FreeCinema

Follow us

LUDLOW: ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ (2016)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λεωνίδας Βαρδαρός
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 71'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, την εποχή που στην Αμερική συνέρεαν κατά πλήθη μετανάστες από όλον τον κόσμο, ένας μικρός αριθμός Ελλήνων στα ορυχεία άνθρακα του Ροκφέλερ στο Νότιο Κολοράντο έμελλε να παίξει κρίσιμο ρόλο στην ιστορία του αμερικανικού εργατικού κινήματος.

Το «Ludlow: Οι Έλληνες στους Πολέμους του Άνθρακα» δεν επιχειρεί να εντυπωσιάσει με τον τρόπο αφήγησής του, ούτε προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τα όρια του ντοκιμαντέρ με την τεχνική του. Αντίθετα, στοχεύει στην αποκάλυψη μίας εξαιρετικά ενδιαφέρουσας αλλά άγνωστης στο ευρύ κοινό (παρότι το θέμα έχουν θίξει τουλάχιστον δύο ακόμα εγχώρια doc τα τελευταία χρόνια, μοιραζόμενα μάλιστα φιλοξενούμενους, πηγές και συνεργάτες παραγωγής με αυτό του Βαρδαρού) πτυχής της κοινής ελληνικής και αμερικανικής Ιστορίας, στην εξερεύνηση των λόγων που αυτή παρέμεινε κρυφή για τόσον καιρό και στην – δεν το κρύβει άλλωστε – αγιοποίηση των ηρώων αυτών των γεγονότων και την επιρροή τους στις μετέπειτα κατακτήσεις του εργατικού κινήματος.

Είναι μια ενθουσιώδης προσέγγιση που ξεπερνά τη συμβατική (και όχι ιδιαίτερα κινηματογραφική) αποτύπωση της ιστορίας, η οποία παρ’ όλα αυτά αποτελείται από σπάνιο αρχειακό υλικό (είτε φωτογραφίες της εποχής είτε σύγχρονα των γεγονότων αποκόμματα εφημερίδων) αλλά και συνεντεύξεις των απογόνων των εμπλεκόμενων, οι οποίοι περήφανα εξιστορούν τις… ηρωικές πράξεις των προγόνων τους, στάση που και η ίδια η παραγωγή δείχνει να αγκαλιάζει χωρίς αναστολές. Αυτός ο ενθουσιασμός δεν αποφεύγει την παγίδα του διδακτισμού, ωστόσο η μικρή διάρκεια και η σφιχτοδεμένη δομή δεν επιτρέπει πλατειασμούς και διατηρεί προσηλωμένο το βλέμμα ολόκληρου του εγχειρήματος στον σαφή κοινωνικό και πολιτικό του στόχο (δεν είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς τις πολιτικές θέσεις των δημιουργών πίσω από το φιλμ, δεν μπορεί όμως κανείς να αρνηθεί πως τα γεγονότα που παρουσιάζουν είναι απολύτως πειστικά).

Η εμπειρία στον ανταρτοπόλεμο κατά των Οθωμανών ως προϋπηρεσία για τον «αντάρτικο» ρόλο των Ελλήνων στις απεργίες του Λάντλοου, οι δηλώσεις σχετικά με το τι σήμαινε «λευκός» εκείνη την εποχή («Όταν ερχόσουν δεν σε θεωρούσαν λευκό. Αν αποκτούσες χρήματα, ξαφνικά γινόσουν») και το μειδίαμα που προκαλεί σήμερα η αντιπαραβολή τους στη μαζική οικονομική μετανάστευση χιλιάδων Ελλήνων, η συμπόρευση της παρανομίας και της επιβολής τής εξουσίας από τους ιδιοκτήτες των ορυχείων και ο ρόλος που έπαιξαν τα κοινωνικά χαρακτηριστικά κάθε «φυλής» στην τροπή των γεγονότων δημιουργούν μία αληθινή ιστορία βίας, αίματος και ανατροπών που συνθέτει τελικά ένα ιστορικά χρήσιμο ντοκιμαντέρ, το οποίο κατά στιγμές μοιάζει με συμπαθές… ανέκδοτο από το παρελθόν (ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη τη βελτιωμένη πια, ισχυρή οικονομική και πολιτική ισχύ τού ελληνικού lobby της Αμερικής) που μοιάζει να έχει συγχρόνως κοινά με τη σύγχρονη ιστορία.

Κι αν είναι εύκολο να περιοριστεί κανείς στη συνδικαλιστική δράση, την εναντίωση ενάντια στην «καταπίεση του αφεντικού», την πασιφανή καταπάτηση των δικαιωμάτων και τη ροπή στην ξεκάθαρη εγκληματικότητα που εξιστορεί η ταινία, στο «Ludlow» μπορεί κανείς να διακρίνει αμυδρά μια σπουδή χαμένης στον χρόνο ιστορίας, την κοινωνική μελέτη μιας ιδιότυπης δυναμικής κοινότητας και ένα παράδειγμα του πώς ένα ιστορικό γεγονός μπορεί να «σβηστεί» από την Ιστορία (ακόμα και με συμμετοχή των ίδιων των «καλών» της υπόθεσης, οι οποίοι φοβούνταν μήπως κατηγορηθούν για την οπλοκατοχή) για να εξυπηρετήσει επιμέρους σκοπούς στη διατήρηση της συλλογικής μνήμης. Η ταινία θα μπορούσε να γίνει ακόμα πιο αιχμηρή αν εξερευνούσε περισσότερο αυτές τις πτυχές, πέρα από την ευθεία καταγραφή των γεγονότων και της μνήμης. Η ισχύς των ίδιων των γεγονότων, ωστόσο, της εξασφαλίζει μία de facto δυναμική που της προσδίδει λόγο ύπαρξης, αν όχι απόλυτα κινηματογραφικά, τουλάχιστον ιστορικά και ενημερωτικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εξαιρετικό αρχειακό υλικό, σίγουρη αποκαλυπτική ματιά σε μια άγνωστη πτυχή της Ιστορίας, αγωνιστική προσέγγιση σε ένα ούτως ή άλλως πολιτικό και κοινωνικό θέμα. Το «Ludlow» ασφαλώς και βρίθει ιστορικής αξίας, δεν κατέχει όμως απόλυτα κινηματογραφική μορφή, ειδικά αν λάβει κανείς τον τρόπο που οι ταινίες τεκμηρίωσης τελευταία έχουν αρχίσει να επαναπροσδιορίζουν τη φόρμα και τα όριά τους. Φίλοι του ντοκιμαντέρ, αξίζει να τσεκάρετε. Σύντροφοι και συντρόφισσες, οφείλετε να δώσετε το «παρών». Λοιποί λάτρεις της Ιστορίας, σημειώστε το στα υπόψη, όλο και κάποια στιγμή θα το πετύχετε στο πρόγραμμα της κρατικής τηλεόρασης.


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;