FreeCinema

Follow us

ΟΔΗΓΟΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ ΓΙΑ ΔΙΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟΥΣ (2012)

(THE PERVERT’S GUIDE TO IDEOLOGY)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σόφι Φάινς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 134’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Ο Σλοβένος φιλόσοφος Σλάβοϊ Ζίζεκ κινείται από ταινία σε ταινία, μιλώντας για την έννοια της ιδεολογίας, το σινεμά και τα κρυφά τους μηνύματα.

Όταν διαβάζω κριτικές που αναζητούν απεγνωσμένα να δώσουν ιδεολογικό περιεχόμενο σε ταινίες που ούτε καν τους πέρασε ποτέ από το μυαλό ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν με αυτόν τον τρόπο, στραβώνω τα μούτρα μου και σκέφτομαι «Τι μας λες, βρε φιλαράκο;». Η επιτομή τού «Τι μας λες, βρε φιλαράκο» πρέπει να είναι αυτό που κάνει ο Σλάβοϊ Ζίζεκ στον «Οδηγό Ιδεολογίας για Διεστραμμένους».

Κατά κάποιον τρόπο sequel του προ εξαετίας «The Pervert’s Guide to Cinema», αυτό το νέο ντοκιμαντέρ φέρνει ξανά κοντά το Ζίζεκ – με φρέσκια δημοσιότητα στην Ελλάδα, έπειτα από τα photocall δίπλα στον Τσίπρα – και τη Σόφι Φάινς για να συνεχίσουν να μπλέκουν σινεμά και ιδεολογία με τρόπους που άλλες φορές είναι διασκεδαστικοί και άλλες σε αφήνουν με το στόμα ανοιχτό και την έκφραση «What the fuck!» στο βλέμμα.

Ο Ζίζεκ, με την ανέκφραστη όψη και τη σλοβένικη προφορά στα αγγλικά (που θυμίζει λίγο Ντάφι Ντακ), «εισβάλλει» σε ένα πλήθος ταινιών και μιλάει ακατάπαυστα για το πώς το σινεμά είναι ένα μέσο προβολής ιδεολογίας. Όταν αρχίζει με σκηνές από το «Ζουν Ανάμεσά Μας» του Τζον Κάρπεντερ, το οποίο χαρακτηρίζει ως «ξεχασμένο αριστούργημα της χολιγουντιανής Αριστεράς», ο λόγος του έχει ένα νόημα, αφού είναι προφανές το μήνυμα με τις κρυφές εντολές που περνούν στον κόσμο από τους εξωγήινους καταληψίες.

Όταν, ωστόσο, φτάνει να εξηγεί τα «Σαγόνια του Καρχαρία» σαν έκφραση του φόβου της Αμερικής για τους μετανάστες ή άλλους πιθανούς εισβολείς, τότε η ανάλυσή του παίρνει μια κατεύθυνση που συχνά, ίσως, έχεις διαβάσει και σε κάποιες ιδεοληπτικές… ελληνικές κριτικές (χα!). Παρ’ όλα αυτά, η Φάινς έχει κάνει εξαιρετική δουλειά, μοντάροντας με ωραία ροή αποσπάσματα από ένα πλήθος ταινιών, από το «Κουρδιστό Πορτοκάλι» και το «West Side Story», μέχρι το «Θρίαμβο της Θέλησης», τη «Μελωδία της Ευτυχίας», το «Full Metal Jacket» και τον «Τιτανικό», για να αναφέρουμε μερικές μόνο, τοποθετώντας το Ζίζεκ σε «ρόλους» μέσα σ’ αυτές, να ξαπλώνει στο ράντζο του «Ταξιτζή» ή να είναι ντυμένος καλόγρια.

Όλο αυτό είναι μέσα στο παιχνίδι της pop – φιγουρατζίδικης φιλοσοφίας που εκφράζει ο Ζίζεκ. Ακόμη και με αυτόν τον διασκεδαστικό τρόπο, όμως, πόσο μπορεί να αντέξει κανείς να τον ακούει non-stop, ενώ ταυτόχρονα ρουφάει και ξύνει τη μύτη του; Τα 134 λεπτά της ταινίας, όσο περνά η ώρα, φαίνονται όλο και πιο ατελείωτα, ειδικά όταν ο πρωταγωνιστής της αυτοακυρώνεται, λέγοντας ότι «η ιδεολογία είναι ένα κενό δοχείο στο οποίο χωρούν όλες οι πιθανές εξηγήσεις»!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν ψήφισες ΣΥΡΙΖΑ, θα σε στείλει να το δεις ο Αλέξης Τσίπρας. Αν αγαπάς το σινεμά και τη φιλοσοφία, το one man show του Ζίζεκ μπορεί να σε διασκεδάσει – αλλά θα πεις και «ήμαρτον!» με τη διάρκειά του.


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας τύπος που κάθεται και μιλάει. Μόνο μιλάει. Για το σινεμά. Χειρότερα κι από Έλληνα κριτικό κινηματογράφου. Μην το δει ο Βαρουφάκης, θα θέλει κι αυτός μετά!