FreeCinema

Follow us

ΟΝΕΙΡΕΥΟΜΑΙ ΣΕ ΑΛΛΗ ΓΛΩΣΣΑ (2017)

(SUEÑO EN OTRO IDIOMA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ερνέστο Κοντρέρας
  • ΚΑΣΤ: Ελίχιο Μέντες, Χοσέ Μανουέλ Πονσέλις, Φερνάντο Άλβαρες Ρεμπέιλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Νεαρός γλωσσολόγος επισκέπτεται μικρό, απομακρυσμένο χωριό του Μεξικού, στο οποίο η τοπική διάλεκτος ομιλείται πλέον μόνο από δύο γηραιούς άνδρες. Στην πραγματικότητα, όμως, η ντοπολαλιά τους κινδυνεύει να χαθεί διότι αυτοί οι δύο δεν ανταλλάσσουν κουβέντα εδώ και δεκαετίες, αποτέλεσμα μίας διαμάχης που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Στην τρίτη του μεγάλου μήκους απόπειρα, το ικανό δίδυμο σκηνοθέτη – σεναριογράφου Ερνέστο και Κάρλος Κοντρέρας καταπιάνεται με μία φανταστική αλλά καθ’ όλα επίκαιρη και αληθοφανή ιστορία, σε ένα χωριουδάκι της πατρίδας τους, στο Μεξικό. Το «Ονειρεύομαι σε Άλλη Γλώσσα» είχε εκτενή φεστιβαλική διαδρομή, φτάνοντας μέχρι και το Sundance (κορωνίδα τέτοιων πονημάτων), όπου και απέσπασε το βραβείο Mahindra, που αφορά την αναγνώριση νέων και ανερχόμενων ανεξάρτητων σκηνοθετών ανά τον κόσμο.

Σε έναν κόσμο όπου τα έθιμα, η παράδοση και εν γένει τα στοιχεία που κάνουν έναν τόπο ή λαό ξεχωριστό έχουν εκλείψει σχεδόν χαρακτηριστικά για χάρη μίας ομογενοποιημένης άμορφης μάζας τουριστικής εκμετάλλευσης και «αφομοίωσης» στη διεθνή κοινότητα («η πατρίδα μας, η Ευρώπη», θα μπορούσαν να πουν κάποιοι), το θέμα της ντοπιολαλιάς είναι απόλυτα επίκαιρο. Εκατοντάδες διάλεκτοι έχουν σβήσει από το πρόσωπο της Γης, σε κάποιες περιπτώσεις λόγω άρνησης των νεότερων να τις υιοθετήσουν, και σε άλλες εξαιτίας της εξαφάνισης του εκάστοτε ιθαγενούς πληθυσμού. Στην περίπτωσή μας, τα Ζικρίλ βρίσκονται στο χείλος του αφανισμού, αποτέλεσμα μιας βεντέτας που κρατά μισόν αιώνα και έχει τις ρίζες της σε μία γυναίκα, τη σύζυγο του ενός από τους δύο κεντρικούς χαρακτήρες, την Εβαρίστο.

Παρά τα παραπάνω λόγια για τη διαχείριση της γλωσσικής ποικιλομορφίας και του πολιτισμού γενικότερα, το «Ονειρεύομαι σε Άλλη Γλώσσα» πέφτει από μόνο του σε μία αντίφαση. Το γεγονός πως στις μέρες μας η αγορά του Sundance, ένα κολοσσιαίο εμπορικό πανηγύρι που δίνει έμφαση στη λέξη «ανεξάρτητο» ώστε να καταφέρει να το μετατρέψει στο… εντελώς αντίθετο, μοιάζει να αποτελείται από ταινίες με απόλυτα ομογενοποιημένα συστατικά. Φιλμ για την «ομορφιά της εικόνας», ποιητικά νοήματα, «ελεγείες» και λοιπές ανούσιες φανφάρες είναι πανταχού παρόντα στο πάλαι ποτέ «rad» φεστιβάλ της Γιούτα, έναν θεσμό που στις απαρχές του είχε την ευχέρεια (και τα αρχίδια) να προβάλλει από τις no-budget παραγωγές της Κριστίν Βασόν μέχρι ντοκιμαντέρ όπως το «Paris Is Burning» της Τζένι Λίβινγκστον (που έβαλε τις βάσεις και για το New Queer Cinema).

Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, το πόνημα του Κοντρέρας δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση κακό σινεμά. Έχει αρετές, που πηγάζουν κυρίως από τη χρήση του ήχου και τη διεύθυνση φωτογραφίας του Τονάτιου Μαρτίνες. Το σημαντικότερο πρόβλημα εδώ, όμως, είναι το σενάριο, το οποίο δηλώνει αναποφάσιστο ως προς την τροπή και το βάρος της πλοκής (ας αποφευχθούν τα spoilers), με αποκορύφωμα το ανέμπνευστο και ρηχό love story και τα μύρια flashback. Κρατάμε, ωστόσο, τη νότα αυθεντικότητας των πρωταγωνιστών, ανθρώπων που μοιάζουν να μην έχουν την ανάγκη να «παίξουν» τον ρόλο τους, αλλά, αντιθέτως, παρουσιάζουν μια ντοκιμαντερίστικη αληθοφάνεια. Είναι, λοιπόν, μια αξιόλογη προσπάθεια; Μάλλον ναι, και η αναγνώριση του σκηνοθέτη ενδεχομένως να κάνει ένα κάποιο καλό, δίνοντάς του τα μέσα να παρουσιάσει κάτι πιο συμπαγές στο μέλλον. Σε φεστιβάλ…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Couleur locale και «ωραίες εικόνες» από το σύμπαν του φεστιβαλικού κυκλώματος, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Hate it or love it.


MORE REVIEWS

BROADWAY

Ο Μάρκος βοηθά τη Νέλλη να ξεφύγει από τα τσιράκια που ‘χει στείλει η μάνα της για να την «μαζέψουν» από ένα στριπτιτζάδικο. Θα βρει καταφύγιο στις εγκαταστάσεις του εγκαταλελειμμένου Broadway, Αγίου Μελετίου και Πατησίων. Εκεί όπου έχει βρει στέγη μια συμμορία πορτοφολάδων, η οποία θα την υποδεχθεί ως νέο μέλος - «παγίδα» για περαστικούς που θα χαζεύουν το show της, καθώς θα ξαφρίζονται εν αγνοία τους.

ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ

Χαρούμενο κι ερωτευμένο ζευγάρι ζει ειδυλλιακά σε ιδανικό συγκρότημα κατοικιών εταιρικής «πόλης», στην έρημο της Καλιφόρνια του ’50. Όλοι οι σύζυγοι εργάζονται ολημερίς για project «απόρρητο», ενώ οι γυναίκες τους ασχολούνται με τα οικιακά… και μόνο. Είναι προφανές ότι κάτι πάει (πολύ) στραβά σε τούτο τον ουτοπικό μικρόκοσμο.

ΦΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΟΥΠΟΥΛΑ

Σε μια θλιβερή επαρχία της Αιγύπτου, ένα παιδικό party γενεθλίων καταλήγει σε «τραγωδία», όταν ένας μάγος μεταμορφώνει με θαυματουργό trick τον πατέρα αφέντη σε… κότα, δίχως να καταφέρνει ν’ αντιστρέψει το αποτέλεσμα!

AVATAR

Στα μέσα του 22ου αιώνα, παραπληγικός πεζοναύτης καταφθάνει στην αποικία του πλανήτη Παντόρα και συμμετέχει με το avatar του στην αποστολή εξόρυξης πολύτιμου για τους γήινους ορυκτού, απειλώντας έτσι την ασφάλεια των ανθρωπόμορφων ντόπιων ιθαγενών, οι οποίοι σκοπεύουν να πολεμήσουν για την επιβίωσή τους.

Ο ΝΤΟΓΚΤΑΝΙΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ

Ο Ντογκτανιάν είναι ένας σκύλος μ’ ένα μεγάλο όνειρο: να πάει στο Παρίσι και να γίνει μέλος της βασιλικής φρουράς των Τριών Σωματοφυλάκων. Όταν το όνειρό του γίνει πραγματικότητα, θα καταλάβει ότι τελικά τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά.