FreeCinema

Follow us

ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΟΝΤΑΣ ΤΗ ΜΗΔΕΙΑ (2013)

(RECYCLING MEDEA: NOT AN OPERA BALLET FILM)

  • ΕΙΔΟΣ: Πειραματικό Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αστέρης Κούτουλας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 82ʼ
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ένα αρχαίο δράμα ως σύγχρονη opera, μπαλέτο, πρόβες, παράσταση, φλου αρτιστίκ και ντοκιμαντέρ ενοχική «προβολή» του φόνου της νέας γενιάς απ’ την παλιά στην Ψωροκώσταινα του σήμερα. Διαχωρισμό υλικών την επόμενη φορά…

Behind the scenes απ’ την προετοιμασία και αποσπάσματα απ’ την παρουσίαση της Μήδειας στο Δημοτικό Θέατρο Ερμούπολης. «Οδηγίες» στο φακό του σκηνοθέτη και χορογράφου, Ρενάτο Τζανέλα. Βεριτέ πλάνα κουκουλοφόρων αντιεξουσιαστών εν μέσω δακρυγόνων και απέναντι σε ΜΑΤ. Ο μουσουργός της παρτιτούρας, Μίκης Θεοδωράκης, σε πρώτο πρόσωπο, περήφανος που τα τέρατα της εξουσίας μιας άλλης εποχής τον αποκαλούσαν «τρομοκράτη». Ίσως επειδή τα ελληνικά λόγια του λιμπρέτου δε γίνονται κατανοητά (γιατί οι μονωδοί, της Μουσικής Ακαδημίας της Αγίας Πετρούπολης, είναι ξένοι), σχεδόν αλμοδοβαρικής γραφιστικής (της περιόδου του «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης», προσήκον, ε;) βινιέτες που κάνουν λιανά την υπόθεση: «ΕΚΔΙΚΗΣΗ! Για δολοφόνια (sic, «παίζουν» και παροράματα επί οθόνης) εν ψυχρώ ετοιμάζεται η Μήδεια».

ΟΚ, η ηρωίδα του Ευριπίδη εκδικείται το συμβίο της, Ιάσονα, την αντροχωρίστρα, Γλαύκη, και τον πατέρα της, Κρέοντα. Αλλά η χώρα, που, σύμφωνα με τη μεταφορά του αναγεννησιακού (παραγωγού δίσκων και συναυλιών, μεταφραστή, συγγραφέα, εκδότη, σκηνοθέτη και δραματουργού) ομογενή auteur αυτού του υβριδικού πολιτικοποιημένου αυτοκατηγορώ, σκοτώνει τα παιδιά της, εκδικείται ποιον; Όχι βέβαια τους κακούς δανειστές (η Γλαύκη;),τους κακούς κυβερνώντες της (ο Ιάσων;),τις τράπεζες (ο Κρέων;). Η ασυνάρτητα αυθαίρετη στους συλλογισμούς (και να σκεφτείς ότι ο Κούτουλας έχει σπουδάσει Φιλοσοφία), σφαλερή στους συμβολισμούς και αφελής σε… εκτέλεση μόχλευση του κλασικού Ελληνικού μύθου ως σχολίου για την τρέχουσα πραγματικότητα, είναι το πρώτο Κυλώνειο άγος εδώ.

Ακολουθεί η Αθωότητα. Σε μπανιέρα βιομηχανικού χώρου, με άλογα και κουτάβια σε ξέφωτο, σε λίμνη, διαρκώς σε ειδυλλιακά – μεταξύ music video και φωτογραφικών shoots -, που διαψεύδουν… τραγικά πρώτα τις προθέσεις του δημιουργού για ένα contrast «αίσθησης» και μετά το σημείωμά του για την «αθωότητα που είναι καταραμένη, εξοβελισμένη από την κοινωνία, στο έλεος της εξάντλησης, της απογοήτευσης, της έλλειψης στοργής». Εν προόδω, μάλιστα, η ξανθιά Λολίτα (η Αθωότητα, ντε) χαριεντίζεται (αθώα πάντα) σε ποτάδικο με barman (αθώο, επίσης),υπογράφοντας τουλάχιστον την υποσχετική της φωτογένειας της πρωτοεμφανιζόμενης Μπέλα Έλμαν.

Φράσεις απ’ «Το Ημερολόγιο της Άννα Φρανκ» (το πιο ενδιαφέρον στάσιμο εδώ, κυρίως χάρη στην αποκάλυψη της πηγής τους στο φινάλε) που βάζουν voiceover φωνούλα στα «Την είδα την ξανθούλα, την είδα ψες αργά» σκε(ρ)τσάκια και η συχνά γκραντιόζας συγκινησιακής δύναμης λυρική μουσική του «μεγάλου μας συνθέτη», πνευματικό τέκνο και συνεργάτης δεκαετιών του οποίου αποτελεί ο filmer, δεν αποσοβούν, δυστυχώς, την απόρριψη αυτού του εν πολλοίς σκουπιδιού τέχνης στον μπλε (όπως Ελλάδα) κάδο, εκεί που πρόσφατα τοποθετήθηκαν και άλλα προϊόντα υπέρ πατρίδος (όπως το «Ο Θεός Αγαπάει το Χαβιάρι»). «Ανακυκλώνοντας τη Μήδεια», δεν είπαμε;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο καλός ο Μίκης όλα τα αλέθει αλλά ακόμα κι αν βλέπεις experimental / έχεις διαρκείας στη Λυρική / συγκαταλέγεις εαυτόν στους αιρετικούς της Επιδαύρου / περνιέσαι για αντάρτης πόλης, ο από μηχανής θεός είναι απών για να σε σώσει από αυτή την οιονεί τραγωδία.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.