FreeCinema

Follow us
24.0123:00

Όσκαρ 2017: City of stars…


… που λέει και το υποψήφιο για Όσκαρ τραγούδι από το «La La Land». Απίστευτος ο αριθμός υποψηφιοτήτων (14!) για την ταινία του Ντέιμιεν Τσαζέλ, που φαίνεται πως προχωρά για να σαρώσει «στα τυφλά», σε μια χρονιά που το Χόλιγουντ αυτοκολακεύεται ανάλαφρα στην οθόνη αλλά θέλει να πετάξει και τα «μπουγαδόνερά» του κατά του νέου Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών. Πόσο κυνική εποχή…

Δύο πράγματα θα ακούμε συνέχεια στην απονομή των φετινών βραβείων Όσκαρ, στις 26 Φεβρουαρίου: τον τίτλο «La La Land» και το πόσο απεχθάνεται τον Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ το Χόλιγουντ. Οι «αστέρες» αυτής της πόλης, που από τη μία φαίνεται να προσκυνούν σε βαθμό αποχαύνωσης την υποψήφια για 14 (!) αγαλματίδια ταινία του Ντέιμιεν Τσαζέλ (αποτελεί ρεκόρ, το οποίο ισοφαρίζει τα «Τιτανικός» και «Όλα για την Εύα»!) και από την άλλη θυμούνται τι εστί «politics» και κάνουν τη δική τους ανταρσία ενάντια στο αποτέλεσμα των τελευταίων προεδρικών εκλογών. Κάποιος πρέπει να τους θυμίσει και το παρελθόν ενός… Ρόναλντ Ρέιγκαν! Αλλά, διάβολε, εκείνος ήταν ηθοποιός. Όπως και οι περισσότεροι ψηφοφόροι των Όσκαρ. Οπότε, ας κάνουμε ότι ξεπερνάμε τη διαπίστωση, κι ας προσπαθήσουμε να υποφέρουμε τις «ντουντούκες» που θα βγουν εκείνη την Κυριακή, κρατώντας εύκαιρο και ένα… γραφικόμετρο. Πιστεύω ότι θα το «κάψουμε»!

Πέρα από το φιλμ του Τσαζέλ, το περσινό σκανδαλάκι (#OscarsSoWhite) με το «diversity» έπιασε τόπο, αφού 3 στις 9 υποψήφιες στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας της χρονιάς έχουν μια σαφώς πιο… μελαψή απόχρωση (το «Moonlight» που διεκδικεί 8 βραβεία, το «Fences» που πάει για 4 και το «Hidden Figures» για 3). Χαρακτηριστικό, δε, αυτό που γίνεται στις κατηγορίες των ηθοποιών, με 6 μαύρους (και έναν Ινδό για «bonus») να καπαρώνουν από μια θέση σε πρώτους ή δεύτερους ρόλους. Είναι μια τάση που σε μεγάλο βαθμό έχει να κάνει και με την ποιότητα της δουλειάς των ερμηνευτών, φυσικά, αλλά ποιος μπορεί να αμφισβητήσει ότι η περσινή εκστρατεία δεν απέδωσε καρπούς που εξαργυρώνονται σήμερα;

Πριν εστιάσουμε στις βασικές κατηγορίες και το αν υπήρχαν εκπλήξεις ή ανατροπές, ας δούμε τι είχε προηγηθεί των (πλέον ουσιαστικών) υποψηφιοτήτων της Αμερικανικής Ακαδημίας. Δηλαδή, τα «ό,τι του φανεί του Λωλοστεφανή» βραβεία! Πρώτοι και «καλύτεροι», οι κριτικοί των ΗΠΑ. Το National Board of Review είχε προτιμήσει το «Manchester by the Sea», η Νέα Υόρκη την είχε δει «La La Land» και το Λος Άντζελες αγάπησε περισσότερο το «Moonlight». Στο «βραβεία με ποτάκι» πανηγυράκι των Χρυσών Σφαιρών, το δράμα πήγε στο «Moonlight» και του μιούζικαλ ή κωμωδίας στο «La La Land». Εκεί, πια, σταματήσαμε να κάνουμε τα «στραβά μάτια» και αρχίσαμε να παραδεχόμαστε ανοιχτά ότι είναι η χρονιά του δεύτερου φιλμ. Γιατί διαδραματίζεται στην… «πόλη των αστέρων», γιατί είναι πιο ανάλαφρο και χαρούμενο, γιατί η κεντρική ηρωίδα της αισθηματικής του ιστορίας είναι μια άνεργη ηθοποιός που ζει το όνειρο πίσω από το ταμείο μιας καφετέριας, σχεδόν απέναντι από το παράθυρο του «παριζιάνικου» διαμερίσματος των Μπόγκαρτ και Μπέργκμαν στην «Casablanca». Τρελή «παραμύθα», δηλαδή. Και οι ηθοποιοί αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των ψηφοφόρων στα Όσκαρ. Και του χρόνου, με αγάπη…

