποσβέστηκε ούτε στο μισό από τις εισπράξεις και αρχική διάρκεια κοντά στις δέκα ώρες, μία «ακριβή» όσο και «τεράστια» (μεταφορικά και στην κυριολεξία) βωβή ταινία, διαβόητα ακρωτηριασμένη από την – εχθρική προς τα καπρίτσια και την προϋπολογιστική υπερβολή του Έριχ φον Στροχάιμ – νεοσύστατη MGM, αρχικά σε πέντε, ύστερα σε τρεισήμισι και δια παντός σε δύο ώρες και είκοσι λεπτά, η μεταφορά στο θησαυροφυλάκιο των 35 mm ενός νατουραλιστικού σκληρού νομίσματος της γραμματείας των ΗΠΑ (του μυθιστορήματος του Φρανκ Νόρις, «McTeague») από τον εμβληματικά σπάταλο και πρόωρα πτωχευμένο auter, στέκεται με την αξία της ως κατάθεση στο Κεφάλαιο «Ιστορία του Σινεμά», αλλά σίγουρα υπερτιμάται ως τιμαλφές.

Έχοντας επιβιώσει ως μία αντι-ιψενικά τριγωνικά ερωτική, κοινωνική α λα Εμίλ Ζολά στο Σαν Φρανσίσκο ηθοσπουδή πάνω στο φθονερό, εκμαυλισμένο κρυφό εγώ, την με εμβρυουλκό τον υλισμό αποθηρίωση της καπιταλιστικής αναδυομένης γιάνκι μπουρζουαζίας και τα πάθη της ανθρώπινης μονάδας ως κολοφώνα της αρχής «ο θάνατός σου, η ζωή μου» ελέω του πλούτου (διαφθορέα, πειρασμού και τιμωρού), το ενίοτε επαχθές PSI απότοκο του φιλμ, με αυτουργό τον Έρβινγκ Θάλμπεργκ, το «πληρώνεις»: στην τσουρούτικη πλοκή, ιδίως προς τα μισά προθεσμιακής κατάθεσης, και τις ελάσσονες απιθανότητες ή τα φθηνά σημαίνοντα στην καθηλωτική, ωστόσο, διάσημα αμείλικτη κορύφωση man to man χρυσοφόρου τελικού… «Survivor» στην λάβρα Κοιλάδα του Θανάτου.

Πιστωμένος ή χρεωμένος και με το εμφανώς παλιό νόμισμα υποκριτικής, ένα είναι σίγουρο: πάντοτε θα επενδύεις στον μπρούτο ρεαλισμό, στο αμοραλισμού (συν)άλλαγμα περσόνων, και στο συνοδεύον σχόλιο από τα ενίοτε καινοτόμα εικαστικά, όπως το φωτο-εφέ βάθους πεδίου της κηδείας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σίγουρα, αν παίζεις στο ταμπλό της Ταινιοθήκης της Ελλάδος τακτικά. Πιθανόν, σε περίπτωση που χάρη στο blue chip «The Artist» ανακάλυψες την κατηγορία μετοχών «μούγκα, ασπρόμαυρο και vintage».


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Ήταν ένας που κέρδιζε το λαχείο. Στη μούγκα. Που τη βρήκατε την κόπια, ρε μάστορα; Στο Μοναστηράκι; Κάπου στο δρόμο, σας έπεσε ο ήχος! Φώναξα «Γράμματα, χασάπη!», μπας και γίνει τίποτα, δεν άκουσε κανείς, έφυγα.