FreeCinema

Follow us

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ (2023)

(POSLEDNJI HEROJ)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζίγκα Βιρτς
  • ΚΑΣΤ: Πρίμοζ Πίρνατ, Γιούρι Ντρεβένσεκ, Έβα Γεσένοβετς, Γερνέι Κογκόβσεκ, Αγγελική Παπούλια
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

Ο αγγλικός τίτλος «Shooting Blanks» είναι πιθανότατα το μοναδικό πετυχημένο στοιχείο του «Τελευταίου Ήρωα», αφού καταφέρνει ν’ αποδώσει διττά και ειρωνικά το σύνολο όσων διαδραματίζονται στο φιλμ. Διότι δεν είναι μόνο ο «τρελαμένος» Φρανσέ και η παρέα του, που υποδυόμενοι Παρτιζάνους και Ναζί ρίχνουν σταθερά άσφαιρα καυλαντίζοντας ολούθε, αλλά σ’ ένα δεύτερο επίπεδο υπάρχει η κόρη του και ο γαμπρός του, οι οποίοι επιθυμούν διακαώς να γίνουν γονείς, πλην όμως δυσκολεύονται ιδιαιτέρως εξαιτίας προβλημάτων γονιμότητας.

Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Ζίγκα Βιρτς στήνει ένα καθαρόαιμο φαρσικό καταστασιακό μπλέκοντας τρεις γενιές Σλοβένων, κάθε μία εκ των οποίων ζει σ’ έναν ολότελα «δικό της» κόσμο. Ο παππούς έχει μείνει προσκολλημένος στο παρτιζάνικο παρελθόν του και στον τιμητικό ανδριάντα που του έχουν στήσει, ο γιος του είναι αλλού γι’ αλλού κυνηγώντας φαντάσματα Γερμανών και Ναζί, εκλαμβάνοντάς τους σταθερά ως… ένα και το αυτό, η δε εγγονή, αν και δείχνει προσγειωμένη στην πραγματικότητα, δυσκολεύεται να μείνει ανεπηρέαστη, καθώς σχεδόν όλοι γύρω της είναι «του γιατρού». Ο εξωγενής παράγοντας που έρχεται ν’ αλλάξει τις ισορροπίες της «τρέλας» είναι εκείνος της Γερμανίδας αντιπροσώπου, η οποία στη πραγματικότητα είναι… Ελληνίδα, αλλά αφού υπηρετεί τον «εχθρό» ως τέτοια λογίζεται.

Η δημοφιλής στη χώρα μας (αλλά και στη Σλοβενία, αν κρίνω από τούτο το φιλμ) αντιγερμανική ρητορική, που κατά τα χρόνια της κρίσης απέκτησε μία αναφανδόν αντιμνημονιακή χροιά, λειτουργεί ως το μοναδικό κωμικό εύρημα του «Ήρωα». Καταφεύγοντας σε υπερβολές που κάνουν το «Ραντεβού στην Ελλάδα» (2015) να μοιάζει με… απαύγασμα λαϊκής σοφίας σε συνδυασμό με σύγχρονη οικονομική σάτιρα, η ταινία εξαντλεί γρήγορα το τραβηγμένο απ’ τα μαλλιά ανεκδοτολογικό της gimmick. Βάζοντας στην άκρη το ανεξήγητο του τόπου τον οποίο ο γερμανικός κολοσσός έχει κρίνει ως τον πλέον κατάλληλο προκειμένου να προβεί στην ανέγερση γιγαντιαίου supermarket (καλά καλά δεν υπάρχει… οδική πρόσβαση!), το στόρι προσπαθεί να λειτουργήσει σ’ ένα αλληγορικό επίπεδο, φέρνοντας τον κατά φαντασίαν ήρωα Φρανσέ να ζει επιτέλους τον προσωπικό του, αληθινό πόλεμο. Οι πρόγονοί του έδιωξαν τους Γερμανούς από τα εδάφη της πατρίδας του, αυτός ετοιμάζεται να τους κατατροπώσει στο οικονομικό πεδίο, βγάζοντας το άχτι του για την ατυχία να μην έχει γεννηθεί κάποιες δεκαετίες νωρίτερα, ώστε να είχε πιάσει τα όπλα στ’ αλήθεια.

Ένα-δυο νόστιμα τσιτάτα που ξεστομίζονται χάνονται κάτω από την παρωχημένη υπερβολή του σεναρίου, με την πλοκή ν’ αναζητά από τα μισά της κι έπειτα διέξοδο σε κρυμμένα οικογενειακά μυστικά και δράματα, που εν είδει κουλού twist επιχειρούν να δικαιολογήσουν συμπεριφορές και αποτυχίες… σύλληψης σε πλαίσιο ουδόλως κωμικό, αλλά (και καλά) ενδοσκοπικό (που τελικά φέρνει σε κακώς εννοούμενα τραγελαφικό). Η αλλαγή του τόνου της ταινίας (κατά το τελευταίο της μέρος) στουκάρει άγρια με την κωμική φάρσα που είχε προηγηθεί (σκορπώντας επιπλέον τρελά χασμουρητά), πριν μεταβληθεί σε κάτι που ξεπερνά σε λογική ακόμα και την παραποτάμια επιλογή του υποτιθέμενου supermarket. Αλήστου μνήμης ελληνικές βιντεοπαραγωγές της δεκαετίας του ‘80 ξυπνούν άπαξ της συνειδητοποίησης του τι ακριβώς παίχτηκε στο φινάλε (αναφέρομαι σε συγκεκριμένη με πρωταγωνιστή τον Πάνο Μιχαλόπουλο), όμως, εκείνες έφεραν την ταμπέλα του trash και ουχί της λαϊκής κωμωδίας με καυστικά (υποτίθεται) μηνύματα. Αυτά που γίνονται εδώ με αποπλανήσεις ανηλίκων, ευνούχους και μάχες πρώτης γραμμής στο μέτωπο, ένα σάστισμα το αφήνουν.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Με τέτοιο σενάριο θα μπορούσε να είναι και… γαλλική κωμωδία! Υπάρχει, πάντως, ελληνικός δάκτυλος στην παραγωγή, οπότε κάπου κοντά πέσαμε! Εάν αναρωτιέστε για την «πρώτη εμφάνιση της Αγγελικής Παπούλια σε κωμικό ρόλο» (η παρουσία της οποίας πιθανότατα αποτελεί τον βασικό λόγο διανομής του έργου εδώ), ελάχιστα διαφέρει σε στυλ από τις κατά καιρούς εμφανίσεις της σε δραματικές ταινίες (αν και στο πλαίσιο ενός full επιθετικού και σαρκαστικού marketing, ομολογώ πως σε μια στιγμή σκέφτηκα το motto…«Papoulia Laughs»!). Αποκλειστικά και μόνο για όσους αρέσκονται σε επιθεωρησιακού τύπου θεάματα.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.