FreeCinema

Follow us

Η ΚΑΛΠΙΚΗ ΛΙΡΑ (1955)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιώργος Τζαβέλλας
  • ΚΑΣΤ: Βασίλης Λογοθετίδης, Έλλη Λαμπέτη, Δημήτρης Χορν, Ορέστης Μακρής, Μίμης Φωτόπουλος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 119’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Η τυχαία όσο και απρόσμενη διαδρομή μιας κάλπικης λίρας στα χέρια διαφόρων ανθρώπων δίνει την αφορμή για την πρώτη σπονδυλωτή ταινία του ελληνικού κινηματογράφου και μια μοναδική ηθογραφία της δεκαετίας του ’50, που κατάφερε να φτάσει ως το Φεστιβάλ Βενετίας.

Σχεδόν 60 χρόνια αργότερα (και μετά από ποιος ξέρει πόσες μεταδόσεις από τη μικρή οθόνη), η «Κάλπικη Λίρα» επιστρέφει στην Ελλάδα της κρίσης και των ενεχυροδανειστηρίων που κατακλύζουν κάθε γειτονιά, αποκατεστημένη στην ψηφιακή της μορφή (που, δυστυχώς, δεν είναι «όλα τα λεφτά»), παραμένοντας, όμως, ακαταμάχητη στην αφοπλιστική αθωότητα και ανθρωπιά της, χωρίς να έχει χάσει ούτε το ελάχιστο από το καλλιτεχνικό αντίκρισμά της. Ναι, βλέπετε μιλάμε εδώ για μια απλή εξιστόρηση των δεινών που προκαλεί το, πάντοτε, κάλπικο χρήμα όπως ακούγεται σε κάποια σκηνή, σχολιασμένη από το λίγο διδακτικό voice over του ίδιου του σκηνοθέτη, απλωμένη έξοχα σε τέσσερις κομψές βινιέτες, που ξεκινούν από την ανελέητη σάτιρα του μικροαστισμού και τη γραφική σκιαγράφηση του ελληνικού περιθωρίου, περνούν από το σχεδόν νεορεαλιστικό δράμα με δόσεις φανταστικού (μέσα από μια εκπληκτική σεκάνς εφιάλτη), για να εκτοξευτούν στον επίλογο, τοποθετημένο στην «ανώτερη» αστική τάξη, μ’ ένα ρομαντικό κρεσέντο ατελέσφορου έρωτα κι έναν γλυκόπικρο στοχασμό πάνω στη λυτρωτική (;) δύναμη της Τέχνης.

Ο μεγάλος Γιώργος Τζαβέλλας, που χρειάστηκε δεκαετίες για να αναγνωριστεί επίσημα από την ελληνική κριτική, ταγμένος σταθερά σε ένα σινεμά που κατάφερνε να σπάει τα ταμεία και την ίδια στιγμή να σέβεται απόλυτα το θεατή μιλώντας στην καρδιά του, αγγίζει εδώ το απόγειο της τέχνης του, συνταιριάζοντας με μαγικό τρόπο ολότελα διαφορετικά είδη κι ένα πολύχρωμο γαϊτανάκι συναισθηματικών αποχρώσεων, αποτυπώνοντας την ίδια στιγμή με μοναδικό τρόπο ένα σεβαστό κομμάτι της αθηναϊκής κοινωνίας και βέβαια της ίδιας της πόλης, μια νοσταλγική καρτ ποστάλ από ένα χαμένο για πάντα κομμάτι της. Μαζί, πετυχαίνει μια πρωτοφανή συνάντηση μερικών από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς που πέρασαν ποτέ από την εγχώρια σκηνή, με αποκορύφωμα την καλύτερη στιγμή του «καταραμένου» ζευγαριού Λαμπέτη – Χορν, σ’ ένα «σ’ αγαπώ» όπως δεν έχει ακουστεί ποτέ ξανά σε ελληνική ταινία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ποτέ δε θα υποτιμηθεί αυτό το «νόμισμα». Γέλα, δάκρυσε, δες τη ρετρό Αθήνα, παραταύτα η Criterion δε θα επέτρεπε pixel «νερά» σε συγκολλήσεις πλάνων και μία νέα, όπως να’ ναι βαλτή ατάκα τηλεφώνου είναι faux pas. Δεν είσαι «ο αόμματος». Νομίζω…


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.

MR KLEIN

MR KLEIN

Το’ χα δει και στην τηλεόραση. Το ίδιο έργο! Πέφτει δούλεμα; Στην TV δεν είναι free; Ρε, δεν έχουνε να βγάλουνε ταινίες και την είδανε βίντεο κλαμπ; Ε, τότε, πιάσε το «Ροκάκιας την Ημέρα, το Βράδυ Καμαριέρα», να γουστάρουμε!