Ας σημειωθούν και οι εξής ημερομηνίες που θα διαμορφώσουν τις τελικές τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες των Όσκαρ: βραβεία Eddie των Μοντέρ (27/1), βραβεία Σωματείου Παραγωγών (28/1), βραβεία Σωματείου Ηθοποιών (29/1), βραβεία Σωματείου Σκηνοθετών (4/2) και βραβεία Σωματείου Σεναριογράφων (19/2). Εκεί, πια, θα μιλάμε για απόλυτα προγνωστικά. Και θα καταλάβουμε αν θα πάθουμε γενικό… «La La»!

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

Best Picture 2017

«Η Άφιξη», «Fences», «Αντιρρησίας Συνείδησης», «Πάση Θυσία», «Hidden Figures», «La La Land», «Lion», «Manchester by the Sea» και «Moonlight». Συν μια από πέρσι και επιστροφή στον αριθμό 9. Πώς και γιατί; Πήγα σε μάγισσες, σε καφετζούδες! Ουδείς έχει καταλάβει πώς προκύπτει τα τελευταία χρόνια όλο αυτό, γι’ αυτό και τα «προγνωστικά» των υποψηφιοτήτων για καλύτερη ταινία παίζουν με «μπαλαντέρ», για τις περιπτώσεις που προκύψουν 10, 9, 8 ή και λιγότεροι τίτλοι. Το «La La Land» παίζει σε 14 κατηγορίες, το «Moonlight» και η «Άφιξη» σε 8, αντίστοιχα. Είναι οι μπροστάρηδες. Και τα 9 φιλμ βρίσκονται στη λίστα του Σωματείου Παραγωγών, με το «Deadpool» να μένει εκτός απ’ τα Όσκαρ. Λογικό. Ήταν το (αναπάντεχα) τεράστιο hit των ταμείων που κάθε παραγωγός θα ονειρευόταν σαν το λαχείο. Αλλά, όχι και μέχρι την Ακαδημία Κινηματογράφου, ένα «αστειάκι» κομιξάδικο ήταν, λίγο πιο θρασύ από τα συνηθισμένα. Είπαμε ποια ταινία είναι το φαβορί εδώ, πάμε παρακάτω. Επίσης, να επισημανθεί ότι τυχόν βράβευση του ensemble για το «Moonlight» από το Σωματείο Ηθοποιών δεν ανατρέπει τίποτα, διότι εκεί απείχε το «La La Land» (δύο βασικούς ρόλους έχει, βρε παιδιά!). «Γλέντι» αν εκεί το βραβείο πάει στο «Manchester by the Sea».

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Directing 2017

Ο Μελ Γκίμπσον (μεγάλη έκπληξη της κατηγορίας) πήρε τη θέση τού Γκαρθ Ντέιβις («Lion») από τη λίστα υποψηφίων του Σωματείου Σκηνοθετών, ενισχύοντας τον ρόλο τού πολεμικού δράματος «Αντιρρησίας Συνείδησης», το οποίο διεκδικεί 6 Όσκαρ, συνολικά. Εάν ο Τσαζέλ, που έχει ήδη και μια Χρυσή Σφαίρα καλύτερης σκηνοθεσίας στην κατοχή του, κερδίσει το… σινάφι του, τελειώνει το σασπένς για το αντίστοιχο Όσκαρ. Λογικά. Αν βγει μπροστά ο Τζένκινς, θα σπάσει η μονοτονία. Αν προτιμηθεί ο Λόνεργκαν και το φιλμ τύχει και πάρει και το ensemble των ηθοποιών, «τουμπάρει» εντελώς η δυναμική που έχει μέχρι στιγμής το «Moonlight» ως ο πιο ισχυρός αντίπαλος του «La La Land»!