FreeCinema

Follow us
15.0111:00

Όσκαρ 2016: Back to the BIG picture?


Οι υποψηφιότητες των Όσκαρ του 2016 επεφύλασσαν μερικές εκπλήξεις, αρκετές δίκαιες επιλογές, απουσίες ταινιών που «αστόχησαν» παρά το σπρώξιμο από… μη μέλη της Ακαδημίας και ουκ ολίγες διαπιστώσεις για την «επίδραση» των υπόλοιπων βραβεύσεων που προηγήθηκαν. Ο θεσμός έχει την ανάγκη μιας πιο ισχυρής «φωνής», προφανώς. Ακόμη κι από άποψη… μεγάλης οθόνης!

Δεν ασχολήθηκα ξανά με την προ-οσκαρική περίοδο και όλο αυτό το αλαλούμ από δημοσιεύματα των media για τα βραβεία αυτής της χρονιάς. Η αλήθεια είναι ότι σχεδόν μέχρι και τον Νοέμβρη, δεν έβγαινε κανένα απολύτως νόημα! Δεν ξεκαθάριζε ιδιαίτερα η εικόνα σε σχέση με τους «πρωταγωνιστές», υπήρχαν υποψίες για φιλμ που θα παίζονταν τον Δεκέμβρη στις ΗΠΑ και κανείς δεν είχε δει από πριν, υπήρχαν υποτιθέμενα «φαβορί» που καιγόντουσαν σταδιακά ή ελάχιστα ακούμπησαν το «νήμα» των υποψηφιοτήτων που ανακοινώθηκαν χθες.

Κάνοντας έναν πρόχειρο απολογισμό των όσων προηγήθηκαν, κρατάμε δύο βασικές διαπιστώσεις:

Α) Τα βραβεία των αμερικανικών Ενώσεων Κριτικών έχουν μετατραπεί σε… γλέντι τρελού καρναβαλιού! Μαζί με τις ανακοινώσεις τους πρέπει να κληρώνεται, πλέον, και μια γίδα ή κάποιο άλλο ζωντανό, να πιάνει κάπου τόπο και η «διάκριση». Το National Board of Review την είδε «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής», η Νέα Υόρκη την είδε «Carol» και το Λος Άντζελες «Spotlight» (μαζί και η Βοστώνη εδώ, να ‘χαμε να λέγαμε…).

Β) Οι Χρυσές Σφαίρες πρέπει να μετονομαστούν σε «Βραδιά με Ποτάκι, Ξηρό Καρπό και Πρόβα για Ευχαριστήριο Λόγο Μπροστά σε Συναδέλφους», το οποίο μπορεί να μοιάζει ολίγον μακρινάρι, αλλά ποιος νοιάζεται, μωρέ, μετά από μερικές Moët & Chandon… το party γίνεται όλο και καλύτερο! Φέτος, το ξεκαρδιστικό… «Η Διάσωση» ήταν ο θριαμβευτής στην κατηγορία Κωμωδίας ή Μιούζικαλ, ενώ το «Η Επιστροφή» του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου κέρδισε στο δράμα, κάνοντας τους πάντες να νομίζουν ότι βρέθηκε ο μεγάλος νικητής των φετινών Όσκαρ. «I hold a small basket», που λέει και το Google Translate…

Κάτι BAFTA και κάτι βράσ’ τα και κάτι ευρωπαϊκά και κάτι φεστιβαλικά και λοιπά, σε παρακαλώ τώρα, συμφωνούμε – διαφωνούμε, η Ακαδημία είναι αυτή που μετράει (η αμερικανική, έτσι; Μην το πάθω το εγκεφαλικό…). Και πριν από αυτήν, τα Σωματεία των επαγγελματιών που, στην πλειοψηφία τους, ψηφίζουν ύστερα και για τα Όσκαρ. Πριν προχωρήσω στον σχολιασμό των φετινών υποψηφιοτήτων, ας δώσουμε λίγη βαρύτητα στις υποψηφιότητες των PGA και DGA. Οι παραγωγοί, αρχικά, εξακολουθούν να προτείνουν δεκάδα καλύτερης ταινίας (ενώ στα Όσκαρ ο τελικός αριθμός των φιλμ της λίστας προκύπτει μάλλον από καφετζού εδώ και μερικά έτη, αυτό με τη δεκάδα – που συνήθως… δεν είναι δεκάδα – καθόλου δεν απέδωσε και δεν έδωσε καν αέρα στα δήθεν πιο εμπορικά ή στα χολιγουντιανά blockbusters να σταθούν δίπλα στα – και καλά – πιο καλλιτεχνικά και «οσκαρικά» έργα) και για φέτος αυτές ήταν οι αρχικές τους προτιμήσεις: «Το Μεγάλο Σορτάρισμα», «Η Γέφυρα των Κατασκόπων», «Brooklyn», «Από_Μηχανής», «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής», «Η Διάσωση», «Η Επιστροφή», «Sicario: Ο Εκτελεστής», «Spotlight» και «Straight Outta Compton». Η απουσία της «Carol» εδώ μας έκανε να βγάλουμε το μαντήλι του αποχαιρετισμού για την ταινία του Τοντ Χέινς (προσωπικά, δεν πικράθηκα καθόλου). Περισσότερο απόρησα με την απουσία του «Room». Όσο για τους σκηνοθέτες, έχουμε και λέμε: Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου για την «Επιστροφή», Τομ ΜακΚάρθι για το «Spotlight», Άνταμ ΜακΚέι για «Το Μεγάλο Σορτάρισμα», Τζορτζ Μίλερ για το «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» και Ρίντλεϊ Σκοτ για το «Η Διάσωση». Ούτε εδώ η «Carol», στις εννιά του μακαρίτη και τα λοιπά. Για «εγκυκλοπαιδικούς» λόγους, στις Σφαίρες ο Χέινς αντικαθιστούσε τον ΜακΚέι. Η πεντάδα των σκηνοθετών έμοιαζε πιο «συμβατή» με οσκαρικές προβλέψεις, αφήνοντας σίγουρα απέξω τον Στίβεν Σπίλμπεργκ της «Γέφυρας των Κατασκόπων» (απών παντού).

