FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΠΑΙΓΝΙΔΙ ΤΩΝ ΛΥΓΜΩΝ (1992)

(THE CRYING GAME)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νιλ Τζόρνταν
  • ΚΑΣΤ: Στίβεν Ρέι, Τζέι Ντέιβιντσον, Φόρεστ Γουίτακερ, Μιράντα Ρίτσαρντσον, Έιντριαν Ντάνμπαρ, Τζιμ Μπρόουντμπεντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Βρετανός στρατιώτης πέφτει θύμα απαγωγής από μαχητές του IRA, αποκτά φιλική επαφή με έναν από αυτούς και του ζητά να έρθει σε επαφή με την κοπέλα του στο Λονδίνο και να την προσέχει, σε περίπτωση που εκείνος πεθάνει.

Σκεφτόμουν τι θα συνέβαινε εάν το «Παιχνίδι των Λυγμών» έβγαινε στους κινηματογράφους για πρώτη φορά σήμερα. Δεν υπάρχει… agenda «πολιτικής ορθότητας» που ν’ απουσιάζει από αυτό το σενάριο! Και δεν το κάνει με τον κραυγαλέο τρόπο που βλέπουμε στα φιλμ τούτης της εποχής. Δεν υπήρχε το σκεπτικό της όποιας σκοπιμότητας το 1992. Υπήρχε μόνο μια καταπληκτική σεναριακή ιδέα. Και τα πιο απλά, προφανή (με την καλή έννοια) μηνύματα που ήθελε να περάσει μέσα από τούτη την ιστορία ο Νιλ Τζόρνταν.

Στην πρώτη του προβολή, το φιλμ προκάλεσε παγκόσμια υστερία, ξάφνιασε ολόκληρο τον πλανήτη, σόκαρε ή ενόχλησε πολλούς… συντηρητικούς θεατές, βοήθησε ουσιαστικά στο να χτιστεί η αυτοκρατορία των αδελφών Γουάινστιν (και της Miramax) στο Χόλιγουντ, προτάθηκε για έξι Όσκαρ και ο Τζόρνταν τιμήθηκε με το βραβείο καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου (έχοντας υποψηφιότητα και στην κατηγορία της σκηνοθεσίας, φυσικά). Και ίσως ποτέ δεν θα ξεπεραστεί αυτό που κατάφερε να κάνει εδώ ο Τζόρνταν, παντρεύοντας τόσο λειτουργικά και ύπουλα την πολιτική με το σεξ. Αν όχι την «πολιτική» του σεξ!

Η ταινία ευφυώς ξεκινά με το διάσημο «When a Man Loves a Woman» στην εκτέλεση του Πέρσι Σλετζ, εισάγει ευθέως στοιχεία θρίλερ και περιπέτειας, βάζει στο τραπέζι την πατριωτικο-πολιτική διένεξη μεταξύ Βρετανών και Ιρλανδών, ψαχουλεύει την ανθρωπιά στις σχέσεις των αντίπαλων στρατοπέδων, εντοπίζει τη σημασία της ανδρικής φιλίας (πιο τίμια ενός σπάνιου «male bonding») και απογειώνεται όταν προστίθεται η ρομαντική / ερωτική υποπλοκή που παίρνει το πάνω χέρι στην αφήγηση, για να μας οδηγήσει σε αυτό που πραγματικά ήθελε να πει ο Τζόρνταν με τούτη την ταινία. Και να κλείσει με το… «Stand By Your Man» στην εκτέλεση του Λάιλ Λόβετ, δηλώνοντας την κατανόηση, τη συγχώρεση και την απόλυτη νίκη της αγάπης. Όλα τ’ άλλα σημασία καμία δεν έχουν.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θα μπορούσα να φλυαρήσω και να γράψω «σεντόνια» για τούτο το έργο, αλλά θα ήταν άδικο για εκείνους που δεν το έχουν δει ποτέ στη ζωή τους. Και πρέπει! Δίπλα στην εξαιρετική «Mona Lisa» (1986), η ταινία που χαρακτηρίζει τη φιλμογραφία και τις αγαπημένες θεματικές του Νιλ Τζόρνταν, ενός σκηνοθέτη που άφησε για πάντα το στίγμα του στο βρετανικό σινεμά. Όσο λιγότερα γνωρίζετε για την πλοκή της, τόσο καλύτερα θα περάσετε στο θερινό της προτίμησής σας. Και τι τρομερό soundtrack, διάβολε!


MORE REVIEWS

ΤΟ ΚΕΝΤΡΙ

Μικροαπατεώνας ο οποίος επιθυμεί να εκδικηθεί το θάνατο φίλου του, συνεργάζεται με άσσο των μεγάλων σαλονιών της απάτης, υφαίνοντας από κοινού περίτεχνο σχέδιο εξαπάτησης διαβόητου αρχιμαφιόζου.

Η ΝΥΧΤΑ ΤΩΝ ΒΡΙΚΟΛΑΚΩΝ

Στην καρδιά της Τρανσυλβανίας των μέσων του 19ου αιώνα, ο καθηγητής Αμπρόνσιους και ο αφελής βοηθός του Άλφρεντ περιοδεύουν με σκοπό την αναζήτηση και εξολόθρευση βρικολάκων. Χρησιμοποιώντας σαν ίχνη πορείας τα θύματα που αφήνουν πίσω τους τα βαμπίρ σε διάφορα μικρά χωριά, θα καταλήξουν στο κάστρο του μυστηριώδη Κόμη φον Κρόλοκ.

Η ΝΟΝΑ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ

Διερμηνέας του τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών της Αστυνομίας οικειοποιείται μεγάλη παρτίδα «χόρτου», το οποίο εν συνεχεία διοχετεύει στην παριζιάνικη αγορά, καταφέρνοντας να λύσει κατ’ αυτόν τον τρόπο το οικονομικό της πρόβλημα. Το εμπόριο ναρκωτικών, όμως, δεν είναι παίξε-γέλασε. Ή μήπως είναι;

ΚΑΤΙ ΤΡΕΧΕΙ ΣΤΟ ΣΕΝ ΤΡΟΠΕ

Στο Σαν Τροπέ, φεγγάρια και νύχτες τρελές, και μ’ ένα τουίστ ανάβω στην πίστα φωτιές, το ξενύχτι το αντέχω όσο στο πλευρό μου σ’ έχω, ναι, στο Σαν Τροπέ!

ΛΑΣΙ ΓΥΡΝΑ ΣΠΙΤΙ

Η σπιτονοικοκυρά θέλει να τους διώξει εξαιτίας του σκυλιού, μόλις που έχουν μετακομίσει γιατί έχασαν το σπίτι τους, η σύζυγος είναι έγκυος, ο σύζυγος μένει ξαφνικά άνεργος και το αγοράκι τους δεν μπορεί να ζήσει χωρίς τη Λάσι του.