FreeCinema

Follow us

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΠΟΠΛΑΝΗΣΗΣ (2023)

(NO HARD FEELINGS)

  • ΕΙΔΟΣ: Νεανική Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζιν Στουπνίτσκι
  • ΚΑΣΤ: Τζένιφερ Λόρενς, Άντριου Μπαρθ Φέλντμαν, Λόρα Μπενάντι, Μάθιου Μπρόντερικ, Νάταλι Μοράλες, Σκοτ ΜακΆρθουρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Η Μάντι κινδυνεύει να χάσει το σπίτι της αν μείνει χωρίς δουλειά. Για να κρατήσει τη δουλειά της, πρέπει να έχει (και) αμάξι. Και χάνει τ’ αμάξι της! Μία αγγελία ευκατάστατων γονέων προσφέρει χλίδα τετράτροχο σε νεαρή κοπέλα που θα… ξεπαρθενέψει τον έφηβο γιο τους! Αν δεν είναι «τρολιά», παίζει ν’ αρπάξει την ευκαιρία;

Εδώ κι αν έχω έναν λόγο παραπάνω! Το genre το είχα «θρέψει» στη δεκαετία του ’80, όταν το Χόλιγουντ μεγαλούργησε με διαχρονικής σημασίας έργα, τα οποία έφτιαξαν τα πρότυπα για ότι βλέπουμε έως και σήμερα στις νεανικές κωμωδίες (τύπου «homage» πλέον, ξέρετε…). Τότε, λοιπόν, κάτι φόλες σαν τα «Μαθήματα Αποπλάνησης» με το ζόρι τα νοικιάζαμε για ΣουΚού από τα video club κι άμα ζοχαδιάζαμε κι από πάνω, ούτε rewind δεν κάναμε την κασέτα!

Και είναι κρίμα, για δύο λόγους που θα βαραίνουν άσχημα καριέρες από εδώ κι εμπρός: α) διότι ο σκηνοθέτης Τζιν Στουπνίτσκι είχε κάνει μια χαρά δουλειά στο (ανατρεπτικά… προ-εφηβικής δράσης) κινηματογραφικό του ντεμπούτο, τα «Καλά Αγόρια» (2019), για να καταντήσει σε χρόνο ρεκόρ να πέσει τόσο χαμηλά, αν και β) ακόμη πιο πάτο δείχνει πως θέλει να φτάσει σκάβοντας με τα ίδια της τα χέρια η Τζένιφερ Λόρενς, η οποία εδώ ξεφτιλίζει τον «μύθο» της οσκαρικής ηθοποιού χειρότερα κι από την ντροπιαστική εμφάνιση της Σκάρλετ Τζοχάνσον στο «Πάρτι Γυναικών» (2017)! Δεν ξέρω τι ανάγκη μπορεί να είχε η κοπέλα, όμως, το να διαβάζεις σενάριο στο οποίο πρέπει να «πηδήξεις» ντροπαλό αγόρι με «έπαθλο» ακριβό αμάξι από τους γονείς του και να δέχεσαι να πρωταγωνιστήσεις, μονάχα σε απόγνωση οικονομική παρόμοια με της ηρωίδας του φιλμ μου κάνει!

Και είναι που διανύουμε και περίοδο που δεν ξέρει που πάνε τα τέσσερα, μπερδεμένη από περιορισμούς «πολιτικής ορθότητας», επιχειρώντας ταυτόχρονα να διατηρήσει τον «raunchy» χαρακτήρα της σε ταινίες αυτού του είδους, όπου η «βρωμιά» συναντά παράδοξα τη σεμνοτυφία και το αποτέλεσμα βγαίνει… οπωσδήποτε καθόλου αστείο, αφού εδώ, τελικά, το έργο προσανατολίζεται περισσότερο προς ιστορία αγνής φιλίας παρά σε ρομάντζο, διότι αγόρι και κορίτσι έχουν και μια κάποια διαφορά ηλικίας, που ενώ στον τομέα «ας το κάνουμε» δεν χαλάει την παραγωγή, αλλά μπροστά στην προοπτική του «ας τα φτιάξουμε», το σενάριο λούζεται από κρύο ιδρώτα…

Εξ αποστάσεως (μιλάμε για έτη φωτός μακριά, έτσι;), τα «Μαθήματα Αποπλάνησης» (οικτρός και «λαϊκίστικος» ο ελληνικός τίτλος) κλείνουν το μάτι προς το παρελθόν του «Οι Σκοτεινές Μπίζνες Ενός Πρωτάρη» (1983), της αρχετυπικής ταινιάρας του Πολ Μπρίκμαν που έκανε star τον Τομ Κρουζ, και λιγάκι ακούμπησε το «Κορίτσι της Διπλανής Πόρτας» (2004). Το σπίτι… μπουρδέλο στο πρώτο, η πρώην πορνοστάρ στο δεύτερο, η… white trash φτωχάλα που «εκπορνεύεται» εδώ! Τουλάχιστον, ένα κάποιο κοινωνικό σχόλιο (εντελώς άκομψα ταξικά) προσπαθεί να το κάνει ο Στουπνίτσκι, αλλά το αποτέλεσμα είναι χειρότερο κι από τον ήχο της προφοράς του επωνύμου του!

Με ένα μάτσο… δραματικές υποπλοκές και δυσλειτουργικές σχέσεις χαρακτήρων, οι τόνοι των «αστείων» πάνε στα Τάρταρα, αφήνοντας μονάχα τη βάση του σεναρίου να φαντάζει εκκεντρική, αλλά με έναν εντελώς εξωπραγματικά γελοίο τρόπο, παίρνοντας μαζί στο συνολικό φιλμικό «ναυάγιο» και κάθε καλή πρόθεση για ανάπτυξη διαλόγων με one-liners τα οποία ξεχνιούνται στο λεπτό από το σοκ της σαστιμάρας για το πόσο κακό είναι αυτό που παρακολουθείς.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Υπάρχει μία σκηνή στα «Μαθήματα Αποπλάνησης» που παρουσιάζει κάποιο ενδιαφέρον και σχολιάζει ουσιαστικά (και πετυχημένα κυνικά) το κατάντημα της Gen-Z: το house party με τα κινητά τηλέφωνα. Ειλικρινά, όλο το υπόλοιπο δεν βλέπεται με τίποτα. Δεν υπήρξε στιγμή που ν’ ακούστηκε το γέλιο μου στην αίθουσα. Και αυτό για κωμωδία, όσοι με γνωρίζουν, το αποκαλούν… ολέθριο!


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.