«AMERICAN HORROR STORY: FREAK SHOW». ΟΝΟΜΑ ΚΑΙ (ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΟ) ΠΡΑΓΜΑ!
Την Κυριακή 16/11, στις 23:15, στο FOX, κάνει πρεμιέρα και στη χώρα μας, το 4ο κεφάλαιο μιας από τις πιο περιβόητες, βραβευμένες και αμφιλεγόμενες σειρές τού γενναίου, νέου, τηλεοπτικού κόσμου μας. Η Ιωάννα Παπαγεωργίου και η Σοφία Σταυριανίδου ουδέποτε υπήρξαν fans! Αλλά αφού έβαλαν στο μικροσκόπιο τα (υπέροχα) φρικιά αυτού του «Show», διαπίστωσαν πως δεν προκύπτει θέμα τύπου… άνθρακες ο θησαυρός.
THE SHOW
Κεφάλαιο 1ο, «Murder House»: Ένα στοιχειωμένο σπίτι στο Λος Άντζελες του 2011 γίνεται ο (διαχρονικός) τόπος του εγκλήματος της απιστίας, της έλλειψης εμπιστοσύνης, που αποτελεί το πιο εμφανές σύμπτωμα της… δολοφονικά δυσλειτουργικής, παραδοσιακής, one big happy family. Κεφάλαιο 2ο, «Asylum»: Το εν έτει 1964, διοικούμενο από παπάδες και καλόγριες, Ψυχιατρικό Ίδρυμα Briarcliff βγάζει στη φόρα τα εγκληματικά άπλυτα της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας ειδικά, και των οργανωμένων θρησκειών γενικά, ενώ διαπραγματεύεται το πόσο υποκειμενικό είναι, τελικά, το θέμα της «φυσιολογικής» ψυχικής υγείας. Κεφάλαιο 3ο, «Coven»: Στη Νέα Ορλεάνη του σήμερα, σε ένα παλιό αρχοντικό / οικοτροφείο / σχολείο νεαρών κοριτσιών – μαγισσών, ξεμπροστιάζεται η μακροχρόνια, ρατσιστική Ιστορία της – προφανούς ή λανθάνουσας – καταπίεσης των γυναικών (κυρίως) και λοιπών, χαρακτηριστικών μειονοτήτων (των Αφροαμερικανών εν προκειμένω), που συνεχίζει να γράφεται ακάθεκτη.
Αν και εμάς εδώ στο FREE CINEMA μόλις πέρυσι άρχισε να μας πείθει, η αλήθεια είναι πως το, δια χειρός Ράιαν Μέρφι και Μπραντ Φάλτσακ, «American Horror Story», ποτέ δε φοβήθηκε να κοιτάξει κατάματα μερικά από τα πιο κλασικά, αλλά και πιο βρώμικα σήματα κατατεθέντα της – παρωπιδικής αποθέωσης του «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» – αμερικανικής κουλτούρας, και κατ’ επέκταση ολόκληρου του δυτικού πολιτισμού. Στο φετινό, 4ο κεφάλαιό του καταπιάνεται ξανά με το ρατσισμό. Αυτή τη φορά απέναντι στο λιγότερο ή περισσότερο, εμφανές και μη, διαφορετικό, ενώ ταυτόχρονα στηλιτεύει μια ακόμη διαχρονική αμερικάνικη / δυτική μανία: με το θέαμα, το σταριλίκι και τη φήμη. Διαδραματιζόμενο σε ένα τσίρκο «τεράτων», στην ήσυχη πόλη Τζούπιτερ στη Φλόριντα του 1952, το «Freak Show» φαντάζει ωριμότερο των προκατόχων του. Εκτός από τους επιβλητικότερους από ποτέ τίτλους αρχής (έργο τέχνης), το σύνηθες αξιοζήλευτο επιτελείο πρωταγωνιστών – αστέρων και τις αναμενόμενα απροσπέραστες ερμηνείες, περιορίζει στο ελάχιστο, στα απολύτως απαραίτητα τα κουνημένα, παράξενα, από εξωφρενικές γωνίες λήψεις πλάνα. Ταυτόχρονα, γίνεται και το πιο εύστοχα μετα-μοντέρνο, έτσι όπως αφενός συνταιριάζει τη retro εμφάνισή του με απίθανες διασκευές τραγουδιών από το μέλλον (των Ντέιβιντ Μπόουι, Φιόνα Απλ και Λάνα Ντελ Ρέι μέχρι τώρα!), και αφετέρου εκμεταλλεύεται δημιουργικά τις πολυσχιδείς αναφορές του, από το κλασικό, ασπρόμαυρο «Freaks», τον «Άνθρωπο Ελέφαντα» και το «Rocky Horror Picture Show», μέχρι το «Velvet Goldmine», το επίσης κλασικό «Όλα για την Εύα» και, φυσικά, όλες σχεδόν τις ταινίες του Τιμ Μπέρτον!
