FreeCinema

Follow us

GOLDFISH (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Φουτουριστική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Θάνος Τσαβλής
  • ΚΑΣΤ: Θάνος Τσαβλής, Χρήστος Καρτέρης, Δημήτρης Μακαλιάς, Φένη Μπένου, Μιχάλης Οικονόμου, Αργύρης Θανάσουλας, Βάσω Καβαλιεράτου, Λουκία Τζωρτζοπούλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 94’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Στη χρεοκοπημένη Ελλάδα του αύριο (με νόμισμα τη δραχμή, την οπλοκατοχή απαγορευμένη και τους πολίτες δυνητικούς κυνηγούς επικηρυγμένων), ένας άνδρας ξανασυναντάει το χτες απ’ το οποίο κρυβόταν όταν δέρνει μπάτσους υποψήφιους βιαστές και καταζητείται ζωντανός ή νεκρός, μπλέκοντας με ρομαντική γειτόνισσα και δυό αδελφούς με deadline να καθαρίσουν από χρέη μακαρίτη πατέρα, πουλώντας προστασία όπως εκείνος. Το χρυσόψαρο θυμάται;

Με σοβαρό προϋπολογισμό (όχι το πραγματικό ζόρι του), άλλον ένα σεναριογράφο και την αποχή του από ομιλούντες ρόλους (αυτά τα τραύματα είναι που κάνουν… μπαμ), ο Θάνος Τσαβλής θα μπορούσε να γίνει το νέο golden boy του εγχώριου σινεμά είδους. Προς το παρόν είναι… το μικρό ψάρι του. Και ως άνθρωπος – ορχήστρα (επίσης: δ/ντης φωτογραφίας, οπερατέρ, μοντέρ, σκηνογράφος κι ενδυματολόγος) κοπανιέται μεταξύ της ευαισθητούλας μουντίλας των αστικών indie ρομάντζων (αλλά με ασθενική καρδιά), των ατακών – λούπα του Φιλίππου (χωρίς το σουρεάλ IQ και οίστρο), του χιούμορ του Ρίτσι και των Κοέν (χωρίς τη μόστρα και το τσαγανό), των μπινελικίων του Ταραντίνο (χωρίς το παραλήρημα – γκελ), των παγωμένων αιματοκυλισμάτων και μέσα / έξω κάδρων του Κιτάνο (χωρίς τη σχιστομάτικη ούγια) και των σε kickboxing βαριάντα ξυλοφορτωμάτων, σε μία περίπτωση to a pulp σε μια σήραγγα α λα «Μη Αναστρέψιμος» του Νοέ, στην τελική σε πίστες όπως το «Game of Death» του Σάμο Χουνγκ (χωρίς τους κασκαντέρ και τα εφέ). Σακουλιάζοντας την ίδια στιγμή, φευγαλέα, το μέλλον μιας Ψωροκώσταινας όπου ο έρωτας είναι ένα άλλοθι που σε κρεμάει ή μία «ο θάνατός σου η ζωή μου» δοκιμασία, η αστυνόμευση πουλημένη και self service, και η εργασία ένα αστείο.

Αυτή η… στα λόγια ελληνική μεταπραγματικότητα (που κάνει guest σε σάτιρα όπως ο πρόλογος της κυνικής συνέντευξης του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, σε ρολάκια όπως ένα πρεζόνι του «πεινάω», σε σκετς όπως της μπίζνας της διανομής εντύπων και σε υπόβαθρο εξωχαρακτήρων όπως ο φιλάνθρωπος ιδιοκτήτης κέντρων ψηφιακής απεξάρτησης, εν κρυπτώ εγκληματίας πατέρας του ντούο Στούτζες της ταινίας) είναι που κλοτσάει αφηγηματικά, τονικά και δομικά εδώ κατ’ αρχήν. Η φιλική διανομή, επίσης, γράφει σχεδόν πάντα ως ακατάλληλη, αλλού σε κοψιά αλλού βοκαλιστικά αλλού και τα δύο, επειδή απλώς δεν έγινε κάστινγκ – και πρόκειται για την πιο επιτακτικά και εύκολα επουλωτέα πληγή του Τσαβλή. Τη χαριστική βολή δίνει το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής της δραματουργίας, έχοντας υποκύψει στην καχεκτικότητα του πνεύματος crime θυμηδίας, ενός boy meets girl που δεν ξέρει από πού να πιαστεί, και του puzzle μυστηρίου με το πιστόλι στον κρόταφο επανάληψης test από τον ραβδάτορα ήρωα, υποψήφιο… (σταματάω, όχι spoilers) – το πιο ιντριγκαριστά ενδιαφέρον μοτίβο εδώ, που καταχεριασμένο σε αναδρομικές φλασιές πλήττεται και πλήττει την αντιληπτική πανοπλία του θεατή. Εν προκειμένω, του πραγματικού χρυσόψαρου της… υπόθεσης, εφόσον (η βραχεία μνήμη του, τουλάχιστον) δύσκολα συνέρχεται στο (τι σημαδεύει το) killer κλου δεύτερης ευκαιρίας.

Ακόμα κι έτσι, δε θα γονατίσεις. Ο πένης auteur βάζει σοφά συχνά το σταθερό φακό μαχαίρι στο λαιμό των προσώπων για να κρύψει την αντιχλίδα ντεκόρ, το συνθετικό φωτογωνιόραμα έχει θεαματικά το πάνω χέρι σε ταράτσες – γκρεμίδια – σήραγγες με graffiti – την παραλιακή – το σινεμά ΕΛΛΗ (το πλάνο ακτινωτού ηλιοβασιλέματος στο πλάι της «εκπαιδεύτριας» έχει ήδη μπει στο πάνθεόν μου των to die for στιγμών τού σινεμά μας), η πένα καρφώνει κάποια δυνάμει cult slogan (προσωπικά αγαπημένα τα «Θέλω το μπουφάν μου!» και «Θα σε γαμήσω πολύ!»), τα comic καρέ πετιούνται απ’ τη γωνία (ο πεσμένος μπλαβισμένος δαρμένος), η asian γόμωση δε σκάει στα μούτρα σου (με τη Λουκία Τζωρτζοπούλου απίστευτα… πιστευτό schoolgirl και femme fatale – κλειδί του γρίφου). Και, φίλε, τόσο σειριακό κλωτσομπουνίδι δεν έχει τολμήσει να ρίξει ξανά εγχώριο φιλμ. Το «Goldfish», όμως, πολύ δε θα ζήσει (εκτός κι αν του μέλλεται underground ή αλλοδαπή φήμη), αν και στους actionάδες πρέπει στο… νερό να γυαλίσει. Κρίμα που είναι κι αδύναμη φύση…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θες γκιμπσονικό σχόλιο, πλακατζίδικες μαγκιές, αγγιχτικό ειδύλλιο, γνήσια μαπίδια; Τα κάνει όλα (μαζί, κάτω του μετρίου) και δε συμφέρει. Κουλτουριάρηδες, επισημάνετε τουλάχιστον τις ανησυχίες και τον οφθαλμό ενός, καίτοι arte povera, αισθητή α λα Άπω Ανατολή, στιλίστα filmer. Κολλημένοι με το genre σινεμά, στηρίξτε το: «σαπίζει» και είναι made in Greece!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Ελληνικό ξυλίκι σε φουτούρα χώρα της δραχμής; Επιτέλους, το ντόπιο σινεμά ξυπνάει και βγαίνει από την αρρωστίλα. Για πρώτη φορά, την περνάει την τάξη.