FreeCinema

Follow us

ΜΙΚΡΕΣ ΕΞΕΓΕΡΣΕΙΣ (2009)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κυριάκος Κατζουράκης
  • ΚΑΣΤ: Κάτια Γέρου, Δημήτρης Πλειώνης, Μάρθα Φριτζήλα, Άρτο Απαρτιάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Καταπιεσμένος ως υπάλληλος της Πολεοδομίας ζωγράφος αναζητεί στη Μακεδονία ίχνη άγνωστου προαιώνιου μάστορα του χρωστήρα και βρίσκει σύζυγο κρυπτοδιακινητή βαλκανικής λευκής σαρκός, με ανοϊκό πατέρα που την «πασπάτευε» μικρή, λουφαγμένη σε υπό ανακαίνιση ξενοδοχείο κωμόπολης. Θα έρθουν κοντά. Θα τους αφήσει να γίνουν μαζί ό,τι μπορούν η κακούργα… επαρχία;

Σε προϊδεάζει για κάτι ανάμεσα σε Αντρέι Ταρκόφσκι και Κώστα Ζάππα – και θα ήταν αφόρητο. Απροσδόκητα, η τρίτη μεγάλου μήκους που γύρισε προ μίας τετραετίας ο πλέον υβριδικά υπερανήσυχος βετεράνος Έλληνας εικαστικός (και διανέμεται «στην πλάτη» της αναδρομικής έκθεσής του στο Μουσείο Μπενάκη, όπου επίσης προβάλλεται αυτό το φιλμ κάθε Κυριακή, εκτός του ότι φιλοξενείται εδώ και ένα χρόνο στο Vimeo ως «Small Revolts»), είναι Τζον Κασσαβέτης – στο «στο ψάξιμο» fluxus girl power παιξίματος. Και Σταύρος Τορνές – στην arte povera ενσωμάτωση χώρων και παρα-αφηγηματικών ενορμήσεων κι εξορμήσεων. Και Έλεμ Κλίμοφ – στο αεικίνητα ασπαίρον, ζωντανό πινέλο εικόνας. Και, φυσικά, σταθερά Κατζουράκης (και, από δίπλα, Κάτια Γέρου) – σε ζητήματα που διέτρεχαν και τα «Ο Δρόμος Προς τη Δύση» (2003) και «Γλυκιά Μνήμη» (2005), όπως η συμφιλίωση του αθώου τραυματικού μέσα με το βλαπτικό περιρρέον έξω, τα είδωλα της γυναίκας – θύματος και ο ξένος ως κάρφος στο μάτι του status quo.

Δεν είναι βέβαια τα θέματα που επιχρωματίζουν αυτή την πιο υδραργυρικά μαγνητική δοκιμή του με το ψηφιακό μέσο, είναι η γκουάς του cinéaste. H συνεχώς φορητή κάμερα που μεταδίδει στο θεατή την πρωτεϊκή ενέργεια της εκ του σύνεγγυς βίωσης μίας παράστασης ή μίας πρόβας της (σε μία ερασιτεχνική τέτοια, στην – ε, βέβαια – «Εξέγερση» του Βιγιέρ ντε λ’ Ιλ-Αντάμ, πρωτοσυναντιέται το ζεύγος των ηρώων, εξάλλου) και σε φέρνει πλάι στην κοκκινομάλλα Τζουλιέτα Μασίνα του δημιουργού, μια απρόβλεπτη απόλαυση κυρίως όταν χάνεται στο ρόλο ή στα ντουέτα της με τους Πλειώνη (η φυσιογνωμική «κλωτσιά» της διανομής) και Φριτζήλα, ενώ το ωραίο ακορντεόν του Παναγιώτη Τσεβά μελωδεί εθιστικά λυπημένα στο καφενείο με το Θίασο (ναι, σαν εκείνον του Αγγελόπουλου), ο οποίος στο τέλος ροβολάει μεταμοντέρνα προς το φακό.

