FreeCinema

Follow us

CALIFORNIA DREAMIN’ (2007)

(NESFARSIT)

  • ΕΙΔΟΣ: Σατιρική Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κριστιάν Νεμέσκου
  • ΚΑΣΤ: Αρμάντ Ασάντε, Ράζβαν Βασιλέσκου, Μαρία Ντινουλέσκου, Ιόν Σαπντάρου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 155’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ρουμανία, 1999: τρένο με ΝΑΤΟϊκό εξοπλισμό ραντάρ για το Κόσοβο, συνοδεία γιάνκηδων λοκατζήδων, μπλοκάρεται σε συνοριακό χωριό από αντιγιάνκη κι ελαφροχέρη σταθμάρχη που απαιτεί «έγγραφα». Η κόρη του την πέφτει στο λοχία με μεταφραστή συμμαθητή που την αγαπά κρυφά, ενώ ο κοινοτάρχης – λαμόγιο κάνει γλέντι για τους «συμμάχους», ο διοικητής τους «φορτώνει» κι απεργοί εργοστασίου διαδηλώνουν. Σε πέντε μέρες τι τους ξημερώνει;

Το «Καλωσήρθε το Δολάριο», στους ιδιοτελείς ευσεβείς πόθους των διόλου αγνών ιθαγενών (εδώ οι εθνικές και τοπικές πολιτικές αρχές) «προβαλλόμενους» στα διερχόμενα «Αμερικανάκια». Το «Sugartown», στο βλαχομπαρόκ ψιμυθιώσεων νυφοπάζαρο – σανίδα σωτηρίας ενός προγραμμένου αύριο (εδώ και της καταπιεσμένης νεανικής λίμπιντο). «Η Κόρη μου η Σοσιαλίστρια», στη σε σημείου κοσμοχαλασιάς συνεύρεση της θυγατέρας του αντιδραστικού με το παλικάρι στο απέναντι στρατόπεδο (εδώ διττά, αφενός ο ΟΥΚάς, αφετέρου ο αγγλομαθής γιος του αρχηγού απεργού). Την ψάχνεις α λα ελληνικά; Αυτά θα «δεις».

Αντικειμενικά και για τους με πιο εξωστρεφείς ανησυχίες: ο γειτονικός διονυσιακός αλληλοσπαραγμός πλειοψηφικά της φιλμογραφίας των Κουστουρίτσα και Πασκάλιεβιτς (εδώ η καταληκτήρια μοιραία σύρραξη, που γίνεται τριπλό κάτοπτρο: του καθεστωτικού εργαστηρίου της Ρουμανίας, του διπλανού γιουγκοσλαβικού «προβλήματος» και του νυν και αεί «εξωτερικού παράγοντα» στην πυριτιδαποθήκη της χερσονήσου μας), κληροδοτημένοι απ’ τον προπάτορα Πιντιλίε ο Βασιλέσκου (πρωταγωνιστής – σήμα κατατεθέν) κι ο επώδυνης θυμηδίας δάκτυλος επί τον τύπον των ήλων στην πολύπαθη ιστορία και τη βρώμικη πραγματικότητα της χώρας του Δράκουλα (προσέξτε το γκαγκ με τα γυμνά μπαλέτα του… Κόμη), αλλά κυρίως το «Τι Έκανες Στον Πόλεμο Μπαμπά;» του Έντουαρντς (το διαπραγματευτικής τραμπάλας ξέσαλο χρονικό έλξης / απώθησης ethnic οικοδεσποτών και εκ δυσμών φιλοξενουμένων στα χακί) είναι που κρύβονται εδώ.

Το… πακέτο; Σπάνια στέρεο άθροισμα των επιρροών και των μερών του, το ολοκληρωμένο από ομάδα συνεργατών του ντεμπούτο τού διακεκριμένου μικρομηκά Κριστιάν Νεμέσκου, που σκοτώθηκε διαβόητα από τροχαίο στο Βουκουρέστι 6 χρόνια πριν ενώ postαρε το φιλμ, επιζεί με εμφανή προβλήματα ροής και ακολουθίας σκηνών, ακρίβειας στις διαβαθμίσεις τόνων και μορφικού στίγματος ως κατατριβών γεωπολιτικής και διαπροσωπικής διπλωματίας συν διαπολιτισμικών επαφών και κοντρών ιλαροτραγωδία «Εδώ είναι Βαλκάνια» (όχι και τόσο) παραλόγου. Ο αδόκητος χαμός τού δημιουργού, υπεύθυνος για τη φυγόκεντρη «δραματουργία στη μουβιόλα», δεν έχει καμία σχέση, βέβαια, με το φακό που ψάχνεται υφολογικά, τα δάνεια θεματολογίας, και τις μη χωνεμένες απ’ τις περσόνες γωνίες καρικατούρας και ψυχολογικές παραμέτρους (εδώ κατεξοχήν αποτυγχάνει το και δομικά προβληματικό, κατατμημένο flashback Β’ Παγκοσμίου για τις κόντρα USA ρίζες τού «ξέρεις ποιος είμ’ εγώ, ρε;» σιδηροδρομικού).

Το ταλέντο δεν κρύβεται. Στον συχνά ευφυή καυτηριασμό της ενδημικής παγαποντιάς, αμάθειας, οπορτουνισμού, αρχομανίας, υστεροβουλίας, γραφειοκρατίας, λαθροχειρίας και μετεφηβικής ασφυξίας τής σε σημείο Τρίτου Κόσμου, ρημαγμένης, καταλοίπων Ανατολικού Μπλοκ επαρχίας. Στη ζωντάνια και το ανθρωποβάθος στιγμών σκίτσων και κονέ. Και στο σχεδίασμα μύθου με το οποίο ένας πιο έμπειρος του εκράν θα ένωνε Ιονέσκο και Πουίου, συμπατριώτες τού εκλιπόντος. Το εν λόγω απαθανατίζεται μόνο εις μνήμην. Ενός auteur που δεν πρόλαβε να γίνει arthouse εξπέρ…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν έχεις δει τα ρέστα βραβευμένα από κείθε, δεν πέφτεις (πολύ) έξω, αλλά μην περιμένεις «αριστούργημα». Αμύητε και του αγοραίου σινεμά, είσαι γι’ αλλού.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.