FreeCinema

Follow us

Ο ΚΑΘΕΔΡΙΚΟΣ (2022)

(THE CATHEDRAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρίκι Ντ’Άμπροουζ
  • ΚΑΣΤ: Μπράιαν ντ’Άρσι Τζέιμς, Μόνικα Μπαρμπάρο, Τζεραλντίν Σίνγκερ, Λίνεα Γκρεγκ, Σίνθια Μέις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ο μικρός Τζέσι παρατηρεί την οικογένεια του να διαλύεται εντός εικοσαετούς περιόδου έντονων φιλονικιών, πολλών εντάσεων και λίγης αγάπης.

Δεν σταματά η μόδα των αυτοβιογραφικών ταινιών, βασισμένων στις παιδικές αναμνήσεις του κάθε σκηνοθέτη. Πλάι στους Στίβεν Σπίλμπεργκ και Αλφόνσο Κουαρόν αυτού του κόσμου, λοιπόν, προστίθεται (πλέον) και το όνομα του νεαρού Νεοϋορκέζου Ρίκι Ντ’Άμπροουζ, ο οποίος επιχειρώντας μια ανασύνθεση της παιδικής και εφηβικής του ηλικίας, παρουσιάζει κάτι που ελαφρώς θυμίζει το «Μεγαλώνοντας» (2104), αν αυτό ήταν ένα μινιμαλιστικό υβρίδιο documentary και δράματος, ποτισμένου από το indie πνεύμα του φεστιβαλικού αμερικανικού κινηματογράφου των ‘90s. Όλα τα ανωτέρω δεν συνιστούν από μόνα τους κάποιο έγκλημα (παρεμπιπτόντως, ούτε ο Σπίλμπεργκ, ούτε κι ο Κουαρόν έσκισαν στα δικά τους «ανάλογα» εγχειρήματα, για να μην πιάσουμε καν τον Πάολο Σορεντίνο…), εν τούτοις, το καταδικαστέο της υπόθεσης είναι ότι η ιστορία της πολυμελούς οικογένειας των Ντ’Άμπροουζ (με διαφορετικά ονόματα για τις ανάγκες του «έργου»), πέραν ίσως των μελών της, δεν αφορά κανέναν απολύτως ώστε να δικαιολογεί την κινηματογραφική μεταφορά των πεπραγμένων (;) της.

Η φωνή μιας αόρατης αφηγήτριας (που κάθε τόσο ακούγεται στο φιλμ) συστήνει τις οικογένειες του ζεύγους των Ρίτσαρντ και Λίντια, αραδιάζοντας ένα σωρό ονόματα, τα οποία (όσο και να θέλει κάποιος) είναι αδύνατον να συγκρατήσει τι ακριβώς πρεσβεύουν. Με το μικρό γιο Τζέσι (alter ego του σκηνοθέτη) να στέκει περισσότερο παρατηρητής των ζωών γονέων, παππούδων, θείων και λοιπών συγγενών, παρά να βρίσκεται στο επίκεντρο της όποιας αφήγησης, ο Ντ’Άμπροουζ ξεδιπλώνει μέσω των αληθινών ή μη βιωμάτων του τις μεταλλάξεις των οικογενειακών σχέσεων, σε συσχετισμό με γεγονότα της περιόδου εκείνης που σημάδεψαν την Αμερική. Ο Πόλεμος του Κόλπου, ο Δίδυμοι Πύργοι, η εποχή Μπους κτλ., χρησιμοποιούνται ως οριοθέτηση της εκάστοτε περιόδου, αλλά και ως προσπάθεια το «ταξίδι» να λειτουργήσει στη μνήμη κάπως αμφίδρομα, αφού από τις συνεχείς εντάσεις, έριδες, τραπεζώματα, θανάτους, επαγγελματικές επιτυχίες και αποτυχίες των οικογενειών Ντάμρος και Όρκιν (πατέρας και μάνα, αντίστοιχα), ουδεμία έγνοια δύναται να δημιουργηθεί στον θεατή.

