FreeCinema

Follow us

ΝΑ ΚΑΘΕΣΑΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΟΙΤΑΣ (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιώργος Σερβετάς
  • ΚΑΣΤ: Μαρίνα Συμεού, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Γιώργος Καφετζόπουλος, Νίκος Γεωργάκης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Μια νέα γυναίκα, η Αντιγόνη, εγκαταλείπει μια ζωή ηθοποιού στην Αθήνα, επιστρέφει στον τόπο καταγωγής της και πιάνει δουλειά ως καθηγήτρια αγγλικών, ενώ συναντά μια παλιά της φίλη, έναν νεότερο άνδρα και το αφεντικό του, που κάνουν τα πράγματα συνεχώς και πιο σύνθετα.

Το ό,τι ο Γιώργος Σερβετάς κάτι θέλει να πει με το «Να Κάθεσαι και να Κοιτάς», είναι προφανές. Το σενάριο, οι χαρακτήρες, η κινηματογράφηση της ασχήμιας της ανώνυμης επαρχιακής πόλης αποτελούν ένα συνεχές σχόλιο. Για τη βία, για τη θέση των γυναικών, για την κρίση, για την αποκτήνωση κάποιων, σε περίοδο που ο καθένας κοιτάζει πώς θα επιβιώσει. Το σχόλιο, όμως, δεν είναι σαφές. Τι αφορά, τελικά; Η προσοχή του σκηνοθέτη / σεναριογράφου δείχνει να αποσπάται από διαφορετικές ιδέες, από ένα εμβόλιμο πλάνο, από ήρωες σχεδιασμένους σα σκαριφήματα χαρακτήρων, από τις ερμηνευτικές αδυναμίες των περισσότερων ηθοποιών.

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο στην ταινία είναι η χρήση εύκολα αναγνώσιμων χαρακτηριστικών τού γουέστερν. Η Αντιγόνη είναι η «ξένη» που φτάνει στη μικρή πόλη, αλλά την ίδια στιγμή έχει αρκετούς δεσμούς για να κινηθούν τα νήματα του δράματος. Να δημιουργηθούν φιλικές, ερωτικές και εχθρικές σχέσεις που θα οδηγήσουν σε μια – άτεχνη και βιαστική – κορύφωση.

Με λίγες φράσεις, η Αντιγόνη μας δίνει το πορτρέτο της στην αρχή της ταινίας. Είναι γεννημένη το ’80, αλλά συμπεριφέρεται σα να ήταν έφηβη τότε. Κατεβαίνει στο σταθμό του τρένου όπου βρίσκεται μόνιμα ένας ηλικιωμένος άνδρας, που μοιράζει αποφθέγματα. Η ηρωίδα επιστρέφει στο πατρικό της, στο οποίο δεν υπάρχουν γονείς, δεν υπάρχει άλλος συγγενής και η επίπλωση θυμίζει αρκετά ΙΚΕΑ για να δίνει εικόνα εγκατάλειψης (να τα λέμε κι αυτά).

Πιάνει δουλειά σε ένα φροντιστήριο και εκεί θα βρει μια παλιά της φίλη, που δεν κατάφερε να φύγει από την επαρχία. Έχει μείνει εκεί, κολλημένη σε μια δουλίτσα και στη σχέση της με έναν παντρεμένο που τη χρησιμοποιεί και την κακοποιεί. Παρά την αρχική ειρωνική της διάθεση, η Αντιγόνη θα αρχίσει μια σχέση με τον πιτσιρικά υπάλληλο του εραστή της φίλης της. Ο Νίκος δεν είναι απλώς υπάλληλος για τον Νώντα. Είναι κάτι σα σκλάβος. Στην εξέλιξη της πλοκής θα φανεί ακόμη περισσότερο.

Ο Σερβετάς παρακολουθεί την Αντιγόνη, που έχει απορρίψει την Αθήνα, αλλά φέρεται και με υπεροψία «Αθηναίας» στην επαρχία και στους επαρχιώτες, τους οποίους ο σκηνοθέτης φροντίζει να παρουσιάσει με τον χειρότερο δυνατό τρόπο. Θύματα, χαζογκόμενες, λαμόγια. Θετικός χαρακτήρας, με λίγα λόγια, δεν υπάρχει ούτε για δείγμα. Το σενάριο στριφογυρίζει γύρω από τις προβληματικές σχέσεις, της Αντιγόνης με το Νίκο και της Ελένης με το Νώντα, που θα έχουν βίαιη εξέλιξη. Ένα τροχαίο δυστύχημα, μια απόπειρα βιασμού και ένας παλιός κολλητός με καραμπίνα απλώς θα προσθέσουν περισσότερη βία.

Τα στοιχεία τής ταινίας ωστόσο, δε δένουν. Δίνουν την εντύπωση ενός σκελετού σεναρίου, που έμεινε στην πρώτη γραφή, ενώ και οι ερμηνείες δε βοηθούν, με την εξαίρεση του Νίκου Γεωργάκη, που δείχνει την εμπειρία του στο ρόλο τού Νώντα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μόνο αν σώνει και καλά θες να ξέρεις τι «παίζει» στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά. Διαφορετικά, θα κάθεσαι και θα κοιτάς συχνότερα το ρολόι από την οθόνη.


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;