FreeCinema

Follow us

MULHOLLAND DR. (2001)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Λιντς
  • ΚΑΣΤ: Ναόμι Γουάτς, Λόρα Χάρινγκ, Τζάστιν Θερού, Ρόμπερτ Φόρστερ, Πάτρικ Φίσλερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 147'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Ένα τροχαίο ατύχημα στην οδό Μαλχόλαντ του Λος Άντζελες, θα φέρει κοντά την επιβαίνουσα Ρίτα με την Μπέτι, μία νεαρή, φέρελπι ηθοποιό που μόλις έχει μετακομίσει στο σπίτι της ευκατάστατης θείας της, ώστε να κυνηγήσει το αρχετυπικό όνειρο του χολιγουντιανού stardom. Προσπαθώντας να βοηθήσει τη Ρίτα ν’ ανακτήσει τη μνήμη της μετά το ατύχημα, η Μπέτι θα βρεθεί μπλεγμένη σ’ ένα αλλόκοτο τοπίο, όπου τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και ονείρου είναι δυσδιάκριτα.

Ονείρωξη των απανταχού «σινεφίλ» συζητήσεων και του «θα σου πω εγώ, που το κατάλαβα» σε πηγαδάκια που εκτείνονται από parties μέχρι πρώτα ραντεβού, η «Οδός Μαλχόλαντ» (όπως εξελληνίστηκε στην πρώτη της προβολή) του Ντέιβιντ Λιντς έχει αναμφίβολα αφήσει το στίγμα της στο σύγχρονο κινηματογραφικό γίγνεσθαι. Κι αυτό κάτι πρέπει να μας πει, πέρα από τον όποιο αντίλογο της αναντίρρητης ηρωοποίησης του δημιουργού της στο παραμικρό πόνημα που γεννά ο «νοσηρός», ενίοτε σουρεαλιστικός νους του, είτε αυτό αφορά έξι τύπους να ξερνάνε σε λούπα, είτε την Λόρα Πάλμερ.

Το παραπάνω «νοσηρός», κρατήστε το. Αν κάτι περιβάλει το φιλμ, άρρηκτα συνδεδεμένο μαζί του, κατάσαρκα σαν άλλος Χιτώνας του Νέσσου, είναι ξεκάθαρα η εφιαλτική ατμόσφαιρά του, ένα κλειστοφοβικό «αμερικανικό όνειρο» βγαλμένο από την Κόλαση, που ζούμε κι εμείς ως θεατές, μαζί με τις δύο πρωταγωνίστριες επί της οθόνης. Από το πρώτο λεπτό και το νυκτερινό τροχαίο της Ρίτα, στον επίπλαστο διάκοσμο του Χόλιγουντ, από εκεί στη ζοφερή σεκάνς των παραγωγών της ταινίας, και το αστικό καλιφορνέζικο τοπίο, με μία «θαμπάδα», κάτι ξένο, μία φρικαλέα πινελιά που κάνει το στομάχι μας κόμπο. Ημέρα και νύχτα, δεν έχει σημασία. Εφιάλτης, η μόνη λέξη που το αντιπροσωπεύει.

Ναι, πολλά απ’ όσα εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια μας είναι ασαφή, ίσως δυσνόητα, με πάμπολλα μπαλώματα και τρύπες στο σενάριο (που σίγουρα δεν είναι το ατού της ταινίας). Δανειζόμενος μια φράση του Ρίτσαρντ Κόρλις από το περιοδικό TIME, είναι σαν να έχεις φάει μόλις ένα υπέροχο γεύμα σ’ ένα ακριβό εστιατόριο, αλλά δεν έχεις την παραμικρή ιδέα για το τι σου έχουν σερβίρει. Διάολε, δεν ξέρεις καν εάν όντως σου έχουν σερβίρει κάτι, ή απλά το φαντάστηκες! Κι όμως, ακριβώς όπως και σ’ ένα fine dining εστιατόριο, η διαδρομή ανάμεσα στα επιμέρους χαρακτηριστικά παίζει το σημαντικότερο ρόλο. Έτσι κι εδώ – το trip (#diplhs, μιας και αυτά τα 147 λεπτά προσομοιάζουν σίγουρα ένα drug-induced ντελίριο).

Μιλώντας για τις δυόμιση ώρες διάρκειας, το «Mulholland Dr.» σίγουρα προκαλεί μία κάποια κόπωση και – όπως αναφέραμε και παραπάνω – ανάγκη διεξόδου από αυτόν τον δυστοπικό εφιάλτη, πολλές φορές μοιάζει υπερφιλόδοξο, και με τόσες ιδέες σίγουρα δυσκολεύεσαι ν’ ακολουθήσεις τον ειρμό τους. Σε κάθε περίπτωση, όμως, πρόκειται για μία ξεκάθαρη ταινία ενστίκτου – και δε μπορείς παρά να το χειροκροτήσεις.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σίγουρα η τελευταία ταινία του Ντέιβιντ Λιντς που έχει κάποιο «νόημα» να έχεις παρακολουθήσει. Σημαίνον έργο των αρχών του millennium, που κάθε θεατής θα πρέπει να βιώσει μία φορά στη ζωή του. Στο φυσικό του περιβάλλον, το σινεμά. Εάν δεν έχετε καμία ιδέα περί του τι εστί Λιντς, υπάρχει η καλύτερη εναλλακτική μιας βόλτας στα Σούρμενα…


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.