FreeCinema

Follow us

ΕΝΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ (2012)

(MUD)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζεφ Νίκολς
  • ΚΑΣΤ: Μάθιου ΜακΚόναχεϊ, Τάι Σέρινταν, Ρις Γουίδερσπουν, Τζέικομπ Λάφλαντ, Σαμ Σέπαρντ, Μάικλ Σάνον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Δυο αγόρια στην αρχή της εφηβείας περνούν λίγο βαρετά τις καλοκαιρινές τους διακοπές στον αμερικανικό Νότο, μέχρι τη στιγμή που συναντούν έναν άνδρα που καταζητείται και κρύβεται. Τους πείθει ότι δεν είναι συνειδητός και επικίνδυνος για αυτούς εγκληματίας και τον βοηθούν να μείνει κρυμμένος, αλλά να έρθει και σε επαφή με τη γυναίκα που αγαπά και εξαιτίας της έγινε φυγάς.

Με το προ διετίας «Καταφύγιο», ο σχετικά άγνωστος (παρά το φεστιβαλικό «Ιστορίες Πυροβολισμών») μέχρι τότε Τζεφ Νίκολς έγινε ένα όνομα που μπήκε για τα καλά στον arthouse χάρτη, ως ένας από τους νέους σκηνοθέτες που αξίζει να προσέξει κανείς και να έχει στο ραντάρ του, κυρίως για την επόμενη ταινία. Η οποία δεν άργησε καθόλου. Ένα χρόνο χρειάστηκε ο Νίκολς (μην κοιτάς που πέρασε άλλος ένας χρόνος για να να φτάσει στις αίθουσες) για να τελειώσει το «Ένα Καλοκαίρι». Πιο ραφιναρισμένο, με πλουσιότερο καστ και καλύτερη παραγωγή, δείχνει ίσως πιο ολοκληρωμένο από «Το Καταφύγιο». Την ίδια στιγμή, όμως, φαίνεται και κάπως λιγότερο δυνατό από την προηγούμενη ταινία. Μπλέκοντας την ιστορία ενηλικίωσης, με μια παθιασμένη ερωτική υποπλοκή χωρίς λογική, ο Νίκολς βάζει πολλά στοιχεία στη δική του εκδοχή της Americana, όπου χωρούν από τον Χακ Φιν και το «Stand by Me», μέχρι το «Fool for Love» και… ο ίδιος ο Σαμ Σέπαρντ.

Περιμένεις ότι μπορεί να στραβοπατήσει, ότι θα κάνει λάθος, θα χάσει την ισορροπία, θα φτάσει στα άκρα και είναι πολύ εύκολο, με όλα αυτά τα στοιχεία και τα πρόσωπα που βρίσκονται στο σενάριο. Δε συμβαίνει ωστόσο αυτό. Η ταινία είναι ισορροπημένη, ο Νίκολς δείχνει να έχει διαρκώς τον έλεγχο και την προσοχή του στραμμένη στις λεπτομέρειες. Μέσα στο πλήθος αυτών των λεπτομερειών, κανείς από τους χαρακτήρες δε χάνεται, ούτε μοιάζει διακοσμητικός ή «γέμισμα», ακόμη κι όταν εμφανίζεται για όχι περισσότερα από λίγα λεπτά. Για όλους έχεις μια σαφή εικόνα για το ποιοι ακριβώς είναι και αυτό είναι ένα εξαιρετικό κατόρθωμα και του σεναρίου και της σκηνοθεσίας, εκτός από τους ηθοποιούς.

Ένα σουρεαλιστικό εύρημα, ένα σκάφος που έχει βρεθεί εξαιτίας μιας πλημμύρας επάνω σε ένα δέντρο σε νησίδα του Μισισιπή, προσφέρει την αφορμή για να συναντηθούν τα δύο αγόρια και ο καταζητούμενος. Τα παιδιά θέλουν να την κάνουν καταφύγιό τους, εκείνος ψάχνει ένα μέρος να κρυφτεί. Και η αλήθεια είναι ότι έχει σοβαρό λόγο να το κάνει, αφού έχει σκοτώσει τον εραστή της αγαπημένης του. Η ιστορία αγάπης του Μαντ (γραμμένου όπως η λάσπη) και της Τζούνιπερ, είναι από εκείνες που κάνουν τους άλλους να αναρωτιούνται. Ο Μαντ την αγαπάει για χρόνια, εκείνη πηγαίνει με άλλους, γυρίζει πίσω, τη δέχεται, ξαναφεύγει, πέφτουν νταηλίκια με τους γκόμενους. Ο τελευταίος έπεσε νεκρός.

Ο Μαντ και η Τζούνιπερ είναι από τα ζευγάρια «μαζί δεν κάνουμε και χώρια δεν μπορούμε», μόνο που η δική τους αδυναμία να καταλήξουν κάπου, θα επηρεάσει και αρκετές ακόμη ζωές. Είναι αυτό το παράδειγμα ενός μεγάλου έρωτα; Απορεί και ο Έλις, το αγόρι που δείχνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την ιστορία του Μαντ. Και ο ίδιος είναι προβληματισμένος, αφού είναι ερωτευμένος με ένα μεγαλύτερό του κορίτσι. Εκείνη θα δεχτεί να βγουν μαζί, αλλά η εξέλιξη θα είναι διαφορετική από τις αρχικές προσδοκίες του Έλις.

Ελπίδες που διαψεύδονται, αγάπες που δε δικαιώνονται, ζωές που χάνονται κυριολεκτικά και μεταφορικά, είναι αυτό που φαντάζεται αρχικά ο θεατής ότι θα του αφήσει η ταινία, παρακολουθώντας τις ιστορίες του Μαντ, της Τζούνιπερ, του Έλις, των χωρισμένων γονιών του, του κοριτσιού που του αρέσει. Ωστόσο, εξελίσσεται με κάποια αισιοδοξία και με θετική ματιά που κλείνει ομαλά τις ιστορίες, αν και πριν το φινάλε βρίσκεται μια σκηνή με αμέτρητα πιστολίδια που δίνει την εντύπωση ότι έρχεται από εντελώς διαφορετική ταινία. Με όλες του τις τάσεις για αστάθεια, το «Ένα Καλοκαίρι» είναι ένα φιλμ που αντιμετωπίζει τους χαρακτήρες του με ευγένεια και αγάπη. Σε ό,τι αφορά τις ερμηνείες, πολύ καλά είναι και τα δύο παιδιά. Ο Μάθιου ΜακΚόναχεϊ συνεχίζει το σερί εξαιρετικών ερμηνειών, ενώ στον – αρκετά μικρό – ρόλο της Τζούνιπερ, η Ρις Γουίδερσπουν καταφέρνει να μη θυμίζει τίποτα από τις πιο ελαφρείς ερμηνείες της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η ταινία είναι καλή. Σε ενδιαφέρει μια καλοειπωμένη ιστορία με ωραίες ερμηνείες; Δεν πρόκειται να το μετανιώσεις. Αν πάλι, όταν σκέφτεσαι σινεμά, σου έρχονται στο μυαλό μόνο υπερήρωες με spandex ή κάτι άλλο υπερθεαματικό, μάλλον δεν είναι το είδος σου.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.