FreeCinema

Follow us

ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΙΧΟ (2023)

(SHAB, DAKHELI, DIVAR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βαχίντ Τζαλιλβάντ
  • ΚΑΣΤ: Ναβίντ Μοχαμαντζαντέ, Ντιάνα Χαμπίμπι, Αμίρ Αγκάι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 126'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Ο Αλί, αν και οδεύει προς την ολική τύφλωση, ακυρώνει επερχόμενη απόπειρα αυτοκτονίας όταν πληροφορείται για την ύπαρξη μιας τρομαγμένης γυναίκας η οποία ζητά καταφύγιο στην πολυκατοικία του και, μεταξύ άλλων, έχει χάσει τα χνάρια του παιδιού της που πάσχει από σύνδρομο Down. Το όνομά της είναι Λεϊλά, τα ρούχα της είναι μέσα στο αίμα και η αμυδρά διακριτή μορφή της συμπαθής, αν και έντρομη. Χωρίς διάθεση να την παραδώσουν στις Αρχές, τόσο από τον θυρωρό του κτηρίου όσο και από τον Αλί, αναπτύσσεται μια σχέση αλληλεγγύης ανάμεσα στους τοίχους ενός διαμερίσματος.

Είναι το τρίτο μεγάλου μήκους φιλμ του Ιρανού Βαχίντ Τζαλιλβάντ. Το στοιχείο της έκπληξης, γνωστή μέθοδος κινηματογράφησης που προσδίδει σ’ ένα δραματικό φιλμ εκφάνσεις θρίλερ, είναι το βασικό εργαλείο που χρησιμοποιεί ο σκηνοθέτης για να περιγράψει τον κρυμμένο φόβο σε μία υπόθεση γεμάτη ανατροπές. Ο θεατής είναι σίγουρος ότι θα παρακολουθήσει μία αυτοκτονία που μοιάζει με κρατούμενου σε φυλακή, γεμάτη πνιχτό πόνο, όπως στα περισσότερα φιλμ ιρανικών επιρροών – και ξαφνικά διακόπτεται.

Από την πρώτη σκηνή συνειδητοποιείς πόση σημασία έχει για ένα φιλμ η επεξεργασία του ήχου. Θα μπορούσε να είναι μια οποιαδήποτε σταγόνα νερού που τρέχει από μία βρύση, αλλά η συγκεκριμένη σου μένει χαραγμένη στη μνήμη, ενώ καταφέρνει να δώσει στον θεατή να καταλάβει επακριβώς τη συναισθηματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο πρωταγωνιστής. Περιτριγυρισμένος από λιγοστά αντικείμενα, μία βρύση, ένα βρεγμένο t-shirt που θ’ αφαιρέσει από το σώμα του για να το χρησιμοποιήσει μαζί με μια πλαστική σακούλα, στην απόπειρά του να πνιγεί, ένα Walkman που θα κλείσει ψύχραιμα πριν προβεί στην επόμενη γρήγορη κίνησή του, συνθέτουν μια ξεχωριστή κινούμενη εικόνα που δε θα ξεχαστεί με το πέρασμα του χρόνου.

Αν και ο χαρακτήρας του Αλί θα μπορούσε να επισκιάσει όλους τους υπόλοιπους του φιλμ, όχι μόνο λόγω καλής ερμηνείας, διότι σίγουρα (θα) έχουν δευτερεύοντα «stories to tell», το σενάριο σου επιτρέπει να προσέξεις ακόμα και τον (δεύτερο) ρόλο ενός οφθαλμιάτρου, ο οποίος επισκέπτεται ενίοτε τον κεντρικό ήρωα με σκοπό να τους παρέχει την φαρμακευτική του αγωγή. Ο φωτισμός είναι ακριβώς όσος χρειάζεται, από χαραμάδες με μπρούτζινες κι άλλοτε pál αποχρώσεις στη φωτογραφία. Η κατ’ οίκον εξέταση συλλαμβάνει στιγμές νοσταλγίας (περισσότερο λόγω του φωτισμού). Τόσο οι σχέσεις όσο και οι χαρακτήρες έχουν χρόνο ν’ αναπτυχθούν, χωρίς να βαλτώνει κατά σημεία η αφήγηση, χάρη στο στοιχείο της έκπληξης.

Αντί επιλόγου, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία άλλη έκφραση του εσωτερικού πόνου στα φιλμ ιρανικής προέλευσης, δίχως υπερ-συναισθηματισμούς. Γι’ αυτό και το «Πέρα από τον Τοίχο» αξίζει θέασης στη μεγάλη οθόνη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα φιλμ που μιλά για τον ανθρώπινο πόνο χωρίς συναισθηματισμούς, με εξαιρετικό και πραγματικά ξεχωριστό sound editing. Όσοι θυμούνται το «Περίπτωση Συνείδησης» (2018) και τους αφορά το ιρανικό σινεμά, δεν θα… δυσανασχετήσουν. Κατά τα άλλα, μόνο εάν κατέχετε «διαβατήριο» για το art-house σινεμά.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.