FreeCinema

Follow us

Ο ΚΑΘΕΔΡΙΚΟΣ (2022)

(THE CATHEDRAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρίκι Ντ’Άμπροουζ
  • ΚΑΣΤ: Μπράιαν ντ’Άρσι Τζέιμς, Μόνικα Μπαρμπάρο, Τζεραλντίν Σίνγκερ, Λίνεα Γκρεγκ, Σίνθια Μέις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ο μικρός Τζέσι παρατηρεί την οικογένεια του να διαλύεται εντός εικοσαετούς περιόδου έντονων φιλονικιών, πολλών εντάσεων και λίγης αγάπης.

Δεν σταματά η μόδα των αυτοβιογραφικών ταινιών, βασισμένων στις παιδικές αναμνήσεις του κάθε σκηνοθέτη. Πλάι στους Στίβεν Σπίλμπεργκ και Αλφόνσο Κουαρόν αυτού του κόσμου, λοιπόν, προστίθεται (πλέον) και το όνομα του νεαρού Νεοϋορκέζου Ρίκι Ντ’Άμπροουζ, ο οποίος επιχειρώντας μια ανασύνθεση της παιδικής και εφηβικής του ηλικίας, παρουσιάζει κάτι που ελαφρώς θυμίζει το «Μεγαλώνοντας» (2104), αν αυτό ήταν ένα μινιμαλιστικό υβρίδιο documentary και δράματος, ποτισμένου από το indie πνεύμα του φεστιβαλικού αμερικανικού κινηματογράφου των ‘90s. Όλα τα ανωτέρω δεν συνιστούν από μόνα τους κάποιο έγκλημα (παρεμπιπτόντως, ούτε ο Σπίλμπεργκ, ούτε κι ο Κουαρόν έσκισαν στα δικά τους «ανάλογα» εγχειρήματα, για να μην πιάσουμε καν τον Πάολο Σορεντίνο…), εν τούτοις, το καταδικαστέο της υπόθεσης είναι ότι η ιστορία της πολυμελούς οικογένειας των Ντ’Άμπροουζ (με διαφορετικά ονόματα για τις ανάγκες του «έργου»), πέραν ίσως των μελών της, δεν αφορά κανέναν απολύτως ώστε να δικαιολογεί την κινηματογραφική μεταφορά των πεπραγμένων (;) της.

Η φωνή μιας αόρατης αφηγήτριας (που κάθε τόσο ακούγεται στο φιλμ) συστήνει τις οικογένειες του ζεύγους των Ρίτσαρντ και Λίντια, αραδιάζοντας ένα σωρό ονόματα, τα οποία (όσο και να θέλει κάποιος) είναι αδύνατον να συγκρατήσει τι ακριβώς πρεσβεύουν. Με το μικρό γιο Τζέσι (alter ego του σκηνοθέτη) να στέκει περισσότερο παρατηρητής των ζωών γονέων, παππούδων, θείων και λοιπών συγγενών, παρά να βρίσκεται στο επίκεντρο της όποιας αφήγησης, ο Ντ’Άμπροουζ ξεδιπλώνει μέσω των αληθινών ή μη βιωμάτων του τις μεταλλάξεις των οικογενειακών σχέσεων, σε συσχετισμό με γεγονότα της περιόδου εκείνης που σημάδεψαν την Αμερική. Ο Πόλεμος του Κόλπου, ο Δίδυμοι Πύργοι, η εποχή Μπους κτλ., χρησιμοποιούνται ως οριοθέτηση της εκάστοτε περιόδου, αλλά και ως προσπάθεια το «ταξίδι» να λειτουργήσει στη μνήμη κάπως αμφίδρομα, αφού από τις συνεχείς εντάσεις, έριδες, τραπεζώματα, θανάτους, επαγγελματικές επιτυχίες και αποτυχίες των οικογενειών Ντάμρος και Όρκιν (πατέρας και μάνα, αντίστοιχα), ουδεμία έγνοια δύναται να δημιουργηθεί στον θεατή.

Όλα όσα συμβαίνουν στα δύο σόγια, άλλωστε, δεν διαφέρουν σε τίποτα από ότι γίνεται σε όλες σχεδόν τις οικογένειες του κόσμου, με τη διαφορά πως η συντριπτική πλειονότητά των δεν διαθέτει έναν σκηνοθέτη στις τάξεις της ώστε να πειραματιστεί με τα καμώματά της. Οι χαρακτήρες ουδόλως ενδιαφέρουν ως τέτοιοι τον Ντ’Άμπροουζ, καθώς το υβρίδιο του δραματικού documentary, στο οποίο ποντάρει ως αφηγηματική πρόταση, περισσότερο ζουμάρει στο πλαίσιο των πράξεων και όχι στην ουσία τους. Ο νεαρός auteur καρφώνει συχνά πυκνά την κάμερα του σ’ ένα αντικείμενο (μία κούπα καφέ, ένα τραπέζι, το φως), σαν να προσπαθεί ν’ αποδώσει στο κινηματογραφικό πανί έναν μοντέρνο πίνακα ζωγραφικής, εξαντλώντας υπομονή και διάθεση. Πιθανολογώ ότι ο ίδιος ο σκηνοθέτης είδε κάτι το θεραπευτικό στην όλη διαδικασία ανασύστασης βιωμάτων, τα οποία είχαν χαθεί στη μνήμη (του). Το ξεφύλλισμα ενός ξένου photo album, όμως, δεν είναι ότι πιο συναρπαστικό μπορεί να τύχει σε κάποιον.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φανταστείτε ένα «Μεγαλώνοντας» χωρίς καθόλου budget (τον Τζέσι δεν τον περιμένανε να… μεγαλώσει, αλλά τον υποδύονται τέσσερα διαφορετικά πρόσωπα), σ’ ένα υβριδικό «art-house» ύφος και με τα εκατονταπλάσια προβλήματα ταύτισης, αφού τούτο κουβαλάει επισήμως την ταμπέλα του ημι-αυτοβιογραφικού. Κάπου σκέφτηκα πως… «Εξέλιξη» θα λέμε και θα κλαίμε (εκτός αν λέγεστε Ρίκι Ντ’Άμπροουζ)!


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.