FreeCinema

Follow us

Ο ΕΧΘΡΟΣ ΜΟΥ (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιώργος Τσεμπερόπουλος
  • ΚΑΣΤ: Μανώλης Μαυροματάκης, Μαρία Ζορμπά, Γιώργος Γάλλος, Αντώνης Καρυστινός, Θανάσης Παπαγεωργίου, Αριάδνη Καβαλιέρου, Ηλίας Μουλάς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 107’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Φιλήσυχος μέσος ανθοπώλης βλέπει την καθημερινή του ρουτίνα να διαλύεται, όταν στο σπιτικό του εισβάλλουν αλλοδαποί, οι οποίοι λεηλατούν τα υπάρχοντά του και βιάζουν την κόρη του. Ώρα να επέμβει ο φασίστας τής διπλανής πόρτας.

Και όμως, ανάμεσα στις ακραίες καλλιτεχνικές ελληνικές ταινίες και τα φτηνά εμπορικά «τηλεοπτικά» οχήματα, ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος «τολμά» να παρουσιάσει μία απόλυτα φυσιολογική ελληνική ταινία, που στοχεύει στο ευρύ κοινό και βασίζεται κυρίως στη δύναμη της απλής (αλλά έντονα επίκαιρης) ιστορίας της. Ναι, «Ο Εχθρός μου» είναι μια ταινία που αφορά την κοινωνία τού σήμερα και την εικόνα τής οικονομικής και ηθικής κρίσης, όπως και η πλειοψηφία των πρόσφατων ελληνικών παραγωγών, όμως, η προσέγγισή της δε θα μπορούσε να είναι πιο διαφορετική από την (κυρίως εξαγώγιμη) σύγχρονη ελληνική σχολή.

Αυτό δε σημαίνει ότι δεν είναι φροντισμένη. «Ο Εχθρός μου» νοιάζεται για τους χαρακτήρες του, αφουγκράζεται το δράμα τους, εκφράζει τους προβληματισμούς τους και τα καθημερινά τους άγχη και, όταν το πρόβλημα τους χτυπά την πόρτα (για την ακρίβεια, μπουκάρει βίαια στο σπίτι τους), αντιλαμβάνεται τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στον τρόμο, την ανασφάλεια και την ανάγκη να επέλθει η ηρεμία (ίσως και περισσότερο από την επιθυμία να επιβληθεί η δικαιοσύνη) και το κάνει με μια γλώσσα κατανοητή, που θέλει να είναι κατά βάση ειλικρινής και έπειτα ουσιώδης. Δεν αρνείται κανείς τις ευρύτερες προσπάθειες και επιτυχίες του νέου ελληνικού κινηματογράφου, όμως, είναι ευχάριστο και ελπιδοφόρο το γεγονός ότι η αυτή η νέα γλώσσα δεν είναι για όλους μονόδρομος.

Κι αν το φιλμ δεν είναι απόλυτα επιτυχημένο στο δεύτερο μισό του, όπου καλείται να δώσει μια κορύφωση ή αίσθηση ολοκλήρωσης στην ιστορία του, καταφεύγοντας μάλλον σε εύκολες λύσεις και σε κοινότοπες δραματικές εξάρσεις, που δεν τιμούν τις αρχικές προθέσεις του, η ερμηνεία του Μανώλη Μαυροματάκη, στο ρόλο τού πάτερ φαμίλια υπό κατάρρευση, καταφέρνει σε όλη της τη διάρκεια να μεταδώσει με σαφήνεια την εσωτερική μάχη ενός ανθρώπου που καλείται να εγκαταλείψει τα πιστεύω του και να έρθει σε σύγκρουση με την ίδια του την οικογένεια για να προστατέψει ό,τι του έχει απομείνει. Είναι ένας ρόλος που θα μπορούσε να γίνει γραφικός, όμως, ευτυχώς ο Μαυροματάκης κατέχει την εμπειρία για να διατηρήσει το τελικό αποτέλεσμα μακριά από τον εύκολο εντυπωσιασμό, ακόμα κι όταν οι περιφερειακοί χαρακτήρες αρχίζουν να αποκτούν στερεοτυπικές ταμπέλες και να εκφράζουν κοινωνικά κλισέ. Στην τελική, ευπρόσδεκτος «Ο Εχθρός μου», παρά τα – επίσης σοβαρά – μειονεκτήματά του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έχεις απηυδήσει με τις καλλιτεχνικές ελληνικές ταινίες όπου δεν καταλαβαίνεις τι θέλει να πει ο ποιητής; Είναι η ταινία σου. Θέλεις οπωσδήποτε να υπάρχει ένα βαθύτερο νόημα σε αυτά που βλέπεις; Καλύτερα να προσπεράσεις. Θες να ανακαλύψεις αν υπάρχει ελπίδα για το μέσο, προσιτό ελληνικό σινεμά; Δοκίμασέ την. «Α πα πα, θα διπλοκλειδώσω το βράδυ την πόρτα πριν κοιμηθώ, δεν είναι για μένα τέτοια πράγματα»; ΟΚ, δεκτό.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.