FreeCinema

Follow us

WE ARE THE BEST! (2013)

(VI ÄR BÄST!)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λούκας Μούντισον
  • ΚΑΣΤ: Μίρα Μπαρκχάμαρ, Μίρα Γκρόσιν, Λιβ ΛεΜόινε, Γιόχαν Λίλιεμαρκ, Ματίας Βίμπεργκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 102’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Στη Στοκχόλμη της δεκαετίας του 1980, τρία κορίτσια αποφασίζουν να σχηματίσουν ένα punk συγκρότημα, να επαναστατήσουν απέναντι στο σχολείο και τις προσταγές των γονιών τους, να ερωτευτούν και, για πρώτη φορά, να λάβουν οι ίδιες τις αποφάσεις που αφορούν τη ζωή τους. Ποιος είπε ότι το punk πέθανε;

Είχαμε ξεχάσει ότι ο Λούκας Μούντισον μπορεί να κάνει κωμωδίες ή, τουλάχιστον, ταινίες που σε κάνουν να νιώθεις καλά, σχηματίζοντας ασυναίσθητα ένα χαμόγελο στο πρόσωπό σου κατά τη διάρκεια της προβολής! Μακριά από την αβάσταχτη θλίψη του «Λίλια για Πάντα» και τη μελαγχολία τού «Μαμούθ», ο Μούντισον με το «We Are the Best!» επιστρέφει στις αρχές της δεκαετίας του ‘80 και τις αρχές της καριέρας του (η ταινία θυμίζει σε ύφος αρκετά το «Fucking Åmål») για να μιλήσει καμουφλαρισμένα περί ενηλικίωσης πίσω από την άρνηση τριών νεαρών αγοροκόριτσων να δεχτούν ότι «το punk πέθανε» και, στην πορεία, να αφηγηθεί μια ιστορία που εξυμνεί τη φιλία, τη διαφορετικότητα και, αναπόφευκτα, τα πρώτα χτυπήματα του ενήλικου κόσμου.

O Μούντισον βάζει τις τρεις μικρές του πρωταγωνίστριες να υποστηρίζουν με πάθος ότι το punk εξακολουθεί να επηρεάζει έντονα τα μουσικά δρώμενα, να κριτικάρουν αρνητικά εκείνους που στράφηκαν στους Joy Division και να προσπαθούν, κόντρα στην προκατάληψη των γύρω τους, να σχηματίσουν ένα συγκρότημα που θα προκαλεί με στίχους υπέρ του ακτιβισμού, ακόμα κι αν είναι οι μόνοι τρεις άνθρωποι στη Στοκχόλμη που αναγνωρίζουν τη σημαντικότητά του! Το γεγονός ότι το φιλμ βασίζεται στο ομώνυμο σουηδικό graphic novel, το οποίο με τη σειρά του βασίζεται στις νεανικές αναμνήσεις της γυναίκας τού Μούντισον, δίνει έναν επιπλέον προσωπικό τόνο στην ταινία, κάνοντάς την τελικά ακαταμάχητη, ακόμα κι αν καταφεύγει σε κλισέ των «ιστοριών ενηλικίωσης» που, φυσικά, περιλαμβάνουν τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα αλλά και τα πρώτα γκρεμισμένα όνειρα.

Παρόλα αυτά, αν και υπερβολικά ανάλαφρο στην προσέγγισή του, το φιλμ παραμένει μέχρι τέλους κοντά στην καρδιά των ηρωίδων του και είναι πηγαία αστείο (χωρίς να χρησιμοποιεί προφανή γκαγκ). Ο Μούντισον, άλλωστε, πάντα ενδιαφερόταν για τις νεανικές ανησυχίες και τις συγκρούσεις που αυτές προκαλούσαν, είτε αυτές οφείλονταν στις πράξεις είτε μόνο στα λόγια των αντιδραστικών πρωταγωνιστών του. Εξάλλου, αν κάποιος κάνει τη σύγκριση, θα συνειδητοποιήσει ότι ο θεματικός άξονας του «We Αre the Βest!» δεν είναι και πολύ διαφορετικός από τον αντίστοιχο του «Fucking Åmål» – μόνο που σε αυτή την περίπτωση, η αντίδραση δεν έρχεται μέσα από τη σεξουαλική επανάσταση αλλά διαμέσου των στίχων των punk (ο Θεός να τα κάνει) τραγουδιών τους.

Το γεγονός ότι η ταινία αποτελείται ουσιαστικά από μια σειρά επεισοδίων τής στερεί την ευκαιρία να προχωρήσει αρκετά κάτω από την επιφάνεια, δημιουργεί, όμως, μια ανάλαφρη ηθογραφία της εποχής, σκιαγραφώντας μια κοινωνία στα πρόθυρα της αλλαγής, ακόμα κι αν οι ηρωίδες της δεν αντιλαμβάνονται τις αλλαγές που έρχονται. Στην τελική, αυτό που «φωνάζει» περισσότερο, είναι η ειλικρινής ιστορία τριών κοριτσιών που απλά αγαπούν το punk, η οποία, αν και μιλάει σουηδικά, είναι ικανή να «μιλήσει» σε πολλούς ανθρώπους. Και αυτό είναι αρκετό για να σου φτιάξει τη διάθεση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν μεγάλωσες κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980, μερικά πράγματα θα σου φανούν περισσότερο από οικεία. Αν μεγάλωσες τη δεκαετία του 1990, θα ανακαλύψεις ότι τα κακά κουρέματα δεν ήταν αποκλειστικά δικό σου προνόμιο. Αν μεγάλωσες τη δεκαετία του 2000, κάτι θα σου φανεί… ανεξήγητο στην όλη ιστορία. Σε κάθε περίπτωση, όμως, αν σου αρέσει ο καθαρός, ανθρωποκεντρικός ευρωπαϊκός κινηματογράφος, θα εκτιμήσεις την ελαφρύτητα της ταινίας και τον τρόπο που διαχειρίζεται διακριτικά τα (αναμενόμενα) θέματα της ενηλικίωσης.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.