FreeCinema

Follow us

Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΜΑΝΑ (2015)

(QUE HORAS ELA VOLTA?)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνική Kομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άννα Μουιλαέρτ
  • ΚΑΣΤ: Ρεζίνα Καζέ, Καμίλα Μάρντιλα, Μισέλ Ζοέλσας, Καρίνε Τέλες
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Η Βαλ είναι μια σκληρά εργαζόμενη οικιακή βοηθός με έντονο εργατικό ήθος και την αίσθηση του καθήκοντος απέναντι στους εργοδότες της. Η ξαφνική επανεμφάνιση της νεαρής της κόρης, όμως, θα φέρει την… επανάσταση!

Η Βαλ «ξέρει τη θέση της»: παρότι είναι η ουσιαστική κινητήριος δύναμη τόσο της πολυτελούς κατοικίας των αφεντικών της όσο και της ίδιας της καθημερινότητάς τους, παρότι εκείνη ουσιαστικά μεγάλωσε τον τώρα έφηβο μοναχογιό τής οικογένειας κυριολεκτικά σαν δεύτερη – και πιο στοργική – μητέρα, παραμένει δογματικά πιστή στην πειθαρχία, την ιεραρχία και τα ταξικά «όρια» των παλαιότερων γενεών γυναικών στην ίδια / παρόμοια θέση. Ζει στο φτωχικό υπόγειο χωρίς παράπονο, κάνει ότι της ζητηθεί χωρίς δεύτερη κουβέντα ή αμφισβήτηση, παραμένοντας η «φτωχή επαρχιώτισσα υπηρέτρια» τόσα χρόνια αφότου πρωτομπήκε στο σπίτι των εργοδοτών της. Η αναπάντεχη επανεμφάνιση της νεαρής Ζέσικα, της κόρης που άφησε με καημό πίσω ώστε να μπορέσει να της προσφέρει – οικονομικά τουλάχιστον – μια καλύτερη ζωή, ανατρέπει κάθε ισορροπία. Η Ζέσικα μπαίνει σχεδόν ευθαρσώς στις ζωές τόσο της μητέρας της όσο και των ευκατάστατων αφεντικών, «απαιτώντας» την ίση αντιμετώπιση και το δικαίωμα της καλεσμένης στην έπαυλη, κι όχι απλά της «βλάχας κόρης της υπηρέτριας», φλερτάροντας ταυτόχρονα με τους δυο άνδρες της οικογένειας, ενώ μοιάζει να αντιμετωπίζει με περιφρόνηση τη μητέρα της και τον κοινωνικό χαρακτήρα που αντιπροσωπεύει. Σύντομα, η Βαλ θα πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στην αφοσίωσή της στη «θετή» της οικογένεια και στην – στα μάτια της – «επαναστάτρια» κόρη της, αναθεωρώντας ταυτόχρονα και τους προσωπικούς κανόνες και τις αξίες τής ζωής της.

Η ταινία της Μουιλαέρτ είναι μια γλυκόπικρη, ανθρωποκεντρικά τρυφερή κοινωνική κομεντί, πάνω τόσο στις ραγδαίες αλλαγές στο κοινωνικό γίγνεσθαι της Βραζιλίας όσο και στη διαχρονική και πολυ-πολιτισμική ταξική μάχη. Η σύγκρουση γενεών μεταξύ μητέρας και κόρης αποτελεί το επίκεντρο αυτού του συμβολισμού και η ανάπτυξη των χαρακτήρων γίνεται με, κατά το δυνατόν, κατανόηση όλων των πλευρών, αν και με μεγάλη δόση συμπαθούς αφέλειας και προβλέψιμων σεναριακών κλισέ στη δραματουργική ανάπτυξη και αφήγηση.

Ωστόσο, αν και επιεικώς άγνωστη πέραν της Βραζιλίας ή / και πιθανώς της ευρύτερης Νότιας Αμερικής, γίνεται σύντομα πασιφανές πως η ταινία αποτελεί ερμηνευτικό όχημα της πιο σεβάσμιας και καταξιωμένης κωμικής ηθοποιού της χώρας, της Ρεζίνα Καζέ (κάτι αντίστοιχο της Ρένας Βλαχοπούλου της Βραζιλίας). Έχοντας κατά νου αυτή τη σύγκριση, είναι μάλλον ειρωνικά διασκεδαστική η σκέψη πως η συγκεκριμένη ταινία έχει αρκετά κοινά με – χωρίς πλάκα – το… «Η Θεία μου η Χίπισσα» (1970)! Με σαφώς πιο τραγελαφικό και «ασόβαρο» τρόπο, η ταινία της Finos Films καταπιανόταν από τότε με αντίστοιχες θεματικές, 45 χρόνια πριν την πιο μεστή και καταξιωμένη βραζιλιάνικη «εκδοχή» της, ενώ οι ερμηνευτικές μανιέρες της Καζέ ίσως θυμίσουν αρκετά σε κάποιους εκείνες της αλησμόνητης Ελληνίδας κωμικού. Ασφαλώς, «Η Δεύτερη Μάνα» παίρνει εύλογα τον εαυτό και τα κοινωνικά της μηνύματα πολύ πιο σοβαρά, αποτελώντας έναν απολαυστικό, δηκτικό, βαθιά ανθρώπινο και κινηματογραφικά ευπρόσδεκτο, αν και εν τέλει περιορισμένου βεληνεκούς, κοινωνικό σχολιασμό, με ξεκάθαρη «ψυχή» του την αφοπλιστική ερμηνεία τής προφανώς εγχώρια λατρεμένης πρωταγωνίστριάς της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κοινωνικό σχόλιο που μπορεί γεωγραφικά να φαίνεται μακρινό, ωστόσο αποκαλύπτεται πολύ πιο κοντινό και γνώριμο στην ελληνική πραγματικότητα. Όλα αυτά, μέσα από μια ψυχαγωγική κομεντί μετρίων ιδεολογικών απαιτήσεων που γίνεται εύκολα προσιτή και πιθανότατα άκρως δημοφιλής για το ευρύτερο φάσμα του κοινού.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.