Κόντρα στον αυθύπαρκτα δυνατό καμβά σκηνών (όπως το ξέσπασμα στο γέρο της κακοποιημένης κόρης στην κλινική, την αναδρομική εκμυστήρευση στο αποψιλωμένο ύψωμα και την ερωτική σκηνή στο δωμάτιο), το πιο απτό αυτό εγχείρημα επάνω στα συγκοινωνούντα δοχεία «θέατρο, μουσική, φωτογραφία, κινηματογράφος» της κολεκτίβας «Ομάδα Τέχνης», όσο κι αν γοητεύει ως ανθρώπινα λυρικών, λαϊκά νατουράλ δοκιμών χειροτέχνημα, εκτίθεται στην αίολη, στα λόγια σκιαγράφηση μεταστροφής του προκομμένου από άνευ έμπνευσης παλιοεγωιστή σε ερωτευμένο artiste, στο σκετσάκι «Βασιλιά Ληρ» και σβέντζου τρελού, και στα αθηναϊκά αξάν χωριατών (στη Χαλκιδική;!). Κι αυτά, ενώ στην πορεία ξηλώνεται σεναριακά ως κουρελού.

Τα εξ ων συνετέθη ράκη της; Ένα «τα ετερώνυμα έλκονται» ρομάντζο χωρίς τη χρυσή τομή (δες 4 αράδες πιο πάνω). Ένα επουλώσεων, ξυπνήματος και χειραφέτησης επαρχιακό cherchez la femme πορτρέτο (στέκει το τελάρο, ακόμη και μέσα στις «Μια Γυναίκα Εξομολογείται» υστερίες του). Ένα fresco διακριτικής καταγγελίας του συναισθηματικού ερειπιώνα της φιδόγλωσσης και εγκληματικά κερδοσκοπικής επαρχίας (με το σωματεμπορικό μεταναστευτικό ως εναρκτήρια αλλά και πιο αδέξια πλοκή – βραχίονα εδώ). Το spin-off προσχέδιο ενός ντοκιμαντέρ πορτρέτου για έναν θεμελιακό ντόπιο «γκραφιτά» του 13ου αιώνα, τον δικό μας Τζιότο, Εμμανουήλ Πανσέληνο (ελλείψει διασωσμένου υλικού και ιστορικών μαρτυριών, μάλλον ευσεβής πόθος για το σκηνοθέτη και ανεπαρκής ίντριγκα on the side για τη μυθοπλασία).

Και, τέλος, μία ωδή στο λυτρωμό που είναι η τόλμη της συγχώρεσης (ΟΚ, εμπνευσμένα εκ νέου στο «σανίδι» της κομπανίας, αλλά μη πειστική η κολυμβήθρα του Σιλωάμ τέλους με το, σε casting ανάγκης, τσιράκι του auteur Μπουγιάρ Αλιμάνι – προσέξτε και την κόρη του, Σαβίνα, της «Κόρης» – να εξαγνίζεται). Στο άγγιγμα των αισθήσεών μας από τη φωτισμένη ελκυστικά αλλιώτικα ζωή των «Μικρών Εξεγέρσεων» λέμε ναι, στο δραματουργικά πρόχειρο «λάδι» της και στο life coaching όχι. Άρα, ημιεκπληρωμένοι της ακουαρέλας αυτής οι στόχοι…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Είσαι του θεάτρου τέχνης και ειδικά του… Θεάτρου Τέχνης; Σποραδικά θα μείνεις να κοιτάς. Είσαι του arthouse σινεμά; Δες το παλίμψηστο συγγενειών και αγγίξου από ζωηράδα σε υφές και αποχρώσεις, παραβλέποντας (αν μπορείς) τα φτηνά υλικά και το στραβομπογιάτισμα γραφίδας. Ακάλυπτε, πας για ρεπροντιξιόν, ξέρεις πού.


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;