FreeCinema

Follow us

LA STRADA (1954)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φεντερίκο Φελίνι
  • ΚΑΣΤ: Άντονι Κουίν, Τζουλιέτα Μαζίνα, Ρίτσαρντ Μπέισχαρτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Ο τσιρκολάνος Ζαμπανό αγοράζει από τη μάνα της την ακαθόριστης ηλικίας μικροκαμωμένη Τζελσομίνα και παίρνουν τους δρόμους για το μεροκάματο, διασκεδάζοντας τη φτωχολογιά της επαρχιακής Ιταλίας του ’50.

Μόλις στην τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του, ο Φεντερίκο Φελίνι, επηρεασμένος από τον χριστιανικό ουμανισμό του Ρομπέρτο Ροσελίνι, προσθέτει μία σκυθρωπή αίσθηση ποίησης μέσα στο πνεύμα του νεορεαλισμού που χαρακτηρίζει την πρώτη περίοδο του έργου του. Το «γυμνό» δράμα εκείνης της κινηματογραφικής σχολής, όμως, συναντά εδώ την αρτιότητα του μεγαλείου της αφήγησης του αμερικανικού σινεμά, με τον Ιταλό δημιουργό να προετοιμάζει το έδαφος για κάτι πραγματικά σπουδαιότερο (όπως οι «Νύχτες της Καμπίρια» του 1957, που αναμένεται να δούμε επίσης σε επανέκδοση προς τα τέλη του μήνα), πριν απογειωθεί (κυριολεκτικά) έξω από το πλαίσιο μιας lumpen πραγματικότητας.

Το «La Strada» είναι ένα (στην ουσία) πένθιμο ταξίδι στην ανθρώπινη ψυχή και την αλύτρωτη συνειδητοποίηση της απώλειας, με οδηγούς πλανόδιους τσιρκολάνους, τον σωματώδη Ζαμπανό και την εύθραυστη Τζελσομίνα, ένα δίδυμο ενήλικο που λες και πλάθει από την αρχή το μοτίβο του τσαπλινικού «Χαμινιού» (1921), αφήνοντας ενοχικά συναισθήματα γύρω από τη σχέση τούτου του σκληρού αρσενικού με το κορίτσι που… αγόρασε από τη μάνα του (ο πρωτότυπος ελληνικός τίτλος του φιλμ ήταν «Πουλημένη απ’ τη Μητέρα της»!) για να εκτελεί χρέη βοηθού, αποκαλώντας το ενίοτε και «γυναικάκι» του, με τον Φελίνι να μην τολμά να θίξει το θέμα της σεξουαλικής κακοποίησης, προφανώς από φόβο μην προκληθεί σκάνδαλο.

Στα όρια του road movie, το φιλμ παρακολουθεί τις στάσεις του μηχανοκίνητου κάρου που μεταφέρει τους ήρωες και τα υπάρχοντά τους, καταγράφοντας απλές στιγμές της ζωής που συχνά ο Φελίνι «αγγίζει» με μία άλλη διάσταση, κινηματογραφική και μαγική. Ο «άρρωστος» μικρός Οσβάλντο (από τη σεκάνς του γαμήλιου γλεντιού), το εκκλησίασμα που οχλαγωγεί στους δρόμους, η Τζελσομίνα που αντικρίζει ξανά τη θάλασσα σαν να είναι το σπιτικό της, το νυχτερινό νούμερο του ισσοροπιστή, όλα δίνουν το στίγμα της σκηνοθετικής ματιάς του Φελίνι, συντροφιά με την αβάσταχτη μελαγχολία της μουσικής του Νίνο Ρότα, που (θα) σε κάνει πάντα να βουρκώνεις με το θέμα, παιγμένο από την τρομπέτα της Τζελσομίνα.

Αντί να εκτονώσει την πλοκή με μία δακρύβρεχτη κορύφωση, ο Φελίνι παραδίδει διαχρονικό μάθημα χειρισμού της αποδραματοποίησης των υλικών αυτής της ανθρώπινης τραγωδίας, και «πνίγει» μέχρι και την ηχητική του μπάντα για να τονίσει την απουσία της ζωής. Και της αγάπης. Το ένα χωρίς το άλλο δεν επιζεί…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο Φεντερίκο Φελίνι παίρνει τον ιταλικό νεορεαλισμό και με τα «μαγικά» του τον μετατρέπει σε κινηματογραφική Θεία Κοινωνία, σε τούτο το «νηστίσιμο» σε δραματικές εξάρσεις παραμύθι ανθρωπιάς, που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας του 1954 και κατέληξε να κερδίζει το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας το 1957. Η μορφή της Τζουλιέτα Μαζίνα στοιχειώνει τη μνήμη.


MORE REVIEWS

JIU JITSU

Εξωγήινος εισβολέας καταφθάνει κάθε έξι χρόνια στη Γη με σκοπό να την καταστρέψει, εκτός κι αν ηττηθεί σε μάχη jiu jitsu από τον εκλεκτό που θα τολμήσει να τα βάλει μαζί του. Λόγος ανησυχίας ουδείς, όμως, μιας και έχουν γνώση οι συνετοί φύλακες...

ΥΠΟΘΕΣΗ ΚΟΛΛΙΝΙ

Ένας νεαρός δικηγόρος αναλαμβάνει την πρώτη μεγάλη υπόθεση της καριέρας του, μία φαινομενικά ξεκάθαρη δολοφονία υψηλά ιστάμενου επιχειρηματία στη Γερμανία. Όσο περισσότερο «σκαλίζει» τη δικογραφία, όμως, τόσο περισσότερο αντιλαμβάνεται πως το έγκλημα αυτό κρύβει πίσω του μυστικά… πολλών δεκαετιών.

ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΑΓΙΟΥ

Ληστής καταδιωκόμενος από την αστυνομία, θάβει τη λεία της τελευταίας του δουλειάς σε απομονωμένο λόφο, στη μέση του πουθενά της μαροκινής ερήμου. Όταν μετά την αποφυλάκισή του επιστρέφει εκεί, αντικρίζει στη θέση του τάφου που είχε σκάψει… μαυσωλείο προς τιμήν του θαυματουργού «Αγνώστου Αγίου». Θα γίνει το θαύμα που επιθυμεί;

ΕΛΑ ΝΑ ΠΑΙΞΟΥΜΕ

Ο 8χρονος Όλιβερ πάσχει από αυτισμό και η επικοινωνία του με τον έξω κόσμο εξαρτάται κυρίως από κινητά και tablets τα οποία χρησιμοποιεί για να «μιλήσει», είτε στο σπίτι, είτε στο σχολείο. Σε μία από αυτές τις συσκευές θα κάνει την εμφάνισή του ο Λάρι, ένα μοναχικό τέρας που τον παρακολουθεί από την άλλη πλευρά των γήινων οθονών και θέλει να γίνουν «φίλοι», ώστε να τον τραβήξει στη δική του διάσταση.

Η ΕΛΠΙΔΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Ένα νεαρό ζευγάρι θα έρθει αντιμέτωπο με τις δυσκολίες της καθημερινής ζωής, όταν λίγο μετά τη γέννηση της κόρης του περιέλθει σε δεινή οικονομική κατάσταση. Η οικογενειακή γαλήνη θα δοκιμαστεί και από την αναπάντεχη έλευση του πρόσφατα αποφυλακισθέντος παππού.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ο Ζορμπάς και κάνει το Μασίστα που έχει από πίσω του μια μπασμένη. Πάνε να κλείσουν το Κανάλι της Βουλής, έτσι;