Πριν σου συστήσουμε τους ήρωές του και μπεις στο σύμπαν του, λάβε επίσης υπόψη πως σε αυτό, το 4ο κεφάλαιο: α) η Τζέσικα Λανγκ πραγματοποιεί την τελευταία πρωταγωνιστική της παρουσία. Από το 5ο (το οποίο έχει ήδη ανακοινωθεί για του χρόνου τον Οκτώβριο) και μετά ίσως κάνει μόνο μερικά περάσματα, και β) με την guest άφιξη της – εκ του «Asylum» – Αδελφής Μέρι Γιούνις (Λίλι Ρέιμπ), κάποια στιγμή μετά το τέταρτο επεισόδιο, αρχίζει να αποκαλύπτεται για πρώτη φορά πως τα κεφάλαια διαπλέκονται μεταξύ τους μυθολογικά, με αφετηρία το πώς η ιστορία τού 2ου συνδέεται με αυτή του 4ου, του οποίου η ιστορία με τη σειρά της συνδέεται με εκείνη του 1ου (ακούγονται ζητωκραυγές από τους fans)!
THE FREAKS
Τζέσικα Λανγκ / Έλσα Μαρς
Η ιμπρεσάριος του τσίρκου που μαζεύει όλα τα παράδοξα πλάσματα, άλλως ειπείν πουλάει νταβατζιλίκι σε αυτή τη συλλογή των δυστυχών που η ιδιαιτερότητά τους γίνεται θέαμα και της φέρνει λεφτά. Τελευταία της εμπνευσμένη στρατολόγηση η δικέφαλη νεαρή Τάτλερ, απόκτημα που σε μια στιγμή απίστευτης αδυναμίας και διαύγειας η Έλσα Μαρς παραδέχεται ότι έφερε στο τσίρκο για να τραβήξει τα φώτα πάνω της, γιατί θέλει η ίδια να είναι star. Με προφορά γερμανική, ξενόφερτη, η Λανγκ αυτή τη φορά έχει μια απόκοσμη ευαισθησία και προκαλεί κρυστάλλινα τον οίκτο σου, όσο κι αν τη βλαστημάς σαν καθαρόαιμη σκύλα που είναι με τα α-ηθικά, παγερά επιχειρήματά της που τεκμηριώνουν τη σπουδαιότητα του freak show το οποίο διευθύνει. Όσο κι αν τη βλέπεις να φλερτάρει μειλίχια με τη μανία και τον διπολισμό – εξού και έχει ήθος απρόβλεπτο. Η Λανγκ φοράει αξιοθαύμαστα τούτη την ονειροπόλα Έλσα Μαρς και μας παραχωρεί ακόμη ένα χαρακτήρα που, δίχως να είναι ιδιαίτερα πρωτότυπος, είναι αξιομνημόνευτος, δίχως να είναι ιδιαίτερα κακός, είναι ευάλωτος, δίχως να είναι… δικέφαλος, είναι πολυδιάστατος. Είναι (για μια ακόμη φορά στο σύμπαν τού «American Horror Story») μια άλλη «Μάργκο», μια άλλη diva περασμένων μεγαλείων, αντιμέτωπη με το χρόνο και τις νέες, φρέσκες, ανερχόμενες starlets σαν την («Όλα για την) «Εύα», για την οποία η σκηνή που μένει είναι σαν gay παράδεισος, σα retro wardrobe, σα θρυλικό βερολινέζικο cabaret τού Μεσοπολέμου που μυρίζει, όμως, πεθαμένους έρωτες. Και τραγουδά, ετεροχρονισμένα εκ της παραγωγής (song from the future!), το «Life on Mars» του Μπόουι με τη χάρη και τον αέρα τής Μαρλένε Ντίτριχ, σε μια σκηνή που ροκάρει μεταμοντέρνα (και μπορείς να την παρακολουθήσεις στη video gallery, πάνω δεξιά), με το δημιουργό Μέρφι να προσκυνάει την ποδιά της ανεβάζοντάς τη στο βάθρο της τηλεανθολογίας.
Έβαν Πίτερς / Τζίμι Ντάρλινγκ
Μαζί με την grande dame Λανγκ, ο Πίτερς είναι η έτερη σταθερή, πανταχού παρούσα, πρωταγωνιστική παρουσία σε όλα τα κεφάλαια του «American Horror Story». Πάντα στο ρόλο τού ποικιλοτρόπως παρεξηγημένου, ευαίσθητου μεταεφήβου, με το τραγικό παρελθόν, που δε διστάζει να φτάσει στα – φονικά – άκρα για να προστατεύσει τους αγαπημένους του. Εδώ είναι ο ωραίος, μοιραίος και προπαντός καλός γιός της Έθελ – δεξί χέρι της Έλσα, προστάτης (πριν την ανταγωνιστική άφιξη του άγνωστου σε αυτόν πατέρα του, μπρατσαρά Τολίντο) όλων των ξεχωριστών ανθρώπων τού τσίρκου, και αγαπημένο, μυστικό… αξεσουάρ των κυριών τής υψηλής κοινωνίας του Τζούπιτερ. Ο Τζίμι, βλέπεις, ως άλλος «Ψαλιδοχέρης» ή εκ του «Batman Returns» Πιγκουίνος, διαθέτει ξεχωριστά, μοναδικά χαρισματικά… χέρια – ικανά να προκαλέσουν πολλαπλούς οργασμούς στα θηλυκά που διοργανώνουν ειδικά, επί πληρωμή σουαρέ, για να αφεθούν κατά σειρά στις υπηρεσίες του! Χέρια – δονητές, δηλαδή, με τρία μόνο, αλλά στρατηγικά μεταλλαγμένα δάχτυλα / εργαλεία ηδονής. Κι επειδή ο Τζίμι διαθέτει χρυσή καρδιά, υπηρετεί αγόγγυστα τις πελάτισσές του, ώστε όχι μόνο να προσφέρει απλόχερα ικανοποίηση, αλλά και να συνεισφέρει οικονομικά στη στήριξη της μητέρας του και του τσίρκου. Έτσι όμως, άθελά του προκαλεί τη ζήλια τής Έλσα που τον κρυφο-λιγουρεύεται και περιπλέκει επικίνδυνα τα πράγματα όταν ερωτεύεται ένα από τα… δύο κεφάλια Τάτλερ.
Σάρα Πόλσον / Μπετ & Ντοτ Τάτλερ
Η καλύτερη προσθήκη στο καστ από το «Asylum» και μετά, η Πόλσον αποτελεί, πάντα σε τέλεια συνέργεια με τη Λανγκ, ως ανερχόμενη «Εύα» στη γερασμένη «Μάργκο» εκείνης, όλα τα λεφτά στο ερμηνευτικό δυναμικό τής σειράς. Εκκολαπτόμενη, διστακτική ακόμα grande dame δηλαδή, που καταφεύγει σε… bitchy συμπεριφορές μόνο όταν τις κρίνει απολύτως απαραίτητες για την επιβίωσή της (στο «Asylum») ή ως το σωστό υπέρ του φύλου και του είδους της (στο «Coven»). Εδώ ενσαρκώνει ίσως τον (-ους) πιο συναρπαστικά εκκεντρικό (-ους), κυριολεκτικά και μεταφορικά διττό (-ούς) χαρακτήρα (-ες) ολόκληρης της σειράς: την αυτάρεσκη, fan της Μπέτι Γκρέιμπλ, φέρελπι star, αλλά ατάλαντη και αφελή Μπετ, και την αφτιασίδωτη, μελαγχολική, καχύποπτη, άνευ μεγάλων φιλοδοξιών ή ελπίδας, αλλά πανέξυπνη και σφόδρα ταλαντούχα Ντοτ. Τις σιαμαίες αδελφές που μοιράζονται ένα σώμα, τέσσερα άκρα, ένα αναπαραγωγικό, σεξουαλικό σύστημα, τρία νεφρά, τέσσερις πνεύμονες και δύο καρδιές με κοινό κυκλοφορικό σύστημα, αλλά αποτελούν δύο εντελώς διαφορετικές, αντιμαχόμενες προσωπικότητες. Μετά τη στυγερή, ανεξιχνίαστη (;) δολοφονία της μητέρας τους, το Τζούπιτερ μαθαίνει επιτέλους την – καλά κρυμμένη έως τότε – ύπαρξή τους και η Έλσα σπεύδει να τις στρατολογήσει ως νέες πρωταγωνίστριες του τσίρκου της. Οι προς κάθε κατεύθυνση εντάσεις που προκαλεί η εκεί άφιξή τους, αποκρυσταλλώνεται σε μια θαυμάσια σκηνή, κατά την οποία η Ντοτ ερμηνεύει το… «Criminal» της Απλ (μπορείς να την παρακολουθήσεις στη video gallery, πάνω δεξιά)!
Κάθι Μπέιτς / Έθελ Ντάρλινγκ
Φαινομενικά στον αντίποδα του… big bad (στο οποίο έδωσε απίθανη υπόσταση ως νεκραναστημένη σαδίστρια, ρατσίστρια, μάγισσα και πάλαι ποτέ αρχόντισσα του ιστορικού, αμερικάνικου Νότου) που ενσάρκωσε στο «Coven», η Μπέιτς αφήνει και πάλι ξεκάθαρο το στίγμα της, δηλώνοντας μόλις για δεύτερη σεζόν παρούσα στο σύμπαν του «American Horror Story». Αυτή τη φορά ντύνεται τη γενειοφόρο κυρία Έθελ, μητέρα του Τζίμι και κακοποιημένη πρώην του Τολίντο που, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, στις αρχές του «Freak Show», προβάλλει καλοκάγαθη, υπομονετική και βράχος ή, πιο σωστά, κολώνα, ακλόνητη, τόσο για το σπίτι / τροχόσπιτο που έχει φτιάξει με το γιό της, όσο και για το σπίτι / τσίρκο / καταφύγιο «για τους άθλιους και τους αντιπαθείς» του κόσμου τούτου που έχει στήσει με την Έλσα. Για τη σχέση της με την τελευταία, βέβαια, αφήνονται κάποια μυστήρια υπονοούμενα, καθώς η Έθελ αφενός δε διευκρινίζει πόσα από τα… παράπλευρα κέρδη τού γιού της κρατάει για πάρτη της και πόσα συνεισφέρει στο ταμείο του τσίρκου, και αφετέρου γίνεται σαφές (με ένα επίπλαστο χαμόγελο, που σβήνει γρήγορα) πως στην Έλσα λέει αποκλειστικά και μόνο όσα (ωραιοποιημένα) η Έλσα θέλει να ακούσει . Με άλλα λόγια, είναι πολύ καλή για να είναι αληθινή. Γεγονός που, μαζί με τις πραγματικές της προτεραιότητες, τεστάρεται σφόδρα με τον ερχομό του Τολίντο.
Φράνσις Κόνροϊ / Γκλόρια Μοτ
Αγοράζει όλα τα εισιτήρια της παράστασης για ένα αποκλειστικό show για την ίδια και το γιο της. Εμφανίστηκε ως guest στα δύο πρώτα κεφάλαια της σειράς και πρωταγωνίστησε στο προηγούμενο ως μητρική φιγούρα, αλλά εδώ είναι ανατριχιαστικά ψύχραιμη στη θέαση των φρικιών, μια μάνα γλυκύτατα δυνάστης, που αγοράζει τον αποκρουστικό clown δολοφόνο για τη διασκέδαση του γιου. Αλλά θέλει και τη δικέφαλη Μπετ (πάλι για το γιο) λέγοντας την απίθανη ατάκα «15.000 and not a penny more. Unless she grows another head!». Μην το πάμε πολύ παραπέρα για τη σχέση μητέρας – γιου, γιατί μάλλον δεν είναι στην πρόθεση του Μέρφι, πάντως, δεν μπορούμε να μη σκεφτούμε την ευνουχιστική επήρεια που συχνότατα έχουν οι μανάδες. Η Κόνροϊ εδώ είναι μια γυναίκα τρελή, μιας και δεν τρελαίνεται με αυτά που βλέπει γύρω της. Δρομοκαΐτειο με το κλειδί στο χέρι…
Φιν Γουίντροκ / Ντάντι Μοτ
Γιος της Γκλόρια Μοτ και οι Μέρφι και Φάλτσακ μας κλείνουν το μάτι από τη γωνία, γιατί ο τύπος αυτός πίνει το ποτό του από ένα γυάλινο… μπιμπερό. Εμπνευσμένα ακριβές και τούτος ο… Μπαμπάκος (όπως δηλώνει το αγγλικό του όνομα) καθόλου παθητικός δεν είναι… όπως μπορεί να φανταζόσουν, όμως πεθαίνει από βαρεμάρα και είναι τόσο χαλασμένος, που ενθουσιάζεται (ίσως ερωτικά;) με τη Μπετ και θέλει ως thespian, όπως αυτοαποκαλείται (!), να μπει στο τσίρκο. Νιώθει πως ανήκει εκεί, πως εκεί θα ολοκληρωθεί, αν και τίποτα «ιδιαίτερο» δεν έχει από φυσικής πλευράς. Αλήθεια, πόσο θρίλερ μπορεί να είναι το τσίρκο σε σχέση με την τρέλα της μάνας του; Αυτοάμυνα θα έλεγα. Μάλλον τα μυαλά του στέκουν πιο καλά από ό,τι εκεινής. Μάλλον…
Μάικλ Τσίκλις / Ντελ Τολίντο
Αγαπάμε πολύ τον Τσίκλις, είναι ηθοποιάρα και, μέσα σε αυτό το θέατρο του τέλους της λογικής, είναι αυτός που πάει με την… τρίστηθη γυναίκα του στο τσίρκο και με τσαμπουκά κάνει την Έλσα Μαρς να τον προσλάβει. Νταβάς με βούρδουλα κυριολεκτικά, είναι αυτός που κουλαντρίζει όλο το νταλαβέρι ως επικεφαλής ασφαλείας, the strong male presence, αλλά με βραχεία ψυχραιμία (γι’ αυτό έφυγε κακήν κακώς από το Σικάγο, όπου μοσχοπούλαγε την Ντεζιρέ). Η παρουσία του, βέβαια, προκαλεί μια ντουζίνα εντάσεις γιατί είναι ο πρώην της μουσάτης Κάθι Μπέιτς (άουτς!) και ο πατέρας τού Τζίμι… Dildohands (καλά διάβασες). Regular, γι’ αυτό τον κύκλο τουλάχιστον, o Τσίκλις λέει πως είναι «the happiest man on Earth» έχοντας μια γυναίκα με τρία στήθη! Ο Ράιαν Μέρφι το γλεντάει, σαφώς.
Άντζελα Μπάσετ / Ντεζιρέ Ντιπρέ
Από το τρίτο κεφάλαιο εμφανίζεται η Άντζελα Μπάσετ, Voodoo Queen εκεί, ενώ εδώ με τόλμη ανοίγει τα κουμπάκια του πουκαμίσου της και μας δείχνει τα τρία της στήθη, ένα ακόμη παράδοξο για το freak show τής Ελσα. Καλοπουλημένη και περίεγη … «Three titties, proper girl parts and a ding-a-ling. I’m a full blown hermaphrodite. Put that on your banner», λέει στη Τζέσικα Λανγκ που μένει παγωτό. Τίποτα άλλο.
Η Μάγκι, ο Στάνλεϊ και τα άλλα… φρικιά
Από τους πρωταγωνιστές που φιγουράρουν στους τίτλους της αρχής, αργοπορημένα μας συστήνονται (και δεν μπορούμε ακόμα να τους αποκωδικοποιήσουμε ενδελεχώς) η Έμμα Ρόμπερτς στο ρόλο της μάντισσας Μάγκι Εσμεράλντα, που γίνεται μέλος του τσίρκου, υποσχόμενη στην Έλσα φήμη και έναν ψηλό μελαχρινό, και ο Ντένις Ο’Χέαρ ως συνεργάτης της, Στάνλεϊ, ο οποίος όμως στην πραγματικότητα είναι απατεώνας, που θέλει να ανακαλύψει ένα πραγματικό φρικιό, να το απαγάγει, να το διαμελίσει και να το πουλήσει στο Μουσείο Αμερικάνικης Νοσηρότητας! Επίσης, ετοιμάσου για τις συχνές-πυκνές, εξωφρενικές, guest star εμφανίσεις από τον εντελώς creepy clown Twisty του Τζον Κάρολ Λιντς, το μυστήριο του οποίου θα αργήσει πολύ να λυθεί (αν λυθεί), το εξ Αγγλίας του 1800 και «τέρας» και serial killer Έντουαρντ Μόρντρεϊκ του Γουές Μπέντλεϊ που νεκρανασταίνεται το βράδυ του Halloween, αλλά και τους Νιλ Πάτρικ Χάρις, Γκαμπούρι Σιντίμπε και Ματ Μπόμερ σε αδιευκρίνιστους ακόμα ρόλους… ενοχλητικής έκπληξης.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ©TCFTD