Όλα όσα συμβαίνουν στα δύο σόγια, άλλωστε, δεν διαφέρουν σε τίποτα από ότι γίνεται σε όλες σχεδόν τις οικογένειες του κόσμου, με τη διαφορά πως η συντριπτική πλειονότητά των δεν διαθέτει έναν σκηνοθέτη στις τάξεις της ώστε να πειραματιστεί με τα καμώματά της. Οι χαρακτήρες ουδόλως ενδιαφέρουν ως τέτοιοι τον Ντ’Άμπροουζ, καθώς το υβρίδιο του δραματικού documentary, στο οποίο ποντάρει ως αφηγηματική πρόταση, περισσότερο ζουμάρει στο πλαίσιο των πράξεων και όχι στην ουσία τους. Ο νεαρός auteur καρφώνει συχνά πυκνά την κάμερα του σ’ ένα αντικείμενο (μία κούπα καφέ, ένα τραπέζι, το φως), σαν να προσπαθεί ν’ αποδώσει στο κινηματογραφικό πανί έναν μοντέρνο πίνακα ζωγραφικής, εξαντλώντας υπομονή και διάθεση. Πιθανολογώ ότι ο ίδιος ο σκηνοθέτης είδε κάτι το θεραπευτικό στην όλη διαδικασία ανασύστασης βιωμάτων, τα οποία είχαν χαθεί στη μνήμη (του). Το ξεφύλλισμα ενός ξένου photo album, όμως, δεν είναι ότι πιο συναρπαστικό μπορεί να τύχει σε κάποιον.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φανταστείτε ένα «Μεγαλώνοντας» χωρίς καθόλου budget (τον Τζέσι δεν τον περιμένανε να… μεγαλώσει, αλλά τον υποδύονται τέσσερα διαφορετικά πρόσωπα), σ’ ένα υβριδικό «art-house» ύφος και με τα εκατονταπλάσια προβλήματα ταύτισης, αφού τούτο κουβαλάει επισήμως την ταμπέλα του ημι-αυτοβιογραφικού. Κάπου σκέφτηκα πως… «Εξέλιξη» θα λέμε και θα κλαίμε (εκτός αν λέγεστε Ρίκι Ντ’Άμπροουζ)!


MORE REVIEWS

RICH FLU: ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ

Ιός που πλήττει μονάχα τους… πολυεκατομμυριούχους μετατρέπεται σε επιδημία και προκαλεί κοινωνική αστάθεια σε ολόκληρο τον πλανήτη! Το να έχεις τεράστια περιουσία, ξαφνικά, γίνεται… ο θάνατός σου!

ΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Η αφαίρεση ενός μενταγιόν από έναν τόπο ταφής «ανασταίνει» το σαπισμένο πτώμα του Τζόνι, που ζητά εκδίκηση για ένα φρικτό έγκλημα ηλικίας εβδομήντα ετών. Θα την «πληρώσει» μια παρέα νεαρών που… ατυχώς εκδράμει στην δασώδη περιοχή.

ΣΚΥΛΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

Καλόκαρδος σκύλος του αλωνιού βοηθά σκυλίτσα του σαλονιού να εντοπίσει έγκαιρα την πολύτιμη τιάρα της prima ballerina αφεντικίνας της, η οποία εκλάπη από τα καμαρίνια της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, λίγο πριν τη μεγάλη πρεμιέρα της «Κάρμεν». Η αυλαία ετοιμάζεται να σηκωθεί. Θα προλάβουν;

Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΣ ΤΩΝ ΜΥΣΤΙΚΩΝ

Με αφορμή τον θάνατο της μητέρας της, η Μάγια συναντά ξανά τον πατέρα της, με τον οποίο είχε κόψει κάθε δεσμό και επαφή για πολλά χρόνια. Σε ένδειξη αλληλεγγύης θα της προσφέρει δουλειά, όμως, σταδιακά η Μάγια θ’ ανακαλύψει πως το επάγγελμα του Σαμ δεν είχε να κάνει ποτέ με μεσιτικές αγοραπωλησίες αλλά… με διεθνή κατασκοπία!

ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ

Ο ξαφνικός θάνατος της συντρόφου της φέρνει την 60χρονη Άντζι αντιμέτωπη με την οικογένεια της εκλιπούσας, για μια σειρά θεμάτων που άπτονται κληρονομικών δικαιωμάτων και ηθικής. Ο Νόμος, εντούτοις, ζητά αποδείξεις και όχι αγάπη.