FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΑΔΕΡΦΗΣ ΜΟΥ (2021)

(SOUAD)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αϊτέν Αμίν
  • ΚΑΣΤ: Μπασάντ Αχμέντ, Μπασμάλα Ελγκαϊές, Χουσεΐν Γκανέμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Στη Ζαγκαζίγκ, μια μικρή πόλη στο Δέλτα του Νείλου, η 19χρονη Σουάντ και η Ραχάμπ, η 16χρονη αδελφή της, ζουν με την οικογένεια τους προσπαθώντας να ισορροπήσουν μεταξύ της αυστηρής, θρησκόληπτης εικόνας που απαιτείται από τις γυναίκες, αλλά και την περσόνα τους στα social media, εκεί όπου μπορούν να είναι κάτι διαφορετικό και ν’ αποδρούν από το ασφυκτικό κοινωνικό τους περιβάλλον.

Στο δεύτερο μεγάλου μήκους feature της μετά το «Villa 69» του 2013, η Αιγύπτια Αϊτέν Αμίν υπογράφει ένα ήσυχο, φεστιβαλικό πόνημα για την εικονική ζωή στα social media, αλλά και την αντιπαραβολή με τη θέση της γυναίκας στον αραβικό κόσμο. Το χαρισματικό πρωταγωνιστικό δίδυμο της χάρισε το (από κοινού) βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ της Tribeca, μα, πέρα απ’ αυτό, η ανεύρεση κοινού στο ελληνικό κύκλωμα αιθουσών αποτελεί ξεκάθαρο εμπόδιο για ένα φιλμ που μοιάζει προδιαγεγραμμένο να καταλήξει μια συμπαθητική επιλογή για streaming κατ’ οίκον.

Η αρχική σκηνή του «Τα Μυστικά της Αδερφής μου» μας τοποθετεί σ’ ένα λεωφορείο, εκεί όπου η νεαρή Σουάντ συζητά περιχαρής με μια ηλικιωμένη γυναίκα, αναφορικά με τον αγαπημένο της Άχμεντ, πόσο όμορφος είναι, πόσο καλά τα πάει με την οικογένειά του, αλλά και τις σπουδές της στην ιατρική, παρά τις αντιρρήσεις του περιβάλλοντος της για το κατά πόσο μια γυναίκα μπορεί να γίνει γιατρός. Ελάχιστα λεπτά μετά, τη θέση της ηλικιωμένης παίρνει μια κοπέλα κοντά στην ηλικία της Σουάντ και το αφήγημα αλλάζει: ο Άχμεντ μετατρέπεται σ’ έναν ασόβαρο τύπο, με κακομαθημένη αδελφή, τον οποίο η ηρωίδα μας σκέφτεται να χωρίσει. Στην πραγματικότητα, τίποτα από όλα αυτά δεν ισχύει. Ο Άχμεντ είναι απλά ένα διαδικτυακό flirt της Σουάντ και μάλιστα δεν έχουν συναντηθεί ποτέ! Απλά, μιλούν στο τηλέφωνο, ανταλλάσσουν μηνύματα και, ενίοτε, σεξτάρουν (ελαφρώς). Είναι η πιο πετυχημένη, αιχμηρή σκηνή της ταινίας, μια ανάγλυφη παρουσίαση του πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν απλά μία διαφορετική περσόνα για τον εκάστοτε χρήστη. Ποιος να κατηγορήσει, όμως, τη νεαρή μας ηρωίδα, σε μία κοινωνία όπου τα πάντα μοιάζουν (και είναι) κατασκευασμένα με γνώμονα τους άνδρες, ενόσω οι γυναίκες πρέπει να είναι υπάκουα, πειθήνια όντα;

Δυστυχώς, από την εναρκτήρια σκηνή κι έπειτα, η ταινία δε συνεχίζει ανάλογα, μένει σ’ ένα ασφαλές, flat μοτίβο, που ναι μεν μας παρουσιάζει ενδιαφέρουσες πτυχές της ζωής της γυναίκας και της θρησκοληψίας σε μια χώρα του αραβικού κόσμου, μα είναι κάτι που έχουμε δει πολύ πιο δυνατά δοσμένο σε φιλμ χωρών με αντίστοιχο θρησκευτικό background, όπως (για παράδειγμα) στο «Ατίθασες» (2015). Παρ’ όλα αυτά, η ανεπιτήδευτη αθωότητα στην ερμηνεία των δύο αδελφών (Μπασάντ Αχμέντ και Μπασμάλα Ελγκαϊές) κλέβει την παράσταση κι ανεβάζει ένα επίπεδο το έργο, μαζί με την παρουσίαση του Αχμέντ (Χουσεΐν Γκανέμ) στο τελευταίο act, ως γυναικά «influencer» και αποθέωση του φαίνεσθαι!

Ακόμη κι έτσι, όμως, το ελληνικό κοινό δύσκολα θα… συρρεύσει στις αίθουσες και θα ταυτιστεί με τούτο τον εκ διαμέτρου αντίθετο κόσμο, ιδιαίτερα χωρίς να πέσει στην πάγια παγίδα του «ααα, κοίτα τους καημένους…».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Συμπαθητικό αιγυπτιακό δράμα με έντονη κριτική για τα social media. Πέρα από τις ερμηνείες των πρωταγωνιστριών, λίγα πράγματα διαθέτει για ν’ αποτελέσει ουσιαστική επιλογή σε μία περίοδο στην οποία η έξοδος του ελληνικού κοινού στο σινεμά γίνεται… με το σταγονόμετρο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.