FreeCinema

Follow us

Η ΚΑΛΠΙΚΗ ΛΙΡΑ (1955)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιώργος Τζαβέλλας
  • ΚΑΣΤ: Βασίλης Λογοθετίδης, Έλλη Λαμπέτη, Δημήτρης Χορν, Ορέστης Μακρής, Μίμης Φωτόπουλος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 119’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Η τυχαία όσο και απρόσμενη διαδρομή μιας κάλπικης λίρας στα χέρια διαφόρων ανθρώπων δίνει την αφορμή για την πρώτη σπονδυλωτή ταινία του ελληνικού κινηματογράφου και μια μοναδική ηθογραφία της δεκαετίας του ’50, που κατάφερε να φτάσει ως το Φεστιβάλ Βενετίας.

Σχεδόν 60 χρόνια αργότερα (και μετά από ποιος ξέρει πόσες μεταδόσεις από τη μικρή οθόνη), η «Κάλπικη Λίρα» επιστρέφει στην Ελλάδα της κρίσης και των ενεχυροδανειστηρίων που κατακλύζουν κάθε γειτονιά, αποκατεστημένη στην ψηφιακή της μορφή (που, δυστυχώς, δεν είναι «όλα τα λεφτά»), παραμένοντας, όμως, ακαταμάχητη στην αφοπλιστική αθωότητα και ανθρωπιά της, χωρίς να έχει χάσει ούτε το ελάχιστο από το καλλιτεχνικό αντίκρισμά της. Ναι, βλέπετε μιλάμε εδώ για μια απλή εξιστόρηση των δεινών που προκαλεί το, πάντοτε, κάλπικο χρήμα όπως ακούγεται σε κάποια σκηνή, σχολιασμένη από το λίγο διδακτικό voice over του ίδιου του σκηνοθέτη, απλωμένη έξοχα σε τέσσερις κομψές βινιέτες, που ξεκινούν από την ανελέητη σάτιρα του μικροαστισμού και τη γραφική σκιαγράφηση του ελληνικού περιθωρίου, περνούν από το σχεδόν νεορεαλιστικό δράμα με δόσεις φανταστικού (μέσα από μια εκπληκτική σεκάνς εφιάλτη), για να εκτοξευτούν στον επίλογο, τοποθετημένο στην «ανώτερη» αστική τάξη, μ’ ένα ρομαντικό κρεσέντο ατελέσφορου έρωτα κι έναν γλυκόπικρο στοχασμό πάνω στη λυτρωτική (;) δύναμη της Τέχνης.

Ο μεγάλος Γιώργος Τζαβέλλας, που χρειάστηκε δεκαετίες για να αναγνωριστεί επίσημα από την ελληνική κριτική, ταγμένος σταθερά σε ένα σινεμά που κατάφερνε να σπάει τα ταμεία και την ίδια στιγμή να σέβεται απόλυτα το θεατή μιλώντας στην καρδιά του, αγγίζει εδώ το απόγειο της τέχνης του, συνταιριάζοντας με μαγικό τρόπο ολότελα διαφορετικά είδη κι ένα πολύχρωμο γαϊτανάκι συναισθηματικών αποχρώσεων, αποτυπώνοντας την ίδια στιγμή με μοναδικό τρόπο ένα σεβαστό κομμάτι της αθηναϊκής κοινωνίας και βέβαια της ίδιας της πόλης, μια νοσταλγική καρτ ποστάλ από ένα χαμένο για πάντα κομμάτι της. Μαζί, πετυχαίνει μια πρωτοφανή συνάντηση μερικών από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς που πέρασαν ποτέ από την εγχώρια σκηνή, με αποκορύφωμα την καλύτερη στιγμή του «καταραμένου» ζευγαριού Λαμπέτη – Χορν, σ’ ένα «σ’ αγαπώ» όπως δεν έχει ακουστεί ποτέ ξανά σε ελληνική ταινία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ποτέ δε θα υποτιμηθεί αυτό το «νόμισμα». Γέλα, δάκρυσε, δες τη ρετρό Αθήνα, παραταύτα η Criterion δε θα επέτρεπε pixel «νερά» σε συγκολλήσεις πλάνων και μία νέα, όπως να’ ναι βαλτή ατάκα τηλεφώνου είναι faux pas. Δεν είσαι «ο αόμματος». Νομίζω…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Το’ χα δει και στην τηλεόραση. Το ίδιο έργο! Πέφτει δούλεμα; Στην TV δεν είναι free; Ρε, δεν έχουνε να βγάλουνε ταινίες και την είδανε βίντεο κλαμπ; Ε, τότε, πιάσε το «Ροκάκιας την Ημέρα, το Βράδυ Καμαριέρα», να γουστάρουμε!