FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΑΛΑΝΙ (2023)

(SCRAPPER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σάρλοτ Ρίγκαν
  • ΚΑΣΤ: Λόλα Κάμπελ, Χάρις Ντίκινσον, Αλίν Ουζούν, Κάρι Κράνκσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 84'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Ανέμελη δωδεκάχρονη, η οποία έπειτα από τον θάνατο της μητέρας της τα βγάζει πέρα μόνη της, βλέπει τον εξαφανισμένο από πάντα πατέρα της να επιστρέφει για να τη φροντίσει.

Δεν ξέρω αν τρέχει κάποιος σχετικός διαγωνισμός, αλλά «Το Αλάνι» προσθέτει έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα «αφηγηματικού ύφους» που ξεκίνησε το «Aftersun» (2022) και συνέχισε το «How to Have Sex» (2023)! Πρόκειται για το τρίτο σερί κρούσμα ταινίας που ως ντεμπούτο Βρετανίδας σκηνοθέτιδος καταπιάνεται μ’ ένα (όποιο) θέμα με τρόπο ο οποίος θυμίζει «ξεφύλλισμα» αναμνήσεων, απέχοντας από την προσπάθεια αφήγησης της κάθε ιστορίας. Από πλευράς καταστασιακού, οι ομοιότητες τούτου παραπέμπουν στο πρώτο από τα προαναφερθέντα φεστιβαλικά εγχειρήματα, με τη διαφορά πως η πρωτοεμφανιζόμενη Σάρλοτ Ρίγκαν εμπλουτίζει την ταινία της με ένθετα στιγμιότυπα «μαγικού ρεαλισμού». Η πτυχή αυτή σε κάποια κομμάτια της είναι χαριτωμένη, όμως, άπαξ της επιστροφής στην πραγματικότητα, στουκάρει άσχημα μαζί της, αποκαλύπτοντας ένα σενάριο που δεν δύναται να έχει οποιαδήποτε σχέση μ’ αυτήν.

Η πρώτη σοβαρότατη απορία που προκύπτει αφορά τη ρεαλιστική πιθανότητα να έχει μείνει εντελώς μόνο του ένα κοριτσάκι, το οποίο έχει χάσει τη μητέρα του ύστερα από πολύμηνη μάχη με ανίατη ασθένεια, όχι κάπου στις εσχατιές μιας τριτοκοσμικής χώρας, αλλά στα προάστια του Λονδίνου! Είναι κάτι που η μικρή Τζόρτζι επιδιώκει να κάνει, ξεγελώντας (άγνωστο για πόσο χρονικό διάστημα) τις αγγλικές κοινωνικές υπηρεσίες, πείθοντας τις πως έπειτα από τον θάνατο της μαμάς της την φροντίζει ένας θείος της, το όνομα του οποίου είναι… Γουίνστον Τσόρτσιλ! Από το ξεκίνημα, δηλαδή, εγείρονται σημαντικά ερωτήματα για το πόσο σοβαρά μπορούμε να πάρουμε τη σεναριακή βάση του φιλμ, πόσω μάλλον όταν η Τζόρτζι έχει και «συνεργούς» στην επιχείρηση παραπλάνησης των αρμόδιων φορέων πρόνοιας, που σπεύδουν μετά χαράς να συνεισφέρουν στην προσπάθειά της, καθότι η μικρούλα είναι καπάτσα και καταφερτζού. Όλα αυτά μέχρι να εμφανιστεί στο κατώφλι της πόρτας ο μπαμπάς, ο οποίος έχοντας πληροφορηθεί τον θάνατο της κάποτε μνηστής του επιθυμεί να επανασυνδεθεί με την κόρη του, όσο δύσκολο και να φαντάζει αυτό, μιας και ουδέποτε έως τότε είχε ενδιαφερθεί γι’ αυτήν.

Από τη στιγμή της πατρικής άφιξης κι έπειτα, το φιλμ πασχίζει να ισορροπήσει ανάμεσα στο ρεαλιστικό πλαίσιο της σχέσης μπαμπά – κόρης και στο (ημι)μαγικό (όπως η νεαρή auteur το φαντάζεται) περιβάλλον του λονδρέζικου εργατικού προαστίου, πετυχαίνοντας ένα αποτέλεσμα που μόνο ως ανώφελο μπορεί να χαρακτηριστεί. Ο βασικός λόγος έγκειται στο (ανύπαρκτο) σενάριο, που δεν φροντίζει να θέσει υπό πιστευτό πλαίσιο ασήμαντες λεπτομέρειες, όπως την επί της ουσίας αδιαφορία της μακαρίτισσας μάνας για την τύχη του παιδιού της, αλλά και την πανεύκολη προσαρμογή του (επί σειρά ετών) απόντα πατέρα στα νέα του καθήκοντα. Για το δεύτερο, αρκεί η αμφότερη ροπή προς το (μικρό) έγκλημα ώστε να δέσει το γλυκό, για το πρώτο «φτάνει και περισσεύει» ένα μήνυμα στο κινητό. Ως αντιστάθμισμα τούτων, η Ρίγκαν παίζει το χαρτί της παιδικής φαντασίας και των οπτικών ευρημάτων, επιθυμώντας να τονίσει είτε το χαριτωμένο του πράγματος, είτε να ρίξει ένα (δήθεν) πέπλο μυστηρίου στα δρώμενα. Αστοχεί χαρακτηριστικά, αφού τα πάντα δείχνουν απλά αποσπασματικά (και ως εκ τούτου ημιτελή), παρά τη γεμάτη αυτοπεποίθηση μικρούλα πρωταγωνίστρια Λόλα Κάμπελ και το παιχνιδιάρικο εύρημα του σχολιασμού πράξεων και κινήτρων από «χορωδία» συνομήλικων της, tale quale κιτρινοντυμένων κοριτσιών.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ως ρεαλιστικό δράμα… ουδεμία σχέση δύναται να έχει με την πραγματικότητα, ενώ ως ταινία παιδικής φαντασίας, αν και ενίοτε το παλεύει, δείχνει ανολοκλήρωτη, καθώς συγκρούεται άγαρμπα με τα «σοβαρά» κομμάτια της, έχοντας καθ’ όλη τη διάρκειά της άλυτα θέματα ύφους και προσανατολισμού. Φεστιβαλικό «art-house», αποκλειστικά και μόνο για τους λάτρεις του είδους.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.