Ας σημειωθούν οι εξής ημερομηνίες που θα διαμορφώσουν τις τελικές τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες των Όσκαρ: βραβεία Σωματείου Παραγωγών (23/1), βραβεία Eddie των Μοντέρ (29/1), βραβεία Σωματείου Ηθοποιών (30/1), βραβεία Σωματείου Σκηνοθετών (6/2) και βραβεία Σωματείου Σεναριογράφων (13/2). Εκεί, πια, μιλάμε για τα απόλυτα προγνωστικά, όχι με… κριτικούς κινηματογράφου! Και στις 28 Φεβρουαρίου το ξενυχτάμε. Με τούτα εδώ…

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

Oscars 2016 Best Picture

«Το Μεγάλο Σορτάρισμα», «Η Γέφυρα των Κατασκόπων», «Brooklyn», «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής», «Η Διάσωση», «Η Επιστροφή», «Room» και «Spotlight». Οκτώ όπως και πέρσι. Εννέα ήταν την προηγούμενη τετραετία. Μέχρι πότε θα παραμείνουν σε αυτό το νούμερο… ουδείς γνωρίζει. Θα προτιμούσα να επιστρέφαμε στην πεντάδα, πάντως. Θα ήταν πιο «σκληρό». Η (όχι και τόσο) έκπληξη εδώ είναι η ένθεση του «Room», το οποίο δεν είχε ικανοποιήσει τόσο τους παραγωγούς. Από τη λίστα των τελευταίων εκτοπίστηκαν τρία φιλμ, λοιπόν, με το «Straight Outta Compton» να εντυπωσιάζει περισσότερο. Γιατί; 161.197.785 δολάρια στο box-office, δυνατό βιογραφικό δράμα (αλλά με rappers…), συνδυασμός πολιτικής καταγγελίας με μελόδραμα συντριβής από την κορυφή της επιτυχίας και η μοναδική ταινία του 2015 που θα προέβλεπε κανείς να έχει ισχυρό «σπρώξιμο» από τη μαύρη κοινότητα και τους αντίστοιχους ψηφοφόρους – μέλη της Ακαδημίας. Έχουν ήδη εμφανιστεί τα πρώτα δημοσιεύματα γκρίνιας περί απουσίας της φωνής των μαύρων στα Όσκαρ φέτος και τα λοιπά… προβλέψιμα. Ε, ας το ψήφιζαν! Στα νούμερα, υπερισχύει «Η Επιστροφή» με δώδεκα υποψηφιότητες, το «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» με δέκα υποψηφιότητες και «Η Διάσωση» με επτά υποψηφιότητες. Το λέω στεγνά: είμαι με το «Mad Max»! Επιτέλους, ας θυμηθεί η Ακαδημία το μεγάλο θέαμα και το ψυχαγωγικό σινεμά χωρίς… δηθενιές.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Oscars 2016 Director

Θα ήθελα να δω την… ξινή φάτσα του Ρίντλεϊ Σκοτ! Από την προαναφερθείσα λίστα των υποψηφίων του Σωματείου Σκηνοθετών, ο Ιρλανδός Λένι Έιμπραμσον («Frank») του «Room» εκτόπισε τον Σκοτ από την οσκαρική πεντάδα! Αυτό αποδυναμώνει την ισχύ τού «Η Διάσωση», το οποίο ενδεχομένως να μείνει με τη γλύκα της εμπορικής (226.621.697 δολάρια στις ΗΠΑ) «γλάστρας». Ο Ινιάριτου το πήρε και πέρσι για το «Birdman». Φέτος έχει ήδη πάρει τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης σκηνοθεσίας. Εάν οι συνάδελφοί του τον προτιμήσουν, «κλειδώνει» το πράμα. Εάν στηρίξουν Μίλερ (με τις ευχές μου), θα έχουμε σασπένς. Και θα βγω και στα μπαλκόνια!

TAGS: