FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΠΛΑΓΚΑ (2023)

(UROTCITE NA BLAGA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στέφαν Κομαντάρεφ
  • ΚΑΣΤ: Έλι Σκόρτσεβα, Ιβάιλο Χριστόφ, Γκερασίμ Γκεοργκίεφ, Ροζαλία Αμπγκαριάν, Στέφαν Ντενολιούμποφ, Ιβάν Μπάρνεφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 114'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Συνταξιούχος δασκάλα και χήρα πέφτει θύμα τηλεφωνικής απάτης, χάνοντας στο φτερό όλες της τις οικονομίες. Έχοντας άμεση ανάγκη μετρητών, προκειμένου ν’ αγοράσει τάφο για τον μακαρίτη σύζυγό της, αποφασίζει να περάσει… στην παρανομία κι από θύμα να γίνει θύτης!

Από όλες τις ταινίες της πρόσφατης εσοδείας, εκείνη με την οποία «Τα Μαθήματα της Μπλάγκα» διαθέτουν κοινή σεναριακή αφετηρία είναι… «Ο Μελισσοκόμος» (2024)! Οι (αρχικές) ομοιότητες είναι (αν μη τι άλλο) εντυπωσιακές, αφού σε αμφότερες περιπτώσεις χήρες συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί μένουν ταπί εξαιτίας τηλεφωνικής ή διαδικτυακής κομπίνας. Η τεράστια διαφορά βρίσκεται στο γεγονός πως εδώ δεν είναι του… Τζέισον Στέιθαμ για να πέφτει ξύλο αβέρτα, αλλά του Στέφαν Κομαντάρεφ, γνωστού από προηγούμενα έργα του («Ιστορίες μιας Νύχτας», «Το Πέρασμα») για τους γενικότερους «βαλκανικούς» προβληματισμούς του.

Ο Βούλγαρος auteur αποδεικνύει εκ νέου πως παίζει στα δάχτυλα την πασίγνωστη (στα καθ’ ημάς) ρήση «εδώ είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε γέλασε», προσδίδοντάς της μία μετα-κομμουνιστική αλά «Breaking Bad» χροιά, η οποία του επιτρέπει να κριτικάρει τόσο το ανατολικό παρελθόν της χώρας του, όσο και το δυτικού τύπου παρόν της. Η συνταξιούχος δασκάλα Μπλάγκα, άλλωστε, μοιάζει με απομεινάρι της παλαιάς Βουλγαρίας, καθώς προσπαθεί να τα φέρει βόλτα σε μία πραγματικότητα στην οποία (παρά τα χρόνια που έχουν περάσει από την πτώση του καθεστώτος) δείχνει αδυναμία να προσαρμοστεί. Ο θάνατος του αστυνομικού συζύγου της τής έχει επιφέρει καθοριστικό χτύπημα, μιας και κατά τα φαινόμενα βασίζονταν αποκλειστικά πάνω του σε όλες τις πτυχές της καθημερινότητάς της. Τα ιδιαίτερα μαθήματα τα οποία παραδίδει για να συμπληρώσει την πενιχρή της σύνταξη δεν αρκούν για να ζήσει αξιοπρεπώς, πόσω μάλλον όταν η μεγάλη της επιθυμία είναι η αγορά κοινού τάφου για την ίδια και για τον άντρα της, επένδυση που όχι μόνο κοστίζει, αλλά από κάτω κρύβει… «βαλκανικού» τύπου συναλλαγή. Όταν η περήφανη Μπλάγκα βλέπει το σχετικό χρηματικό κεφάλαιο, το οποίο έχει βρει έπειτα από πώληση οικοπέδου, να κάνει φτερά μέσα σε μια στιγμή, αφού νιώσει πρώτα ντροπιασμένη κι έπειτα απελπισμένη, παίρνει την απόφαση να τα παίξει όλα για όλα.

Άπαξ της στιγμής που η χήρα δασκάλα με το αυστηρό βλέμμα και το αγέλαστο πρόσωπο κατρακυλά στον κόσμο του εγκλήματος (!), το φιλμ βάζει στην άκρη την (ενίοτε) σατιρική κριτική των κακώς βουλγαρικών κειμένων της ελλιπούς αστυνόμευσης, της φτώχειας και του ευτελισμού του Τύπου (Βουλγαρία – Ελλάδα… ένα τσιγάρο δρόμος, εδώ που τα λέμε), βαδίζοντας σταδιακά στα μονοπάτια ενός καθαρόαιμου φιλμ παρανομίας. Οι τηλεφωνικές απάτες με θύματα ηλικιωμένους, που λειτουργούν ως η κεντρική βάση του στόρι, στέκουν ως άκρως αληθοφανές καταστασιακό (και στη χώρα μας ακούμε και διαβάζουμε καθημερινά για δαύτες), όμως, η κλιμάκωση της συγκεκριμένης πλοκής αρχίζει από ένα σημείο κι έπειτα να μπάζει νερά, για να καταλήξει σε ένα φινάλε που γκρεμίζει αρκετά απ’ όσα με κόπο χτίζονταν. Δεν γίνεται να επεκταθώ δίχως βαρβάτα #spoiler, όμως, το τελευταίο τρίλεπτο της ταινίας εγείρει σημαντικότατες απορίες για πολλά και διάφορα, κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με τους αρχικούς τηλεφωνικούς απατεώνες.

Από την άλλη, και μέχρι να φτάσουμε στους (όπως και να ‘χει καθυστερημένους) τίτλους τέλους (ένα μικρό ψαλίδι χρειαζόταν…), ο Κομαντάρεφ έχει καταφέρει ν’ αποδώσει με χειρουργική ακρίβεια την πασίγνωστη (στην πατρίδα του) ρήση από τις μέρες προ της πτώσης του Τείχους, που ανέφερε πως ό,τι λεγόταν για τον κομμουνισμό ήταν ψέματα, αλλά ό,τι φημολογούνταν για τον καπιταλισμό ήταν… αλήθεια. Η περίφημη οικονομία της αγοράς στη σύγχρονη Βουλγαρία αποδεικνύεται πως δεν είναι παρά ένας υπέροχος τρόπος για να κονομάνε οι κάθε λογής απατεώνες, αφήνοντας τους υπόλοιπους να βολοδέρνουν στα θολά νερά μιας αμφισβητούμενης ηθικολογίας. Την τελευταία δείχνει πως την ενστερνίζεται και ο Βούλγαρος σκηνοθέτης, μην τολμώντας όμως να την φτάσει στα άκρα, αφήνοντάς την να αιωρείται ημιτελώς, ως είθισται με κάθε… φεστιβαλική ταινία των καιρών μας. Η βετεράνος ηθοποιός Έλι Σκόρτσεβα, πάνω στην οποία βασίζεται όλο το φιλμ, αποδίδει άψογα το παλαιών αρχών, αυστηρό δασκαλίστικο ύφος, αν και (γενικά) είναι κομματάκι μονότονη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Με λίγη προσοχή στην «παράνομη» πλευρά του σεναρίου, «Τα Μαθήματα της Μπλάγκα» θα αποτελούσαν ένα θαυμάσιο δείγμα αφηγηματικού ευρωπαϊκού σινεμά (με έντονο άρωμα… Βαλκανίων). Ακόμα κι έτσι, όμως, το θέμα τους αφορά απόλυτα το ντόπιο ενήλικο κοινό, μιας και προσφέρει… απογοητευτικούς παραλληλισμούς καταστάσεων, οι οποίες μοιάζουν τόσο οικίες.


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;